Gå til innhold

Gel eller fett for å gjøre kontakter motstandsdyktig mot vann og korrosjon


Anbefalte innlegg

On 12/24/2020 at 1:41 AM, Bjerknez said:

For to år siden spraya jeg hengerkontakten på en henger full innvendig med akkurat denne for å prøve å hindre korrosjon. Klassisk problem på billige hengerkontakter.

Etter to år var alt fettet fremdeles på plass og kontaktene så ut som da de var nye. Bortsett fra et jæ***g kliss. Måtte reparere etter en nisse hadde prøvd å dra ut kontakten etter kabelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det blir jo mye klin og det spørs hvor stor nytte et slikt middel EGENTLIG har. Jeg ser noen bruksområder selvsagt, men ser ingen grunn til å fylle alle utendørs kontakter med dette, Kan være like enkelt og bytte kontakten ved behov. Eller evt. rense den. I kontakter som feks hengerkontakter som ofte blir brukt så har jeg litt mer tro på litt tykkere smørefett kanskje? 

Lenke til kommentar

Med tanke på hengerkontakter så sitter jo disse ekstremt utsatt til i forhold til andre ute-kontakter. De henger jo midt i spprut av vann, salt, dritt, asflatstøv etc. Filosofien min er da at det er bedre å kline de fulle av fett/vaselin og få de til å holde så lenge som mulig. Når/hvis den ryker kapper man av og setter på ny.

Merk at jeg snakker om innvendig nå. Der ledningene skrus fast. I selve kontaktene må man selvsagt prøve å holde det rent.

Lenke til kommentar

Min utfordring er kontaktene mellom elsykkel og batteri. Opplever symptomer som tilsier dårlig kontakt. Batteriet blir tatt ut og satt inn minst en gang om dagen, og kontaktene på sykkel står gjerne eksponert for været. Batterifeste på bagasjebrett:

s-l500.jpg.d24985e2e59d3a71e96cba33eaa697af.jpg

 

Edit: Egentlig akkurat det samme problemet som er beskrevet her: https://support.newgatesimms.com/ebike-battery-connection-problem-electrical-connector-grease-case-study/

Endret av jaknudsen
Lenke til kommentar
jaknudsen skrev (1 time siden):

Min utfordring er kontaktene mellom elsykkel og batteri. Opplever symptomer som tilsier dårlig kontakt. Batteriet blir tatt ut og satt inn minst en gang om dagen, og kontaktene på sykkel står gjerne eksponert for været. Batterifeste på bagasjebrett:

s-l500.jpg.d24985e2e59d3a71e96cba33eaa697af.jpg

 

Edit: Egentlig akkurat det samme problemet som er beskrevet her: https://support.newgatesimms.com/ebike-battery-connection-problem-electrical-connector-grease-case-study/

Vanlig silikonfett er ikke strømførende så tror neppe du får noe bedre kontakt ved å bruke slikt fett. Da må du i såfall bruke fett som er strømførende. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Du skal ikke bruke fett som er strømførende. Det fører til ekstra korrosjon (galvanisk korrosjon) og ikke minst kortslutning.

Hvis kontaktene har blit løse eller slitt kan det føre til at de ikke for ordentlig kontakt. I det tilfellet vil fett gjøre vondt værre.

Det stemmer det. Jeg tenkte generelt der hvor det ikke finnes topolet kontakt etc. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...