Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor må vi bli så stygge?

Gjest ed109...e47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest ed109...e47
BadCat skrev (2 timer siden):

Hvorfor blir kvinner så stygge hver gang sminken kommer av?

Fordi de er stygge og desperat forsøker å skjule det med sminke.

Jeg bruker ikke sminke. Nå fokuserer du feil

Anonymous poster hash: ed109...e47

Lenke til kommentar

Hva som er skjønnhet er kulturelt. En stygg person er en person med en særdeles dårlig livsstil som påvirker utsende. Det kan være dårlig hygiene, fedme eller inntak av rusmidler som heroin, mye alkohol, røyk og lignende. Et sunt menneske er aldri et stygt menneske - og man trenger aldeles ikke se topptrent ut for å være sunn. Et normalt kosthold, normale vaner og helt OK hygiene er godt nok.

Dessverre er dette skjønnhetsidealet blitt mer og mer trangsynt. Men det er kulturelt og ofte geografisk betinget. I Asia bruker kvinner skjønnhetsprodukter som skal gjøre deg hvitere, slik at du ligner mer på det "vestlige idealet". Du skal se søt ut - ikke sexy. Noen steder i Afrika er det å være lubben et tegn på sunnhet, rikdom og velstående - og er derfor idealet på skjønnhet. I Norge tar folk solarium for å se brune ut.

Alle disse skjønnhetsidealene har en ting til felles. Det skal speile rikdom og vellykkethet. I Asia om du er hvit, betyr det at du ikke trenger å være ute i den varme sola. Du har penger nok til å være inne. I fattige land i Afrika er litt fett på stumpen et tegn på at du har nok penger til overflod av mat. Er du brun og fjong i Norge, så er det et tegn på at du er mye i sola - som er mangelvare her i Norge, og derfor ansett som "luksus" - altså rikdom. Er du slank uten "bruksmerker" betyr det at du ikke trenger å jobbe, altså - du har et passivt liv som ikke bærer preg av hardt fysisk arbeid. Som igjen er et symbol på rikdom. 

I Norge er vi alle rike (alle basis-behov er dekket), det blir derfor stadig vanskeligere å definere skjønnhet fra et kulturelt ståsted. Derfor har moten, sminke og alt det ytre blitt mer og mer fremtredende de siste åra. Til og med operasjoner. 

At trådstarter mener det er stygt med fremtredende blodårer er jo helt LATTERLIG utfra mitt ståsted. Jeg er en mann på 34 år og har også ganske markerte blodårer på armer og hender. Noen ganger blir jeg selv overrasket over hvor mye de "sprenger" dersom jeg bærer noe tung eller lignende. Men jeg har faktisk fått komplimenter på at det er sexy. Haha.... Men slik jeg forstår det på TS er det altså ikke sexy på jenter? Å bruke definasjonen "stygg" på noe som er helt naturlig. Da bør vi se oss selv i speilet (paradoksalt nok) og spørre oss selv hva i helvete er det vi holder på med. Når alt som er normalt skal bli definert som stygt. 

Folk er ulike, folk ser forskjellige ut. Mangfold er viktig. Hva folk syntes er attraktivt er også individuelt. Skjønnhet er mote, altså det er som endrer seg over tid - ganske fort. Plutselig blir også fremtredende blodårer attraktivt i år 2043 eller noe. 

Nei, man skal være fornøyd med den man er. Så lenge man har en helt OK livsstil og tar vare på seg selv, pusser tenner og spiser helt vanlig mat og dusjer et par ganger i uka - er det mer enn godt nok. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...