Gå til innhold

Samfunnsfag muntlig privatist eksamen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp hatt privatist eksamen i Samfunnsfag (muntlig). Jeg hadde selv ønsket at noen som hadde hatt den,  kunne gitt noen tips i forkant og jeg lager derfor denne tråden, håper det kan være til hjelp for noen. 

Samfunnsfag er et veldig lett fag, hvertfall hvis du er opptatt av samfunnet rundt deg og nyheter. Jeg selv er veldig opptatt av nyheter og verdens bilde men jeg var ikke særlig opptatt av politikk i forkant. Jeg har tatt flere muntlig privatist eksamen tidligere og denne var desidert den enkleste. 

TIPS: 

- Skriv gode og fyldige notater gjerne fra boken, men jeg brukte også internett (f.eks studienett ) og veldig greit å google litt rundt innen ulike temaer og finne ekstra stoff: for eksempel om urfolk, da fant jeg en del interessante artikler om urfolk i regnskogene osv. 

- Svar på kompetansemålene, dette har jeg gjort på alle mine eksamener da eksaminator og sensor (noen ganger samarbeider de, noen ganger ikke) samarbeider når de lager oppgavene og de lager dem ut i fra kompetansemålene. Så det er greit å lage oversiktlige hefter med informasjonen. 

- Jeg ville ikke fokusert på personlig økonomi og dette med å starte egen bedrift. Jeg svarte ikke på de kompetansemålene som står under utforskeren. Jeg ville sagt at temaer som er viktigst er  kultur, globalisering, Integrering, politikk, styresmakter, EU er noe av det viktigste. 

- Jeg fikk selv om temaet Kultur, men jeg fikk også spm om: Samene og urfolk, integrering (jeg dro selv inn demokrati her - men ble ikke spurt om dette direkte), poltikk og de politiske partiene. 

De spør ofte om mange deler av pensum, så det er viktig å ha en oversikt over det meste. 

- Jeg brukte selv læreboka, studienett, diverse nettsider innen ulike temaer, youtube (søk samfunnsfag vg1, der er det en person som har laget flere videoer om de ulike kapitlene. Veldig greit å høre på).

Et annet lite tips, jeg er selv ekstremt nervøs når det gjelder eksamen og dette påvirker alltid min presentasjon. Det er ingen skam å fortelle dette når du kommer inn i rommet. Jeg var kjempe nervøs og ga klar beskjed om dette og de hjalp meg i stor grad og gjorde hele prosessen lettere. Det skal heller ikke påvirke karakteren din. Jeg fikk 5 og skalv i stemmen. 

Øv masse, gjerne foran andre og masse lykke til, det går alltid bedre enn du tror! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...