kjell arne halv Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 (endret) Hei. jeg har oppsigelsetid på 3 mnd og er ferdig med to av de. har bodd en annen plass nå i to måneder. leiligheten er ryddet og vasket. Det jeg lurer på er jeg pliktig til å betale også for tv 250.- pr mnd. T-we fra Telenor. Kopi av kontrakt lagt ved her. Endret 16. desember 2020 av kjell arne halv Lenke til kommentar
Gjest c81d9...8de Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Hvorfor skulle du ikke måtte betale for det? Anonymous poster hash: c81d9...8de Lenke til kommentar
Gjest 546f4...25e Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Det står i kontrakten at du skal, så ja. Anonymous poster hash: 546f4...25e Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 kjell arne halv skrev (7 timer siden): Hei. jeg har oppsigelsetid på 3 mnd og er ferdig med to av de. har bodd en annen plass nå i to måneder. leiligheten er ryddet og vasket. Det jeg lurer på er jeg pliktig til å betale også for tv 250.- pr mnd. T-we fra Telenor. Kopi av kontrakt lagt ved her. For meg virker denne kontrakten i strid med lovverket. Det foreligger ikke hjemmel etter husll. §3-7 å kreve leiesum for kabel- tv slik det gjøres her, det er kun utgifter nevnt i husll. §§3-1 samt 3-4 til og med 3-6 det kan kreves betalt for. En annen ting er hvorvidt utleier har anledning til å videreselge produktene til Telenor på denne måten. 2 Lenke til kommentar
kjell arne halv Skrevet 17. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2020 Takk for svar, hvordan er det med strøm , huseier mener jeg også må betale dette i oppsigelsetiden? Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 kjell arne halv skrev (1 minutt siden): Takk for svar, hvordan er det med strøm , huseier mener jeg også må betale dette i oppsigelsetiden? Selvfølgelig må du betale for alt, enten du bor der eller ikke. Men du blir vel fakturert en viss sum? Selv om du ikke bor der, så blir det jo brukt strøm på oppvarming og varmvann/ventilasjon osv feks. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Darkbill skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig må du betale for alt, enten du bor der eller ikke. Men du blir vel fakturert en viss sum? Selv om du ikke bor der, så blir det jo brukt strøm på oppvarming og varmvann/ventilasjon osv feks. Er du i huset eller har flyttet ut? er ingen jurist men syns det er rart hvis du er flyttet ut om du må betale for noe du ikke bruker. Beste ville vært å få en annen å leie for deg ellers kan du jo i vestefall ende med å betale men da burde du også bo der. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 LMH1 skrev (44 minutter siden): Er du i huset eller har flyttet ut? er ingen jurist men syns det er rart hvis du er flyttet ut om du må betale for noe du ikke bruker. Beste ville vært å få en annen å leie for deg ellers kan du jo i vestefall ende med å betale men da burde du også bo der. Derfor har man oppsigelsestid. Slik at man ikke bare kan stikke på dagen og så sitter huseier med et tomt rom på dagen. Det er noe man er enig i på forhånd i kontrakt. Og selv om man ikke bor der, så løper forsatt utgiftene til utleier, man kan ikke bare skru av strømmen og tv på dagen, derfor utleier har oppsigelsestid. 3 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Sitat Derfor har man oppsigelsestid. Slik at man ikke bare kan stikke på dagen og så sitter huseier med et tomt rom på dagen. Det er noe man er enig i på forhånd i kontrakt. Og selv om man ikke bor der, så løper forsatt utgiftene til utleier, man kan ikke bare skru av strømmen og tv på dagen, derfor utleier har oppsigelsestid Men hvis man er så heldig å få leiet ut før problemet oppsto eller så trenger vel ikke boligeieren tjene dobbelt på det? Selv om det er lite sansynlig. Selv om det er vel for å ungå tap for boligeien betyr det ikke er skrivet i stein. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 LMH1 skrev (16 timer siden): Men hvis man er så heldig å få leiet ut før problemet oppsto eller så trenger vel ikke boligeieren tjene dobbelt på det? Selv om det er lite sansynlig. Selv om det er vel for å ungå tap for boligeien betyr det ikke er skrivet i stein. Nei, det er ikke lov - utleier kan ikke ta dobbelt betalt. Så man kan forsøke leoe ut eller hjelpe utleier finne ny leietager, så slipper man problemet. 1 Lenke til kommentar
kjell arne halv Skrevet 18. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2020 Jeg har flyttet ut for to måneder siden og utleier fikk nøkklene for en måned siden, syns det er dumt at jeg må betale tv og strøm jeg ikke bruker /har brukt i 2 måneder. kan forstå det med tv siden det står i kontrakten , men strømavtalen er noe jeg selv måtte ordne med fjordkraft Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Har du ikke tilgang på boligen så skal du heller ikke betale leie Er du sikker på at noen andre ikke har flyttet inn? Ikke at det utgjør noe for deg, da du uansett ikke skal betale 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Du skal ha nøklene så lenge du betaler. Utleier kan ikke ta seg inn der så lenge du betaler. Bare sånn hvis han/hun gjør livet surt for deg, så kan du gjøre livet surt for dem også. Sett opp dlink-kamera der og film med bevegelsesopptak, og saksøk dem hvis dem tar seg inn ulovlig. Lenke til kommentar
kjell arne halv Skrevet 20. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2020 Det var derfor jeg lurte på om jeg måtte betale for strøm og tv når jeg allerede har gitt fra meg nøklene og hun har også hatt visninger der. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 (endret) Siden det var hun (utleier) som ville ha nøklene så skal ikke du betale noe i leie fra den dagen hun fikk nøklene Endret 20. desember 2020 av Dubious 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Dubious skrev (5 timer siden): Siden det var hun (utleier) som ville ha nøklene så skal ikke du betale noe i leie fra den dagen hun fikk nøklene Det D skriver her er korrekt. Så lenge det er huseier som ba om nøklene, skal du ikke betale leie osv fra denne dagen. Gjør utleier oppmerksom på dette. Om det dog er du sin selv ga fra deg nøklene på eget iniativ er det annerledes. Lenke til kommentar
kjell arne halv Skrevet 20. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2020 Kopi av teksmeldingene Lenke til kommentar
thescientist Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 (endret) Ettersom oppsigelsestiden er på 3 måneder så må du betale leie, og strøm disse månedene. Hvorvidt du må betale for T-We er jeg usikker på, den kontrakten var litt dårlig. Som @KVTL sa litt over her, så er jeg usikker på om det er lovlig å videreselge et privat abonnement som det. Se husleie.no for litt mer info, kanskje de er behjelpelige med å svare på spørsmålene dine også? Endret 20. desember 2020 av thescientist Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 thescientist skrev (2 minutter siden): Ettersom oppsigelsestiden er på 3 måneder så må du betale leie, og strøm disse månedene. Hvorvidt du må betale for T-We er jeg usikker på, den kontrakten var litt dårlig. Som @KVTL sa litt over her, så er jeg usikker på om det er lovlig å videreselge et privat abonnement som det. Se husleie.no for litt mer info, kanskje de er behjelpelige med å svare på spørsmålene dine også? Så at nøkkelen er overlevert etter utleiers initiativ spiller ingen rolle? Lenke til kommentar
thescientist Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 (endret) Det står "Er det mulig at jeg kan få nøkkel på fredag da?" Og senere skriver hun "... kan jeg få de idag?...". Hun krever de ikke, hun spør om hun kan få de. Noe utleier tydeligvis har godtatt. Endret 20. desember 2020 av thescientist 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå