Gå til innhold

støy på hardisker? bråker de?

Anbefalte innlegg

det er kanskje vannsklig å diskutere støynivå på hardisker ettersom alle har så forskjellig mening osv... men vet noen hva dB nivået er noe noen av disse hardsikene?

-IBM Deskstar 80GB IDE 120GXP

-Western Digital Caviar 80GB

-Samsung SP8004H 80.0GB IDE Noise Guard

-Seagate 80GB Barracuda IV 7200rpm Quiet

-håper på et par svar... :grin:

hiss: mr.eMu

(espen unaas)

([email protected])

Pentium 200@233

256 SdRam

Matrox 100 4mb

[ Denne Melding var redigert av: eunaas på 2002-03-07 14:17 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk hjemmesiden til produsentene.

Jeg husker bare at samsungen er spesifisert til 29db, som er det beste jeg har sett hittil. Men som sagt sjekk hjemmesidene.

Storagereview.com har også noen uavhengige målinger på støyen på diskene, men jeg husker bare at samsungen ennå ikke er blitt testet.

80GB'en fra samsung er i hvertfall stillere enn 60GB'utgaven (32db)

Lenke til kommentar

Støynivået i mine ører på en skala fra 1 til 10 er som følger:

- IBM Deskstar 80GB IDE 120GXP STØY 3 (nesten lydløs)

- Western Digital Caviar 80GB STØY 7 (plagsomt støyende)

Begge disse diskene har jeg hørt montert i et Chieftec kabinett, og er altså basert på egne erfaringer.

Du kan nesten ikke sammenligne den nye GXP120 serien til IBM med de foregående modellene 75GXP og 60GXP. Den nye disken er nesten lydløs. Jeg vil påstå at WD 80GB (WD800BB) disken bråker like mye som de gamle diskene til IBM.

Lenke til kommentar

Jeg tør vedde på at du ikke har hørt mye dritt om den nye serien til IBM. Jeg vet den er ny, og at problemene enda ikke har hatt sjangs til å komme. Men jeg er temmelig sikker på at IBM har lært leksa si! Den nye serien er rask, rolig og kjølig.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-07 18:14, byggeren skrev:

Jeg tør vedde på at du ikke har hørt mye dritt om den nye serien til IBM. Jeg vet den er ny, og at problemene enda ikke har hatt sjangs til å komme. Men jeg er temmelig sikker på at IBM har lært leksa si! Den nye serien er rask, rolig og kjølig.

ja, det høres jo lovende ut! ...men kan du garangtere... det? ...er litt i tvil...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-07 18:17, eunaas skrev:

ja, det høres jo lovende ut! ...men kan du garangtere... det? ...er litt i tvil...

Jeg trenger ikke garantere det, IBM garanterer det for 3 år.

Det jeg kan garantere er at dersom jeg skal ha enda en disk i dag, så kommer jeg til å handle IBM disk fra den nye serien.

Byggeren

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-03-07 18:27 ]

Lenke til kommentar

Tviler på at "alle" hater IBM :grin:

Jeg har to, og ingen problemer med de..

Men som sagt de som roper høyest blir jo hørt :?:

Jeg ser ikke at det er 50 000 folk som klager på IBM, men det er som regel en "hard" liten kjerne som har opplevd dritten.. Mange er nok bare "enige" med de ulykkelige få.

Man må bare huske på å kjøle dem (Chief sin "Drage")

Se deg gjerne om på merker som folk klager på, og les om dem på de aktuelle Web-baserte avisene for data, sammen med HW sine sider..

Slik som

web2.computerworld.no/

http://www.itavisen.no/ på datasøk

http://www.dinside.no/ men på datasidene og søk

75 GXP er det mye som gikk feil på, men det er ikke like ille med 60GXP, og ingen vet enda med 120GXP :cool:

Jeg har sett folk her som fortvilet måtte se seg om etter recovery for WD, men det høres ikke like godt :grin:

linken de måtte se på var http://www.wdc.com/support/download/index.asp

om du vil se hva som kan lønne seg å skaffe i forkant når det gjelder diagonistikk på WD :grin:

Vet ikke om dette hjalp :?: men jeg mener at en egen vilje er mesteparten ved kjøp for å bli fornøyd.

Alle man spør har sine ting som de foretrekker :cool: , og det er ikke alltid disse passer inn i samme maskin...

XP 1700+ :grin:

Zalmann Cu vifte :roll:

MSIK7T266 Pro2

20 + 60 GB 60 GXP IBM

512 DDR ram

Chieftech Dragoon :cool:

Aopen 24/10/40

Samsung DVD

Temp idle 27/32 og load 32/40,5 :wink:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: NiceGuy på 2002-03-07 18:31 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: NiceGuy på 2002-03-07 18:31 ]

Lenke til kommentar

en ting er sikkert, hvertfall for meg, og det er at min 120GB Western Digital bråker mindre enn mine gamle IBM-disker, 45GB 75gxp + 22GB ata66.

Men det jeg skulle fram til var ikke hva som bråker mest eller minst, men etter å ha satt No Vibes på diskene mine er jeg hvertfall kvitt summing og annet bråk. (hadde faktisk ikke trodd det var så mye støy i vibrasjoner, men)

No Vibes hjelper hvertfall på både støy mens disken jobber og ellers... (mye syns nå jeg da)

bertie

Lenke til kommentar

Jeg har en Samsung 80GB Noise guard. Støyer fint lite. Mindre enn min forrige Fujitsu disk som også var ganske "lydløs". Men skulle gjerna ha hatt den i en sånn støydempningsboks så jeg ikke hørte maskina i det hele tatt. Hater støy!! =)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-07 18:38, byggeren skrev:

Quote:

On 2002-03-07 18:27, eunaas skrev:

...men er du sikker! på at den er stillere enn WDC?

Av de diskene jeg har hørt, er jeg 100% sikker på at WD diskene bråker mer enn IBM diskene.

Det skal jeg skrive under på, hvis støy er en faktor for deg (og det bør det være når du vurderer WDC) så hold deg langt unna denne.

Kjøp en disk IBM 120gxp serien, eller ta en titt på barracudaen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...