Dubious Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Halvor Sølvberg- the MOV skrev (4 minutter siden): Du lager et problem ut av noe som er ikke eksisterende Norge og resten av verden lager et problem ut av noe som er ikke eksisterende De kan starte med å forby fossilbiler i bysentrum i 2025, der de kan være et problem 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 (endret) Dubious skrev (2 timer siden): Norge og resten av verden lager et problem ut av noe som er ikke eksisterende De kan starte med å forby fossilbiler i bysentrum i 2025, der de kan være et problem Lettilgjenglig olje og gass tar slutt før eller siden, da er det jo bra at man har startet med litt utfasing innen noen områder og utvikler alternative løysinger. T^3 (Ting Tar Tid) og en energi / oljekrise kan ungås. Om 50 år vet man mer, og det er bare å vente litt for det store flertall som ikke driv energi utvikling. Største miljøsvina er jo skuleundomen som ikke har greid å frembringe 12 000 hybler som mangler i for eksempel Osloét. Men Dei er delvis unnskyldte, Dei vet og kan ikke betre ennu, og er tendensiøse og rek rundt i hullete bukser med plaktater. Kansje alle nyansatte skuledirektører kan hjelpe ungdomen litt, om dei da vil være litt målrettet. E18 forbi Bærum er vel fortsatt under planlegging, så man skal aldri si aldri. Endret 18. desember 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 5 hours ago, Sturle S said: Ja. Kor mange av elbilane som sel som nybakt brød i dag eksisterte i 2015? I 2025 kjem det til å kry av modellar. Elektriske lastebilar er det som trengst for å presse ned kostnadane nok til at norske transportfirma kan vinne konkurransen mot utanlandske om transportoppdrag i Noreg. I første halvdel var eneste drivlinje som vant markedsandeler blant personbiler ladbare hybrider. Fossil har ca. 20% markedsandel. Ang. elektriske lastebiler gjenstår det å se. Hvordan lastebiler som er enormt kostbare, har lavere nyttelast og kort rekkevidde skal fremme konkuranseevnen til norske firmaer forstår jeg ikke. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Elektriske lastebiler vil ikke nødvendigvis veie mer enn dagens som bruker diesel Største problemet i dag er at det ikke finnes en eneste ladeplass for lastebiler, og de må lades til 80% på 45 minutter Hviletidsbestemmelsene på også mykes opp litt, så sjåførene kan komme seg til ladestasjoner 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 24 minutes ago, 6RCURCGB said: I første halvdel var eneste drivlinje som vant markedsandeler blant personbiler ladbare hybrider. Fossil har ca. 20% markedsandel. I 2019 hadde 32% av alle nye bilar berre bensin- eller dieselmotor. I november 2020 var talet 10,5%. I 2019 var 44% av alle nye bilar ikkje ladbare. I november 2020 var talet 20%. Dinosaur-bilane held på å forsvinne heilt. Fleire bilmerke kjem til å slutte å ta gammaldagse bilar inn til landet til neste år, fordi folk ikkje vil ha dei. 24 minutes ago, 6RCURCGB said: Ang. elektriske lastebiler gjenstår det å se. Hvordan lastebiler som er enormt kostbare, har lavere nyttelast og kort rekkevidde skal fremme konkuranseevnen til norske firmaer forstår jeg ikke. Dei er ikkje veldig dyre i innkjøp pga null avgifter. Innkjøpsprisen vert veldig fort innspart i lågare driftsutgifter. Nyttelasta er ca den same (nyttelasta er ofte avgrensa av volum, ikkje vekt) og rekkjevidda er meir enn god nok til at det held å lade i lovpålagde kvilepauser. Prøv å rekne på det, so forstår du nok ganske fort. 2 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 2 hours ago, Dubious said: Elektriske lastebiler vil ikke nødvendigvis veie mer enn dagens som bruker diesel Største problemet i dag er at det ikke finnes en eneste ladeplass for lastebiler, og de må lades til 80% på 45 minutter Hviletidsbestemmelsene på også mykes opp litt, så sjåførene kan komme seg til ladestasjoner Lastebilane som er på marknaden i dag kan lade på vanlege hurtigladarar, men det er mest leveransebilar for siste etappe frå godsterminal til kunde. For langtransport trengst megaladarar med høgare effekt. Dei bør fyrst og framst plasserast på kvileplassane langs det norske vegnettet. Mangel på kvileplassar er eit stort problem i dag, og difor kan du ofte sjå at vanlege rasteplassar er heilt oppfylde av vogntog, men det kan hende ladeleverandørane kan rette på det problemet samstundes som dei installerer ladestasjonar. 1 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Sturle S skrev (1 time siden): Dinosaur-bilane held på å forsvinne heilt. Nedkortet Nei nu argumenterer Du feil og mot Deg selv: «Dionosaur - bilane» er påveg tilbake grunnet forbedret batteri - kjemi / teknikk, betre kraftelektronikk og godt utbygd strømforsyning. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 16 hours ago, Halvor Sølvberg- the MOV said: Lettilgjenglig olje og gass tar slutt før eller siden, da er det jo bra at man har startet med litt utfasing innen noen områder og utvikler alternative løysinger. Vi går aldri tom for olje, men den kan bli svært ressurskrevende å finne hvis vi fortsetter med dagens forbruk i 50-60 år. Olje er en veldig verdifull råvare så det er lurt å bruke mindre av det til brennstoff. Uten råvarer til å lage plast osv. og drivstoff til store maskiner som sørger for at økonomien går rundt hadde det blitt fullstendig krise. Så at de som ikke liker å kjøre bil men bare skal ha transportmiddel kjører el-bil er utelukkende positivt. 9 hours ago, Sturle S said: Lastebilane som er på marknaden i dag kan lade på vanlege hurtigladarar, men det er mest leveransebilar for siste etappe frå godsterminal til kunde. Med 10 mils rekkevidde vil det ta tid før dette brer om seg. Men det er smart at de ikke setter i store batterier som reduserer nyttelasten og øker prisen. 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 (endret) Sturle S skrev (På 16.12.2020 den 13.27): Strålande! Eg lurer forresten på kva ESA seier om alle subsidiane til oljesektoren. Dei får alle elbilfordelar til å bleikne. Berre verdien av redusert avgift på CO2- og NOX-utslepp utgjer 6,92 mrd kroner i 2020. Null mva på elbilar utgjer til samanlikning 6,7 mrd i 2020. I tillegg kjem null elavgift og skattesubsidiar som resten av næringslivet kan sjå langt etter. Ja for elebilene er jo den gullkruva for den norske stat kontra olje, kanskje du må sjekke virkelighetsoppfatning din. Du hadde ihvertfall ikke hatt mulighet til å kjøre rundt i en subsidiert elbil uten oljenæringen. Endret 18. desember 2020 av freddy85 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 freddy85 skrev (3 minutter siden): Ja for elebilene er jo den gullkruva for den norske stat kontra olje, kanskje du må sjekke virkelighetsoppfatning din. Du hadde ihvertfall ikke hatt mulighet til å kjøre rundt i en subsidiert elbil uten oljenæringen. Norge eksporterer oljeprodukter for 450milliarder i året. Hvor store var subsidiene? Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Sturle S skrev (På 17.12.2020 den 15.08): Dei fleste bilprodusentar har batterigaranti på 800.000 km eller meir. Eksosbilar tek som regel kvelden etter 250-300.000 km. Dersom batteriet må bytast fordi elbilen varer lenger (ikkje usannsynleg pga mykje færre slitedelar som etter kvart kostar meir å skifte enn bilen er verd), er ikkje det nokon ulempe. De fleste bilprodusentene har en batterigaranti på 800000km???? Du kommer med den ene skrøna etter den andre. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 (endret) freddy85 skrev (1 time siden): Ja for elebilene er jo den gullkruva for den norske stat kontra olje, kanskje du må sjekke virkelighetsoppfatning din. Du hadde ihvertfall ikke hatt mulighet til å kjøre rundt i en subsidiert elbil uten oljenæringen. På midten av 70 talet var norske stats finanser godt over 50 000 i minus pr person. No er dei nesten 2 000 000 i pluss pr person. Det er en stor forskjell, og årsak er olje. Årsak: Evensen (ikke høgre) og evnevefulle innebyggere. Ja trestein og sturlen er vel gla til, prøver å høste på 0 - utslepp semantikk. Med personbiler som er tyngre en gamle varebiler og raskere fra 0 til 60 en gamle porsher. Hallo, hallo..! Nei det sliter mer asfalt en sykkel pr kilo, og er unødvendig mat pakkekjøring. Tenk om alje som skal i olja skulle sitte i hvært sitt elektriske helikopter.... Det ville bli toskete, selv med halv pris (CO2 utslepp) pr helikopter. TU kan (veit) dette, Eg, Du og halva av 8,5 x 10^9 => førskulekunskap Spm. Hvorfor avlære... Endret 19. desember 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. desember 2020 Del Skrevet 23. desember 2020 (endret) On 12/18/2020 at 11:36 PM, freddy85 said: Ja for elebilene er jo den gullkruva for den norske stat kontra olje, kanskje du må sjekke virkelighetsoppfatning din. Du hadde ihvertfall ikke hatt mulighet til å kjøre rundt i en subsidiert elbil uten oljenæringen. Du kan berre slutte med den trollinga. Olje var ei god inntektskjelde før. No tener oljefondet meir på kursoppgangen i Tesla-aksjen enn dei får inn netto frå olje. I 2012-2015 var over 10% av salet til Tesla i Noreg, so det er faktisk ikkje usannsynleg at oljefondet no tener meir pengar på dei norske elbilfordelane enn på olje. Tel vi med alle subsidiane til oljesektoren, er ikkje olje ei lønsam næring lenger. Avgiftsfritak på CO2 og NOx til oljesektoren åleine kostar meir enn mva-fritaket på elbilar. Tek vi med null elavgift, støtte til elektrifisering, kostnadar med CO2-reinsing, gunstige avskrivingsordningar og skattefordelar, vert elbilfordelane eit piss i havet. Endret 23. desember 2020 av Sturle S Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 23. desember 2020 Del Skrevet 23. desember 2020 Sturle S skrev (17 minutter siden): Du kan berre slutte med den trollinga. Olje var ei god inntektskjelde før. No tener oljefondet meir på kursoppgangen i Tesla-aksjen enn dei får inn netto frå olje. I 2012-2015 var over 10% av salet til Tesla i Noreg, so det er faktisk ikkje usannsynleg at oljefondet no tener meir pengar på dei norske elbilfordelane enn på olje. Oljefondets andel i Tesla er 3 milliarder. Jeg ser frem til noe vodoo-matematikk som viser at oljeindustrien tilfører mindre enn kursoppgangen i Tesla. (Oljefondet er på 11 000 millairder. Med SturleS ved roret så hadde vi hatt 0 til fremtidige generasjoner siden han kostant har vært mot all oljeaktivitet.) 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. desember 2020 Del Skrevet 23. desember 2020 On 12/18/2020 at 11:42 PM, Trestein said: Norge eksporterer oljeprodukter for 450milliarder i året. Hvor store var subsidiene? Kva er poenget med å samanlikne dei to tala? Dersom produksjonen kostar 451 milliardar og vi berre eksporterer for 450 milliardar, er det ei tapsnæring heilt uavhengig av subsidiar. I 2019 eksporterte vi forresten råolje for 248 milliardar og gass for 171 milliardar, men i 2019 var oljeprisen svært høg. Vi eksporterte fisk for 104 milliardar same år, og fiskeri er ikkje ei like subsidiert næring. I 2020 har verdien av oljeeksporten gått kraftig ned medan verdien av fiskeeksporten har gått opp. Statsbudsjettet talfester nokre av subsidiane slik, men ikkje alle er fordelt på olje og andre næringar: Petroleumsskatt – raske avskrivningar i ordinær skatt: 1 830 mill Petroleumsskatt – investeringsfrådrag i særskatt: 11 230 mill Petroleumsskatt – rentetillegg i framføringsrente: 30 mill Avskrivningssats på skip, rigger mv.: 370 mill NOX-avgift: fritak for miljøavtale, petroleumssektoren: 960 mill Avgift på elektrisk kraft: fritak og redusert sats for industri: 8 200 mill (oljeindustrien har ikkje alt dette) Grunnavgift på mineralolje: fritak/redusert sats: 2 250 mill (oljeindustrien har ikkje alt dette heller) I tillegg kjem særskatteordningar som utbetaling av den skattemessige verdien av framførbart underskot – med renter! – ved nedlegging av eit selskap, leitesubsidiar osb. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. desember 2020 Del Skrevet 23. desember 2020 (endret) 33 minutes ago, uname -l said: Oljefondets andel i Tesla er 3 milliarder. Det er feil. Oljefondet eig 0,45% av Tesla. Dei aksjane er verd 24 milliardar kroner i dag. Du brukte kanskje verdien ved årsskiftet 2019/2020? Då var dei verd ca 3 milliardar. Oljefondet har med andre ord tent 21 milliardar kroner på kurssoppgangen til Tesla i 2020. Quote Jeg ser frem til noe vodoo-matematikk som viser at oljeindustrien tilfører mindre enn kursoppgangen i Tesla. https://enerwe.no/na-tjener-norge-mer-pa-oljefondet-enn-pa-oljebransjen/148078 Quote (Oljefondet er på 11 000 millairder. Med SturleS ved roret så hadde vi hatt 0 til fremtidige generasjoner siden han kostant har vært mot all oljeaktivitet.) Niks, eg var heilt for på 80-talet då det lønte seg. No må staten betale oljeselskapa stadig meir for å oppretthalde aktiviteten, og inntektene til oljefondet frå olje har vore lågare enn dei finansielle inntektene i mange år. Oljefondet vil ha god vekst utan oljeaktiviteten. I 2021 kjem oljesektoren til å stå for 18% av statens totale investeringar og 12% av BNP, men berre 10% av inntektene til staten (budsjettert med ein mykje høgare oljepris enn dei fleste analytikarar reknar med). Då er ikkje verdien av skattesubsidiane medrekna. Det tilseier at oljeaktiviteten er mindre lønsam enn gjennomsnittleg økonomisk aktivitet i dette landet. Endret 23. desember 2020 av Sturle S Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 23. desember 2020 Del Skrevet 23. desember 2020 (endret) Sturle S skrev (13 minutter siden): https://enerwe.no/na-tjener-norge-mer-pa-oljefondet-enn-pa-oljebransjen/148078 Du skrev at oljefondets investering i Tesla(3 milliarder) har kastet av seg mer enn den samlede norske oljeindustrien. Vis at det stemmer, eller trekk løgnen tilbake. Du skrev også "nå" og den linken din er tre år gammel. (Den linken viser også at MDG er mot industri og heller vil leve på avkastningen på inntektene fra den samme industrien. I barnehageuniverset til MDG er det fy å tjene penger, men greit å arve dem.) Sturle S skrev (13 minutter siden): Niks, eg var heilt for på 80-talet då det lønte seg. Og mot etterpå som gir meg rett i at om fanatismen din fikk styre så hadde vi hatt 0 for fremtidige generasjoner i stedet for svimlende 11 000 milliarder. Oljefondet ble startet i 1990 og dermed etter at du skiftet mening fra for oljeindustri til mot oljeindustri. Endret 23. desember 2020 av uname -l 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. desember 2020 Del Skrevet 23. desember 2020 (endret) 32 minutes ago, uname -l said: Du skrev at oljefondets investering i Tesla(3 milliarder) har kastet av seg mer enn den samlede norske oljeindustrien. Vis at det stemmer, eller trekk løgnen tilbake. Like sikkert som at du skreiv at verdien av norsk bananeksport er større enn det kinesiske bruttonasjonalproduktet. Syn at det stemmer eller trekk løgna attende. Eg tykkjer det er trist at du er avhengig av å feilsitere for å argumentere for deg. Oljefondet hadde Tesla-aksjar til ein verdi av 2958 millionar kroner ved utgangen av 2019. No er dei same aksjane verd omlag 23782 millionar kroner. Det gjev ei forteneste til no i år på omlag 20824 millionar kroner. Nesten 21 milliardar kroner. I år har staten hatt netto uttak frå oljefondet. Ingen nye oljepengar har gått inn. Quote Du skrev også "nå" og den linken din er tre år gammel. Eg valde ei gammal sak for å illustrere at det har vore tilfelle i mange år. Gjennomsnittleg avkastning på dei finanssielle investeringane dei siste fem åra har vore på 5,79%. Det tilsvarer meir enn 600 milliardar kroner i året. Dei siste åra har til og med staten hatt eit netto-uttak frå fondet. Dvs at staten tek ut meir enn det staten set inn i form av oljeinntekter. Faktisk har summen av dei finansielle inntektene til fondet for lengst passert verdien av den samla tilførselen av ny kapital sidan starten i 1996. Pr 1. halvår 2020 hadde fondet fått tilført totalt 3220 mrd kroner frå staten, som utgjer under 1/3 av totalverdien til fondet. Quote (Og mot etterpå som gir meg rett i at vi hadde hatt 0 for fremtidige generasjoner i stedet for svimlende 11 000 milliarder. Oljefondet ble startet i 1990 og dermed etter at du skiftet mening fra for oljeindustri til mot oljeindustri. Eg tidfesta ikkje når eg skifta meining frå for til mot oljeindustri, for det hugsar eg ikkje. Det var nok ikkje før ein gong på 2000-talet når klimaendringane slo inn for alvor og det vart klårt at oljeindustrien kjem til å verte stadig mindre lønsam fordi forbrukstoppen snart er nådd. Det løner seg sjeldan å investere pengar i ein sektor i nedgang. Endret 23. desember 2020 av Sturle S Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 23. desember 2020 Del Skrevet 23. desember 2020 Sturle S skrev (2 minutter siden): I år har staten hatt netto uttak frå oljefondet. Ingen nye oljepengar har gått inn. Aha, så hvis du tjener 1000 kroner og kjøper deg noe fint til 1000 kroner så har du ikke tjent 1000 kroner. Man lærer mye nytt fra deg. For eksempel at det ikke er noen nedre grense for stupide uttalelser. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. desember 2020 Del Skrevet 23. desember 2020 15 minutes ago, uname -l said: Aha, så hvis du tjener 1000 kroner og kjøper deg noe fint til 1000 kroner så har du ikke tjent 1000 kroner. Nei, det skreiv eg ikkje, men du er som sagt avhengig av feilsitat for å late som om du har eit poeng. Dersom du tener 1000 kroner og kjøper deg noko fint for pengane, har du ikkje sett inn 1000 kroner på sparekontoen. 15 minutes ago, uname -l said: Man lærer mye nytt fra deg. For eksempel at det ikke er noen nedre grense for stupide uttalelser. Ditto. Problemet ditt er at du latar som om dine stupide påstandar er mine, og so argumenterer mot dei som om det var noko eg skulle ha skrive. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå