Urealistisk Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Fikk høre at i Danmark snakker man ikke om sånt. Mens i Norge har vi liksom krav på å vite hva folk tjener. Jeg liker ikke at folk får vite hva jeg tjener. Jeg interesserer meg heller ikke for hva andre tjener. Men dette er perfekt for de som er sykelig opptatt av dette. Jeg kjenner til de, og de snakker ikke om annet enn økonomi. De ser hvem i byen som tjener mest, så blir det baksnakk og missunnelse. Jeg interesserer meg ikke i det hele tatt! Om hva folk tjener. Men jeg liker likevel ikke at andre sitter og snoker i hva jeg tjener, og andre. Folk blir drit missunnelige så fort du tjener mye mer enn dem. Noen tåler dette veldig dårlig, at andre tjener mer enn dem.. 1 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Urealistisk skrev (3 minutter siden): Fikk høre at i Danmark snakker man ikke om sånt. Mens i Norge har vi liksom krav på å vite hva folk tjener. Jeg liker ikke at folk får vite hva jeg tjener. Jeg interesserer meg heller ikke for hva andre tjener. Men dette er perfekt for de som er sykelig opptatt av dette. Jeg kjenner til de, og de snakker ikke om annet enn økonomi. De ser hvem i byen som tjener mest, så blir det baksnakk og missunnelse. Jeg interesserer meg ikke i det hele tatt! Om hva folk tjener. Men jeg liker likevel ikke at andre sitter og snoker i hva jeg tjener, og andre. Folk blir drit missunnelige så fort du tjener mye mer enn dem. Noen tåler dette veldig dårlig, at andre tjener mer enn dem.. big dick contest - alternativt for å sørge for at man selv ikke er underbetalt, gitt lik bransje. Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Er en bra ting at det blir offentliggjort at noen tjener urimelig mye. Men at noen skal føle at det er pinlig at de har lav lønn er ikke heldig. 1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 (endret) 30 minutes ago, iblazeqt said: big dick contest - alternativt for å sørge for at man selv ikke er underbetalt, gitt lik bransje. I så fall forutsetter det at man også har full oversikt over de man sjekker sin øvrige økonomi, slik som andre inntekter (gevinst fond/aksjer, sekundærjobb, eiendomsutleie og en haug av andre ting) samt. fradrag (renter, tap fond/aksjer osv.). Det er særs unøyaktig for å sammenligne egen lønn mot andres. For øvrig er jeg for at dette tilgjengeliggjøres, da det kan bidra til å avdekke skjevheter i samfunnet, spesielt rettet mot det offentlige segmentet som lønnes av dine og mine skattepenger. Endret 16. desember 2020 av NoTrace 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Jeg mener det er en veldig bra ting. Både for å kunne sammenligne egne inntekt mot andre med tilsvarende jobber (nyttig i forhold til lønnsforhandlinger f.eks.), men også får å avdekke store økonomiske skjevheter. Dersom du TS ikke bryr deg om hva du selv eller andre tjener, forstår jeg ikke helt hvorfor du er så enormt i mot at man kan søke i skattelistene. Jeg tror de største motstanderne av skattelistene enten er de som tjener veldig mye eller veldig lite. 6 1 Lenke til kommentar
Urealistisk Skrevet 16. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2020 Kajac skrev (21 minutter siden): Jeg mener det er en veldig bra ting. Både for å kunne sammenligne egne inntekt mot andre med tilsvarende jobber (nyttig i forhold til lønnsforhandlinger f.eks.), men også får å avdekke store økonomiske skjevheter. Dersom du TS ikke bryr deg om hva du selv eller andre tjener, forstår jeg ikke helt hvorfor du er så enormt i mot at man kan søke i skattelistene. Jeg tror de største motstanderne av skattelistene enten er de som tjener veldig mye eller veldig lite. Men hvorfor skal folk se? Er det slik at dersom noen har veldig «normal» lønn men likevel jævla dyr bil, nytt stort hus så skal folk ha grunn til å grave i dette? Ikke at jeg har dette altså. Sitter folk og sjekker om noen med samme jobb tjener mer slik at de kan sutre om at de selv ikke tjener såpass? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Kan være fint med tanke på lønnsforhandlinger. Greit å vite om noen jobber 50% saktere enn seg selv og tjener 50% mer. Jeg er dog en person som ikke bryr meg om hva andre vet om meg.. men hvordan det brukes og eventuelt brukes mot meg. 2 Lenke til kommentar
Urealistisk Skrevet 16. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2020 Taurean skrev (5 minutter siden): Kan være fint med tanke på lønnsforhandlinger. Greit å vite om noen jobber 50% saktere enn seg selv og tjener 50% mer. Jeg er dog en person som ikke bryr meg om hva andre vet om meg.. men hvordan det brukes og eventuelt brukes mot meg. 50% saktere? Men da er det jo som jeg påstår. Missunnelige folk skal sitte og følge med, så starter sutringa når noen tjener mer. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Urealistisk skrev (4 minutter siden): 50% saktere? Men da er det jo som jeg påstår. Missunnelige folk skal sitte og følge med, så starter sutringa når noen tjener mer. Da mente jeg for eksempel at hvis man jobber som murer, så jobber man tilfeldigvis på samme arbeidsplass som noen andre, men ser at dem sløver og slusker rundt, men tjener mye mer enn en selv. Da vet man at man enten må be om høyere lønn eller bytte jobb. Misunnelig og misunnelig .. Det kan være konstruktivt med åpenhet. Men det kan jo misbrukes også. Selgere og tiggere kan fort bli ekstra aggressive mot de som har høy lønn. Og det kan skape falsk stigmatisering .. greit at noen tjener penger, noen jobber krever jo litt mer enn andre. Et komplekst spørsmål. 1 Lenke til kommentar
Urealistisk Skrevet 16. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2020 Taurean skrev (3 minutter siden): Da mente jeg for eksempel at hvis man jobber som murer, så jobber man tilfeldigvis på samme arbeidsplass som noen andre, men ser at dem sløver og slusker rundt, men tjener mye mer enn en selv. Da vet man at man enten må be om høyere lønn eller bytte jobb. Misunnelig og misunnelig .. Det kan være konstruktivt med åpenhet. Men det kan jo misbrukes også. Selgere og tiggere kan fort bli ekstra aggressive mot de som har høy lønn. Og det kan skape falsk stigmatisering .. greit at noen tjener penger, noen jobber krever jo litt mer enn andre. Et komplekst spørsmål. Det er sistnevnte jeg sikter til. Og sånne folk som er livredde for å være «dårlige». Jeg vet om de som nærmest kan i hodet sitt hva enkelte tjener. Lenke til kommentar
Odne Lyngstad Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Bakgrunnen er at da blir det vanskeligere å skjule sort arbeid og skattesnyting. Hvor effektivt det er et et annen spørsmål 🙂 Jeg legger merke til at du aldri svarte Kajac på hvorfor du er så veldig imot dette når du sier du egentlig ikke bryr deg. 4 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Urealistisk skrev (46 minutter siden): Det er sistnevnte jeg sikter til. Og sånne folk som er livredde for å være «dårlige». Jeg vet om de som nærmest kan i hodet sitt hva enkelte tjener. Skjønner at det er litt rart. Da spørs det bare på motivet. Om de vet det for å bruke det til noe konstruktivt eller destruktivt. Så man må bare ha tillit og passe på sine egne saker til det motsatte eventuelt viser seg. Lenke til kommentar
Urealistisk Skrevet 16. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2020 Taurean skrev (7 minutter siden): Skjønner at det er litt rart. Da spørs det bare på motivet. Om de vet det for å bruke det til noe konstruktivt eller destruktivt. Så man må bare ha tillit og passe på sine egne saker til det motsatte eventuelt viser seg. Haha, det motsatte har allerede vist seg. Je vet folk som sitter og passer på inne der hele tiden Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Urealistisk skrev (Akkurat nå): Haha, det motsatte har allerede vist seg. Je vet folk som sitter og passer på inne der hele tiden Det må være et fattig liv ^^ Jaja, de lærer forhåpentligvis til sin egen tid. Lenke til kommentar
Urealistisk Skrevet 16. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2020 Taurean skrev (2 minutter siden): Det må være et fattig liv ^^ Jaja, de lærer forhåpentligvis til sin egen tid. Det er godt voksne Lenke til kommentar
Populært innlegg The Avatar Skrevet 16. desember 2020 Populært innlegg Del Skrevet 16. desember 2020 Formålet med skattelistene er at det skal være mulig å føre kontroll med kor mykje skatt kvar enkelt bidreg til. At ein kan bruke skattelistene til å estimere inntekta til skatteytaren er ein sekundæreffekt som ikkje er formålet med skattelistene (sjølv om det berre er dette media bruker listene til). Innsyn i skattelistene gir grunnlag for å kunne avdekke om enkelte undreg seg skatt og derfor ikkje er med på å dra lasset. For vårt demokrati- og tillitsbaserte samfunn er det heilt nødvendig at det er openheit om at alle i samfunnet er med på å betale sin del samfunnsutgiftene. Dersom vi ikkje hadde hatt slikt innsyn så hadde viljen til å betale skatt blitt lavare ettersom ein hadde antatt at "alle andre" også jukser på skatten. Ein del av grunnen til at den norske modellen fungerer så godt som den gjer er at alle innbyggarar både betalar skatt og får utbetalt trygdepengar uavhengig av lønnsnivået. Er du minstepensjonist så skattar du av pensjonen din, og er du mangemillionær så får du foreldrepenger som dekker inntekta di når du er heime med barnet ditt. Når det gjeld det litt sideliggande spørsålet om openheit om lønn så er det viktig at vi fortsetter å snakke opent om lønn om vi fortsatt vil ha eit samfunn utan store lønnsforskjellar og med rettferdig lønn basert på objektive kriterium. Utan slik openheit så vil lønnsforskjellane blir store, ikkje berre mellom toppleiar og ufaglærte, men også mellom ellers like arbeidstakarar. 8 2 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Taurean skrev (3 timer siden): Kan være fint med tanke på lønnsforhandlinger. Greit å vite om noen jobber 50% saktere enn seg selv og tjener 50% mer. Du vet at den skattbare inntekten sier forholdsvis lite om hva folk faktisk tjener? 1 Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Dette opplegget er jo helt håpløst, for det viser jo ikke hva folk faktisk tjener. 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal lese min egen en gang jeg 😅 Inntekt er alt jeg har brutto året, og skatt alt jeg har betalt i skatt det året? Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Det er fler gode grunner til at man skal kunne vite hva andre tjener enn det er til at man ikke skal få vite det. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå