Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppholdstillatelse ved ekteskap, og er det et proformaekteskap?

Gjest ebafc...04c

Anbefalte innlegg

Gjest ebafc...04c

Viser til min tidligere tråd:

Veldig kort fortalt:

• Jeg møtte ei jente for 9 måneder siden, vi har vært sammen nesten daglig og forholdet begynner bli ganske seriøst
  • Hun har bodd her i ganske mange år og har "permanent oppholdstillatelse".
  • Hun var ikke myndig da hun kom til Norge.
  • UDI har nye beviser i saken som dem bruker som argument for at hun ikke lenger behov for beskytte/opphold i Norge.
  • Saken ligger i under behandling hos UNE

Jeg frykter sterkt at hun blir kastet ut av landet, jeg aner ikke hva utfallet blir. Har i mitt stille sett litt på om ekteskap kan være en løsning.

Jeg har to spørsmål:

• Er dette per definisjon et proformaekteskap?
    Vi er ekte sammen og vi har faktisk et forhold, men ekteskapet gjøres jo primært for opphold.
  • Vil et ekteskap bare løse problemene, er det komplisert, er det noe man må tenke på, og hvordan går man frem? Burde man gjøre dette før eller etter at UNE har behandlet ferdig saken?
    Jeg tenker på at etter behandling har hun kanskje per definisjon ikke lenger gyldig opphold, slik som hun har nå?

Jeg vil gjerne ha sikre faktabaserte svar.

Anonymous poster hash: ebafc...04c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen egentlig kompetanse på dette, men litt rask googling forteller meg at dette definitivt ikke er et proformaekteskap. Det kan derimot være en "omgåelsesekteskap". Spørsmålet blir egentlig - hva er *hovedgrunnen* til at man gifter seg? Er det det at man elsker hverandre, eller er det oppholdstillatelse?

Når det er sagt, det høres utrolig usannsynlig ut at selv om det skulle være et omgåelsesekteskap, at dette ville være et tilfelle der myndighetene ville blande seg inn. Det er ikke direkte uvanlig å gifte seg etter å ha vært sammen i 9 måneder.

Jeg tenker også at man bør gifte seg før saken er ferdig behandlet. Da er det vanskeligere å vise noen link til oppholdstillatelsen. Det kan se ganske suspekt ut om man får en avgjørelse om at man må ut av landet, og så en uke senere gifter man seg...

(Man kan i hvert fall forlove seg asap.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Jeg har heller ingen egentlig kompetanse på dette.

Enig med han over. Om dere gifter dere før avgjørelse så vil det være best sjanser. Om hun mister oppholdstilatelse så blir det vel fort et spørsmål om å søke gjenforening, kanskje hun også må ut av landet i påvente av avgjørelsen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest ebafc...04c
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Denne var noe urovekkende:

"Om den som søker oppholdstillatelse på grunnlag av ekteskapet, tidligere 
har prøvd å få opphold på annet grunnlag, for eksempel på grunnlag av 
søknad om asyl, og om ekteskapet er inngått i nær tilknytning til et avslag 
på annen søknad"

- Trådstarter 

Anonymous poster hash: ebafc...04c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...