Gå til innhold

Permisjon med lønn

Gjest 0b830...960

Anbefalte innlegg

Gjest 0b830...960

Samboer skal opereres å jeg må ta hånd om barna den uken. I en ellers så ganske trang økonomi, får jeg problemer hvis jeg må ta fri en hel uke uten betaling. Kan dette gå under sykt barn/ barnepasser? Står at barnepasser er den som har daglig barnetilsyn. Min samboer er hjemmeværende, så i mine øyne er dette det daglige tilsynet. Har jeg mitt på det tørre, eller er dette kun ment om dagmamma eller barnehage?

Anonymous poster hash: 0b830...960

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 0b830...960 skrev (20 minutter siden):

Samboer skal opereres å jeg må ta hånd om barna den uken. I en ellers så ganske trang økonomi, får jeg problemer hvis jeg må ta fri en hel uke uten betaling. Kan dette gå under sykt barn/ barnepasser? Står at barnepasser er den som har daglig barnetilsyn. Min samboer er hjemmeværende, så i mine øyne er dette det daglige tilsynet. Har jeg mitt på det tørre, eller er dette kun ment om dagmamma eller barnehage?

Anonymous poster hash: 0b830...960

Ja, det skal ikke være noe i veien for å få permisjon fordi din kone ikke kan passe barna pga sykdom/operasjon.  Ihvertfall så lenge barna er under 12. 

Men.. jeg er usikker på om du kan kreve 1 hel uke, eller om dette må kunne dokumenteres med feks hennes sykemelding

Lenke til kommentar

Du har rett til permisjon etter AML § 12-9 barn og barnepassers sykdom.
Du har rett til omsorgspengar for dei dagane du er vekke frå jobb, opp til 20 dagar i året om du 1-2 barn.
Arbeidsgiver betalar deg lønn som normalt, per dags dato er det slik at arbeidsgiver må dekke dei 10 fyrste dagane, og kan få refusjon for lønnsutgiftene dersom du har fråvær utover 10 dagar. (I verste koronaperioden var det redusert til 3 dagar).

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...