Gå til innhold

laptop og kernel 2.6

Anbefalte innlegg

Jeg fikk meg denne pc'en fra komplett for 2 uker siden og la inn mandrake 9.1

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...43&GrpID=9&s=pl

Så får jeg høre om at det er et sikkerhetshull og at man bør oppdatere kernel. Jeg får også høre om folk som har sittet som nesten nervevrak når dem har lagt inn ny kernel, dere ser jo specsene, hardisken er formatert i ext3, er det noen som har vært borti denne maskinen, eller vet hvordan config filen bør se ut?

Jeg har prøvd å lagt inn kernel, men da fikk jeg no FS error og modeprobe error, + at ikke lydkortet eller nettverkskortet funket.

Takker for hjelp dere kan gi meg.

En ting til: Må man absolutt ha 2.6.0? holder det ikke med at man patcher den gamle eller at man holder seg oppdatert og ikke kjører unødvendige services?

:green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det holder med den 2.4.x-serien, men 2.6.0 er mye raskere.

Når det gjelder FS-error så kan det hende at du har kompilert ext3 som modul.. jeg vil anbefale deg å kompilere det meste inn i kjernen, mye enklere :)

Og når det gjelder modprobe error så må du ha module-init-tools.. finnes sikkert en rpm til mandrake, hvis ikke det gjør det så får du tak i module-init-tools source fra kernel.org.. Og skal du bruke ALSAs å må du ha alsa-utils etc (finnes sikkert rpm'er her også, men sources fra alsa-project.org). Like greit å kompilere alsa-lyd-driverene inn i kernelen også. ALSA gir utrolig mye bedre lyd enn OSS ;)

BTW, jeg aner ikke hva mandrake har installert av forskjellige ting ettersom jeg aldri har brukt den..

Endret av xeon
Lenke til kommentar
det holder med 2.4X? mener du at jeg skal patche eller hva? og hvordan gjør man det, hva må jeg legge ned?

kernelen jeg har nå er: 2.4.21-0.13mdk

2.4 fungerer fint, men 2.6.0 er rett og slett en rålekker kernel.

Sådetså.

Den du har er det et sikkerhetshull i såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
det holder med 2.4X? mener du at jeg skal patche eller hva? og hvordan gjør man det, hva må jeg legge ned?

kernelen jeg har nå er: 2.4.21-0.13mdk

Jeg mener å huske at 2.4.21 er en av kjernene som inneholdt en lokal root exploit, men hvis du er den eneste som bruker maskinen og ikke kjører altfor mye servicer så er ikke det noe problem. Har selv en laptop og har brukt 2.6.* kjernen utelukkende fordi den har myye bedre ACPI (tatt over for APM på alle nye laptoper) støtte enn 2.4 treet. Man må patche 2.4 treet rimelig heftig for å få like bra ACPI støtte som i 2.6, men jeg tror de største distroene gjør dette for deg ut av boksen.

Hvis alt funker og du er fornøyd med oppsettet slik det er så ikke gjør noe med det, sikkerhetsoppdateringer gis av de spesifikke distributørene jevnlig, bare hold alt oppdatert og du burde være trygg.

- problemet du har hatt med at ikke nettverkskortet/lydkortet og diverse FS ikke fungerer er at du ikke har tatt dem med i den nye kjernen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...