Taurean Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Det er en nyanse jeg ikke har forstått i krenkedebatten. Jeg liker å prøve å gi "underdogen", eller den svakeste part, tvilen til gode, for å prøve å få klarhet i saken. Når det kommer til krenkedebatten, så opplever jeg at svært mange har den holdningen at -alle- skal tåle å bli krenket, til enhver pris, i samfunnets, sosialismens og demokratiets navn. Med det, mener jeg at man skal liksom tåle alt mulig bare fordi andre skal føle seg psykopatisk fornøyd med sin briljante geniale mobbehumor eller adferd eller hva enn. Og dét mener jeg er psykopatisk. Det føles også som at dette er en debatt som ikke har fått noen klare definerende regler gjennom det hele. Det har ikke vært noen professorer i etikk eller filosofi eller annet relevant fremme og lagt frem meninger på hva som er riktig og galt. Jeg tenker også på forretningsverdenen. La oss ta denne eskimoen til Diplom-is. Hvilken rett hadde de til å bruke et ikon eller et symbol til en hel kultur til sin egen vinnings hensikt? Det finnes jo millioner av forskjellige ikoner man kan bruke, som ikke tilhører en identitet eller kultur. Det er mulig de ikke mente å spille på en kultur da de tenkte ut det symbolet, men jeg prøver å gi den fornærmedes part tvilen til gode her og prøve å se fornuften, uten å fly i flint, som det virker som at 98% av norges befolkning gjør. Jeg mener så klart at det er en selvdestruktiv adferd å gå rundt og aktivt -lete- etter noe å føle seg støtt eller krenket over, og dermed fly til avisen. Dét er hverken sunt eller riktig å gjøre. Men kanskje mange av de som reagerer på noe, faktisk har en grunn til å føle seg krenket? Jeg synes det er sunt at folk tør å si fra. Det er bedre å være litt for mye innenfor etikkens grenser, enn litt for mye på utsiden. Da får vi en mobbe- og trakasseringsholdning som ikke er sunn. Jeg lurer på i denne debatten, hvor grensen mellom krenking, trakassering og mobbing går? For meg er det få grenser mellom dem. Virker som at det er de med høy moral og integritet som skal måtte tilpasse seg de med høy mobbe- og trakasseringskultur til enhver pris. Og dét er noe jeg ikke forstår logikken bak. 1 Lenke til kommentar
unicorndeath Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 (endret) Woke/cancel/krenkelseskulturen tar bort oppmerksomhet og er med på å bagatellisere/avlede kampen mot den ekte rasismen/mobbingen. Man må tåle en spøk om seg selv, ja det er teit humor og teite mennesker der ute, trenger vi å blåse det så mye opp ? Det finnes de som ikke tåler en spøk om seg selv, de som nærmest sitter med notatbok for å notere poeng de ikke liker, skal vi gi de som bare ser ting politisk hele tiden definisjon på hva god humor er ? Hva er farene med cancel culture, jo at alt blir sensurert for å ikke støte noen, er det morsomt/bra ? Vi gir enkelte grupper større validitet enn andre, blir det riktig ? Ofte viser det seg at enkelte blir krenket på vegne av andre, hvilken rett har de til det ? Endret 16. desember 2020 av unicorndeath 1 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Du reiser viktige spørsmål her, Taurean. Man skal ha selvrespekt, og kunne si ifra når noen overkjører ens grenser. Og det må være lov å ytre seg kritisk tilbake om ting som skjer i samfunnet uten at folk med en gang omtaler den som sier ifra krenket. Er det så sikkert at de er krenket, og såret, eller setter de bare grenser og har de selvrespekt? En ting er at folk kan hevde at folk må slutte å bli så lett krenket for ingenting, men da mangler de vel kanskje en forståelse for at "Nei, jeg lar meg ikke krenke av det du sier, men dette mener jeg om saken". Å skylde på at andre blir krenket bare fordi de sier ifra, det er form for hersketeknikk. Begrepene mobbing/mobber og trakassering blir brukt over en lav sko, det blir brukt som hersketeknikk/retorisk grep. Samtidig er det jo tilfeller hvor de som faktisk er reelt trakasserte og mobbet bare blir møtt med latterliggjøring når de sier ifra om enkelte ting. "Haha, herregud, kaller du det mobbing/hets", også har kanskje personen fått drapstrusler for å uttalt seg om noe. Å motta drapstrusler er hets, ingen skal frykte for livet sitt for at de bare har ytret seg. Jeg har null forståelse for dem som som til enhver pris skal krenke og hisse opp folk bare fordi de mener at alle burde tåle ethvert emosjonelt utbrudd og personangrep de kommer med, og bruke ytringsfriheten til å fremme hat og hets i ordets rette forstand mot individer eller grupper. Å bidra til at debattmiljøet blir hardt og polarisert bare fordi man kan, det gjør at flere kvier seg for å delta, selv om de brenner inne med synspunkter! Viktig å verne om ytringsfriheten, men vi verner ikke om den med å misbruke den. Vi verner om den med å gi konstruktiv kritikk til motparten(e)og ta imot konstruktiv kritikk det der trengs. Veldig mye kan kritiseres om det bare blir gjort på en ordentlig, respektfull og saklig måte. 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 GiaMahan skrev (2 timer siden): Du reiser viktige spørsmål her, Taurean. Man skal ha selvrespekt, og kunne si ifra når noen overkjører ens grenser. Og det må være lov å ytre seg kritisk tilbake om ting som skjer i samfunnet uten at folk med en gang omtaler den som sier ifra krenket. Er det så sikkert at de er krenket, og såret, eller setter de bare grenser og har de selvrespekt? En ting er at folk kan hevde at folk må slutte å bli så lett krenket for ingenting, men da mangler de vel kanskje en forståelse for at "Nei, jeg lar meg ikke krenke av det du sier, men dette mener jeg om saken". Å skylde på at andre blir krenket bare fordi de sier ifra, det er form for hersketeknikk. Begrepene mobbing/mobber og trakassering blir brukt over en lav sko, det blir brukt som hersketeknikk/retorisk grep. Samtidig er det jo tilfeller hvor de som faktisk er reelt trakasserte og mobbet bare blir møtt med latterliggjøring når de sier ifra om enkelte ting. "Haha, herregud, kaller du det mobbing/hets", også har kanskje personen fått drapstrusler for å uttalt seg om noe. Å motta drapstrusler er hets, ingen skal frykte for livet sitt for at de bare har ytret seg. Jeg har null forståelse for dem som som til enhver pris skal krenke og hisse opp folk bare fordi de mener at alle burde tåle ethvert emosjonelt utbrudd og personangrep de kommer med, og bruke ytringsfriheten til å fremme hat og hets i ordets rette forstand mot individer eller grupper. Å bidra til at debattmiljøet blir hardt og polarisert bare fordi man kan, det gjør at flere kvier seg for å delta, selv om de brenner inne med synspunkter! Viktig å verne om ytringsfriheten, men vi verner ikke om den med å misbruke den. Vi verner om den med å gi konstruktiv kritikk til motparten(e)og ta imot konstruktiv kritikk det der trengs. Veldig mye kan kritiseres om det bare blir gjort på en ordentlig, respektfull og saklig måte. Mobbing, trakassering og humor som går på å være nedsettende ovenfor andre er vel ikke den mest verdsatte humoren for tida, og det er godt. Jeg kan heller ikke huske at slik type humor egentlig har vært satt veldig stor pris på? At det sette mye fokus på feks Eskimonika og joikaboller er kanskje berettighet, kanskje ikke, men jeg tenker at dersom firmaene ønsker å bytte logo, fordi de ikke ønsker å krenke, så er det helt OK? Jeg er mer opptatt av at folk må få lov til å trå feil, før man blir stemplet som et monster. Samfunnet har blitt slik nå at man lett kan bli hengt ut og dømt, uten å ha sjans til å forsvare seg, selvom man har gjort en uskyldig tabbe. Når da så mange er opptatt av å finne, og vise frem disse "tabbene", så blir det fort en angiverkultur, hvor man kan få liv ødelagt for å gjøre en feil. At folk også blir krenka på andres vegne, synes jeg er en uting, det kan bidra til å umyndiggjøre den som evt burde blitt krenka. Ta saken med nissene over skog og hei, det er helt fair av denne Jamal å kontakte Dplay med sine "bekymringer", det ville sannsynligvis løst problemet på en bedre måte, og hadde de ikke hørt på han, og det var en del mennesker som ble krenka av dette, så kunne man kanskje gått videre til andre medier. For meg så virker det nå som man på død og liv må lage en stor sak av det via sosiale medier, og således tvinge frem en hurtig og lite gjennomtenkt løsning som også ble gjort om på etter at Dplay fikk tenkt seg litt om. Før man beskylder noen for noe som helst, som feks at de er rasister, lettkrenka eller ondskapsfulle, så bør man tenke litt igjennom saken og ha gode begrunnelser for hvorfor man mener de fortjener stempelet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå