Krissma512 Skrevet 15. desember 2020 Del Skrevet 15. desember 2020 Hallo! Jeg kjøpte meg en NVME SSD (WD Black SN750 1TB M.2 SSD 3470 MBps read / 3000 MBps write) for litt siden, jeg installerte den i M.2 connector på hovedkortet. Problemet er at jeg ikke får i nærheten av full ytelse ut av denne SSDen, får en read på 766MBps og write på 691MBps når den egentlig skal ligge oppi 3000MBps read/write, dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Jeg vil tro at problemet er at SSDen kjører i GEN2 og ikke i GEN3, jeg har prøvd å bytte fra GEN2 til GEN3 uten hell og jeg vet at mitt hovedkort skal støtte GEN3. Har vært inne på BIOS og sett om det er mulig å bytte GEN men har ikke funnet noen måte og gjøre det på, så da lurer jeg på om det er noen kloke hoder her som kan hjelpe meg med dette? Legger ved bilder som dokumentasjon. Btw så er BIOS oppgradert til siste versjon også siste versjon av frimware på NVME SSDen🙂 Hovedkort: MSI X99S Gaming 7 (ms-7885) Prosessor: i7 5820k OC 4,3GHz Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. desember 2020 Del Skrevet 15. desember 2020 Hvilke andre PCIe-kort har du i maskinen? Virker som den kjører i x1 eller x2-modus. Lenke til kommentar
Krissma512 Skrevet 15. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2020 sedsberg skrev (3 minutter siden): Hvilke andre PCIe-kort har du i maskinen? Virker som den kjører i x1 eller x2-modus. Skjermkortet og trådløs nettverkskortet er bare det jeg har som sitter i PCI portene. Lenke til kommentar
Radford Skrevet 15. desember 2020 Del Skrevet 15. desember 2020 Det virker som du kun får 2x Gen2 PCIe lanes om du kjører M.2 slot fra PCH på dette hovedkortet: Kan du velge noe annet enn "PCH" fra BIOS menyen som heter "M.2 Source link"? Om du ønsker PCIe 3.0 x4 ser det ut til at du må kjøre dette direkte fra CPU. Avhengig av hvor mange kort du har installert som også benytter PCIe lanes er det mulig du har brukt opp alle. Ref dette bildet fra manualen: Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. desember 2020 Del Skrevet 15. desember 2020 Prøv midlertidig å ta ut nettverkskortet. Har knota selv med HK hvor ekstra kort setter ned farten på enten skjermkortet (x16 til x8) eller nvme-SSD. 1 Lenke til kommentar
Krissma512 Skrevet 15. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2020 Radford skrev (5 minutter siden): Det virker som du kun får 2x Gen2 PCIe lanes om du kjører M.2 slot fra PCH på dette hovedkortet: Kan du velge noe annet enn "PCH" fra BIOS menyen som heter "M.2 Source link"? Om du ønsker PCIe 3.0 x4 ser det ut til at du må kjøre dette direkte fra CPU. Avhengig av hvor mange kort du har installert som også benytter PCIe lanes er det mulig du har brukt opp alle. Ref dette bildet fra manualen: Eneste jeg kan velge imellom på M.2 Source link er PCH og Auto 🤷♂️ Kanskje jeg må bruke en sånn PCIe adapter og koble min NVME SSD rett inn i PCIe porten på HK? Lenke til kommentar
Radford Skrevet 15. desember 2020 Del Skrevet 15. desember 2020 Har du prøvd "Auto"? Lenke til kommentar
Krissma512 Skrevet 15. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2020 (endret) sedsberg skrev (54 minutter siden): Prøv midlertidig å ta ut nettverkskortet. Har knota selv med HK hvor ekstra kort setter ned farten på enten skjermkortet (x16 til x8) eller nvme-SSD. Det var nettverkskortet som var synderen, så nå ble det veldig mye mer fart kan man si! Tok nettverkskortet ut av PCIe 3.0 porten og tok den inn i PCIe 2.0 porten isteden. Kanskje nettverkskortet har senket farten på skjermkortet mitt også? 😅 Men nå som nettverkskortet sitter i PCIe 2.0 vil ikke det jobbe noe tregere en tidligere? Takk for all hjelpen jeg fikk! 😀😀 Endret 15. desember 2020 av Krissma512 3 Lenke til kommentar
Xiancorp Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 (endret) Krissma512 skrev (På 15.12.2020 den 23.03): Det var nettverkskortet som var synderen, så nå ble det veldig mye mer fart kan man si! Tok nettverkskortet ut av PCIe 3.0 porten og tok den inn i PCIe 2.0 porten isteden. Kanskje nettverkskortet har senket farten på skjermkortet mitt også? 😅 Men nå som nettverkskortet sitter i PCIe 2.0 vil ikke det jobbe noe tregere en tidligere? Takk for all hjelpen jeg fikk! 😀😀 PCI-E 2.0 har vel en kapasitet på 500MB/sekund per lane. Om du kjører nettverkskortet i pci-e 2.0x2 så klarer sokkelen ca 1GB/sekund i teorien. Så raskt internett har du sikkert ikke Endret 31. desember 2020 av Xiancorp 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 PCIe er ikke en buss som PCI. Nettverkskortet vil okkupere en lane selv om den bruker den eller ikke. Så lenge den er tilkoblet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå