Gå til innhold

Dvalemodus vs Slå maskinen helt av?

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren til søsterem min satt å funderte på dette for en stund siden.

Hannes bærebare er ganske treg til å starte opp, derfor tenkte jeg at å sette maskinen i dvalemodus vil hjelpe på den måten, altså mye raskere å få i gang.

Men hva er forskjellen? Jeg vet at maskinen bruker litt diskplass i dvalemodus men er det skadelig på noen måter å bruke dvalemodus i stedet for å slå maskinen helt av? bruker han noe strøm da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Suspend-to-disk fungerer helt greit, den bruker da diskplass tilsvarende størrelsen på minnet og kopierer minneinnholdet ned til disk, når du da starter opp igjen vil operativsystemet laste alt tilbake.

Bruker ingen strøm.

Lenke til kommentar

Relativt nye maskiner har gjerne dvale til disk, og det brukar ikkje straum. Eldre maskiner brukar litegrann straum i dvalemodus. Mi maskin klarar seg fint eit par dagar, men etter ei vekes tid er batteriet flatt. Viss maskina står på lading, er det sjølvsagt ikkje noko problem.

Mi maskin har eg gåande i fleire månader utan å starta om att ein einaste gong. Det ville eg ikkje ha gjort med eldre Windows-versjonar, men nye versjonar (2000/XP) går truleg greitt. (?) Sjølv brukar eg Linux, som er dønn stabilt og påliteleg.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke dvalemodus, jeg mener det gjør pcen tregere etterpå.

Uansett; hvis du skal bruke dvalemodus, bør du skru pcen av på vanlig måte en gang i uken eller noe sånt, sånn at du får en ren oppstart.

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke dvalemodus, jeg mener det gjør pcen tregere etterpå.

Uansett; hvis du skal bruke dvalemodus, bør du skru pcen av på vanlig måte en gang i uken eller noe sånt, sånn at du får en ren oppstart.

jepp det er ikke bra å bare bruke dvalemodus. har hørt at det kan ødelegge pc'en over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...