Gå til innhold

Hvorfor er kjøttdeig blitt så vanvittig dyrt?


Kajac

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Baranladion said:

Hva med den norske stat da? de sitter igjen med 12% av omsetningen? Jeg beskytter ikke, men jeg prøver å forstå hvorfor du mener de er eneste årsak til høye priser, når de kun har en avanse på 3.5%.  
 

En del av poenget er vel at 3.5% er for sluttleddet, men Reitan/Hagen/Johansson-gjengen er også inne i mellomleddene (grossist, leverandører av ymse slag), og der er avansen mye høyere. Det skrikes om butikker og bønder, men så er det mellomleddene som stikker av med pengene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kalle Klo skrev (4 minutter siden):

En del av poenget er vel at 3.5% er for sluttleddet, men Reitan/Hagen/Johansson-gjengen er også inne i mellomleddene (grossist, leverandører av ymse slag), og der er avansen mye høyere. Det skrikes om butikker og bønder, men så er det mellomleddene som stikker av med pengene...

Takk, godt innspil!

Jeg har fått det for meg at bønder ikke tjener særlig godt ift hva sluttleddet betaler, det hadde vært morsomt å sett noen utregninger på hvor pengene blir av. Hva bonden skal ha er vel regulert, jeg mener å ha sett at de skal ha 63kr pr kg storfe de leverer, for meg er det merkelig lite?

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Og @olaf, jeg er enig i at det ikke er heldig at så få tjener så mye penger på mat, men jeg mener også at det blir for enkelt å forklare høye matpriser med at det er de som skal tjene penger. Alt i alt, så tror jeg Rimi, Kiwi, Coop og Rema har bidratt til lavere priser, enn hvis de ikke hadde eksistert.

en må også huske at det er ganske mange mennesker som jobber for disse kjedene, som heller ikke har en helt horribel lønn, slik det er i feks USA. I sverige vet jeg ikke hva lønningene for butikkansatte er kontra hva det er i Norge.  Alt i alt, så er det ganske mange mennesker som tjener penger på mat i Norge :) 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Kalle Klo said:

En del av poenget er vel at 3.5% er for sluttleddet, men Reitan/Hagen/Johansson-gjengen er også inne i mellomleddene (grossist, leverandører av ymse slag), og der er avansen mye høyere. Det skrikes om butikker og bønder, men så er det mellomleddene som stikker av med pengene...

noen burde lage en film av dette, med mafia og gudfaren flavor

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (19 minutter siden):

Alt i alt, så tror jeg Rimi, Kiwi, Coop og Rema har bidratt til lavere priser, enn hvis de ikke hadde eksistert.


Det tror jeg også, dersom alternativet er en lokal kjøpmann på hvert hjørne som selv må forhandle med leverandørene.

Men, problemet er eierskapet. Dersom alle disse butikkene var eiet av forskjellige selskaper, i ordinær konkurranse, så ville man trolig fått et helt annet prisnivå.

Problemet nå er at Hagen-familien, som av skattemessige årsaker har flyttet mesteparten av formuen til Sveits, er største aksjonær i Orkla. Det er en av to store leverandører av matvarer i Norge.

Det andre er Asko, som eies av Johansson familien, som også eier KIWI, MENY, SPAR, Nærbutikken, Joker. Deli de Luca, MIX og Jafs, samt en rekke merkevarer som selges i de butikkene, som Jacobs, First Price, Eldorado, Fiskemannen, Folkets, Unik, Fauna, Seidel, Fersk & Ferdig m.fl.

Så har vi Bama, den store leverandøren av frukt og grønnsaker, hvor største aksjonær med 45% er ... wait for it ... Johansson familien.
Reitan-familien eier på sin side rundt 20% av Bama.

Reitan-familien eier også Rema1000, Narvesen, Uno-X, 7-Eleven m.fl.

Det er altså de samme tre familiene som eier stort sett alle dagligvarebutikker i hele Norge, samt at de eier mesteparten av grossistleddene, pluss at de eier de fleste matprodusentene i tillegg.

Hagen-familien står alene bak produsenter som Grandiosa, BigOne, Pizzabakeriet, Nora, TORO, Idun, Mr Lee, Bare Bra, Stabburet, FUN Light, SaritaS, Nugatti, Vestlandslefsa, Vossafår, Nidar, Laban, Stratos, Smash!, Doc, IFA, Polly, KiMs, OLW, Sætre, Bixit, Ballerina, Safari, Kornmo, Café Bakeriet, Gjende, Kaptein, Panda, Möller’s, Nutrilett, Collett, Vitaminbjørner, Sana‑sol, Maxim, Curamed, Gerimax, Gevita, Lilleborg AS (Lano bl.a), Jordan, Solidox, Blenda, Milo, OMO, Sun, Zalo, Comfort, Define, Sterilan, Sunsilk, AquaDerma, Salvequick.

De eier altså hele greia, fra produsent, leverandør, logistikk ... helt til butikkhylla.

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):


Det tror jeg også, dersom alternativet er en lokal kjøpmann på hvert hjørne som selv må forhandle med leverandørene.

Men, problemet er eierskapet. Dersom alle disse butikkene var eiet av forskjellige selskaper, i ordinær konkurranse, så ville man trolig fått et helt annet prisnivå.

Problemet nå er at Hagen-familien, som av skattemessige årsaker har flyttet mesteparten av formuen til Sveits, er største aksjonær i Orkla. Det er en av to store leverandører av matvarer i Norge.

Det andre er Asko, som eies av Johansson familien, som også eier KIWI, MENY, SPAR, Nærbutikken, Joker. Deli de Luca, MIX og Jafs, samt en rekke merkevarer som selges i de butikkene, som Jacobs, First Price, Eldorado, Fiskemannen, Folkets, Unik, Fauna, Seidel, Fersk & Ferdig m.fl.

Så har vi Bama, den store leverandøren av frukt og grønnsaker, hvor største aksjonær med 45% er ... wait for it ... Johansson familien.
Reitan-familien eier på sin side rundt 20% av Bama.

Reitan-familien eier også Rema1000, Narvesen, Uno-X, 7-Eleven m.fl.

Det er altså de samme tre familiene som eier stort sett alle dagligvarebutikker i hele Norge, samt at de eier mesteparten av grossistleddene, pluss at de eier de fleste matprodusentene i tillegg.

Hagen-familien står alene bak produsenter som Grandiosa, BigOne, Pizzabakeriet, Nora, TORO, Idun, Mr Lee, Bare Bra, Stabburet, FUN Light, SaritaS, Nugatti, Vestlandslefsa, Vossafår, Nidar, Laban, Stratos, Smash!, Doc, IFA, Polly, KiMs, OLW, Sætre, Bixit, Ballerina, Safari, Kornmo, Café Bakeriet, Gjende, Kaptein, Panda, Möller’s, Nutrilett, Collett, Vitaminbjørner, Sana‑sol, Maxim, Curamed, Gerimax, Gevita, Lilleborg AS (Lano bl.a), Jordan, Solidox, Blenda, Milo, OMO, Sun, Zalo, Comfort, Define, Sterilan, Sunsilk, AquaDerma, Salvequick.

De eier altså hele greia, fra produsent, leverandør, logistikk ... helt til butikkhylla.

Ja, det er uheldig, men samtidig så er det jo lagt til rette for at dette er greit i Norge. Nå har man kanskje ett litt større problem, siden det ikke er så lett reverserbart, alternativet måtte vel vært å gitt alle like innkjøpspriser, uavhengig av eierskap, slik at det blir direkte konkuranse på prisene, men det vil jo gi Johansson en fordel på alle varene fra feks Bama, siden de kunne tjent penger der også. 

Så hva skal man gjøre? Man er vel litt overlatt i deres hender. Samtidig så tenker jeg at de kjøper leverandører osv for å kunne selge varen billigst mulig, for deretter å kapre flest mulig kunder, så at det er mye "innavl" betyr vel ikke nødvendigvis at prisene presses opp, før noen får ett skikkel overtak, slik Norgesgruppen til dels har

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Baranladion said:

Ja, det er uheldig, men samtidig så er det jo lagt til rette for at dette er greit i Norge. Nå har man kanskje ett litt større problem, siden det ikke er så lett reverserbart, alternativet måtte vel vært å gitt alle like innkjøpspriser, uavhengig av eierskap, slik at det blir direkte konkuranse på prisene, men det vil jo gi Johansson en fordel på alle varene fra feks Bama, siden de kunne tjent penger der også. 

Så hva skal man gjøre? Man er vel litt overlatt i deres hender. Samtidig så tenker jeg at de kjøper leverandører osv for å kunne selge varen billigst mulig, for deretter å kapre flest mulig kunder, så at det er mye "innavl" betyr vel ikke nødvendigvis at prisene presses opp, før noen får ett skikkel overtak, slik Norgesgruppen til dels har

Konkurransetilsynet kunne vært på banen tidligere, og hindret oppkjøp av leverandører, i hvert fall. Butikkenekjedene og grossistene er vanskeligere, men kunne krevd at det ikke er samme eiere.

I USA så har man hatt et par runder der man ryddet skikkelig opp og splittet opp firmaer som hadde fått en monopolstilling - AT&T og Standard Oil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, 1814_ said:

20-25 kr høres sykt billig ut. 48 kr høres mer fornuftig ut og synes heller ikke det er dyrt. Det er to middager det hvis man har tilbehør (f.eks pasta). 

Meningsløst å måle det i antall middager så lenge man ikke nevner antall porsjoner eller kuverter.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Obs har gode tilbud på kjøttdeig hele tiden, i uke 50 hadde de 3 for 100
Vanligvis koster de opp mot 50 kroner per stykk
Aldri sett storfe-kjøttdeig til ~20 kroner, men har sett svin og kylling rundt den prisen

Har merket meg at tilbudene på Fjordland har gått opp i pris
Før var det 3 for 100, så ble det 3 for 120 og nå er det 3 for 130, knapt verdt det

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Obs har gode tilbud på kjøttdeig hele tiden, i uke 50 hadde de 3 for 100
Vanligvis koster de opp mot 50 kroner per stykk
Aldri sett storfe-kjøttdeig til ~20 kroner, men har sett svin og kylling rundt den prisen

Har merket meg at tilbudene på Fjordland har gått opp i pris
Før var det 3 for 100, så ble det 3 for 120 og nå er det 3 for 130, knapt verdt det

Coop er flink til å ofte ha tilbud på kjøttdeig, men også den prisen har gått opp en del. For et års tid siden eller noe sånt var det 4 for 100 når de hadde tilbud, nå er det 3 for 100.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (17 minutter siden):

Coop er flink til å ofte ha tilbud på kjøttdeig, men også den prisen har gått opp en del. For et års tid siden eller noe sånt var det 4 for 100 når de hadde tilbud, nå er det 3 for 100.

Det er kunstig lavt er det ikke? 83kr kg. Hvis jeg forstår det riktig så får bonde 63kr pr kg storfe ( antar at det betyr hele kua/oksen) . 70% av kjøttet blir til kjøttdeig i Norge.  

http://totalmarked.nortura.no/pris/priser-fremover-prisloype/

https://forskning.no/landbruk-husdyr-mat/fra-kjottdeig-til-biff/701833

 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (12 timer siden):

Hva er avansen i feks Rema? Hvor mye tjener de per krone de omsetter for?  Hva er normalt å ha i avanse?

 

0laf skrev (11 timer siden):

De omsetter for rundt 60 milliarder, å sitter igjen med rundt 2 milliarder, altså noe under 3.5%

 

Baranladion skrev (11 timer siden):

Jeg registerer at folk ofte skylder på matvarebaronene ja, samtidig som jeg registerer at 3.5% avanse ikke er å selge noe til ågerpris.

 

Baranladion skrev (11 timer siden):

De har 3.5% de kan sette ned prisen, hva kan gjøres med de andre faktorene?

 

Baranladion skrev (11 timer siden):

Jeg beskytter ikke, men jeg prøver å forstå hvorfor du mener de er eneste årsak til høye priser, når de kun har en avanse på 3.5%.

 

Kalle Klo skrev (11 timer siden):

En del av poenget er vel at 3.5% er for sluttleddet

 

Det har sneket seg inn en feil her. 3,5% er ikke avansen, men overskuddet (netto fortjeneste). Avansen (bruttofortjenesten) på varen er salgspris minus varekostnad. Dette skal dekke kostnadene bedriften har og gi et overskudd.

Det er mulig kjøttdeig tildligere har blitt solgt med svært lav avanse (lokkevare), men nå har fått ekstrem høy avanse.

Det hjelper heller ikke på prisene at grensehandel av matvarer for mange milliarder nå plutselig gjøres innenfor grensene.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (21 timer siden):

Når jeg studerte 2011-2015 kostet en pakke 400 gram nordfjord-kjøttdeig 19 kr på rema.

Eg husker ikkje så godt kva som var prisnivået, men om eg tek utganspunkt i 19 kr i 2011 så tilsvarer det 22,50 i 2019 kroner.
Eg mistenker at denne prisen er godt under normalprisen og at den var brukt som lokketilbud for å få folk til å ta heile handelen på Rema 1000, men det husker eg ikkje.

Andre delar av forklaringa på prisauken er nok også at kvaliteten på kjøttdeigen som du får kjøpt i dag er høgare med større andel reint kjøtt, i tillegg har det vel også blitt innført ein del dyrevelferdskrav dei siste 20 åra som også har gitt generell prisauke på kjøtt?

Lenke til kommentar
19 hours ago, 0laf said:

 

Dagens næringskjede er hva...
Felleskjøpet for foredlede råvarer -> Matvareproduksjon via bonden -> B-varen går til husdyr + import -> Slakt til Nortura -> Eventuelt foredler i 1-3 ledd -> Matvarekjeden -> Sluttkunde

Tror aldri jeg har sett media bruke Norsk Landbrukssamvirke som paraplybegrep for kollektiv av 

  • TINE SA (TINE-gruppen)
  • Nortura SA
  • Norges Skogeierforbund
  • Gartnerhallen
  • HOFF SA
  • Norges Pelsdyralslag
  • Honningcentralen
  • Felleskjøpet
  • Geno SA
  • Norsvin
  • TYR (tidl. Norsk Kjøttfeavlslag)
  • Norsk Sau og Geit
  • Landkreditt
  • Gjensidige

Hva skal man si? Samvirkene har det problemet er at de er illojal mot forsyningssikkerheten, noe som reduserer muligheten for en stordriftsfordel. Men ser også at samvirkene med kortere forsyngslinjer gjør det bedre på sikt.
Tror aldri jeg har sett media kommentert dette.
Manglende konkurranse i dageligvarekjedene er jo bare en bit av pusslespillet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, del_diablo said:

Samvirkene har det problemet er at de er illojal mot forsyningssikkerheten, noe som reduserer muligheten for en stordriftsfordel

Det kunne jo vært interessant hvis noen hadde giddet og satt opp et regnestykke som viser hva hvert enkelt ledd sitter igjen med av overskudd gjennom denne næringskjeden. En megastor jobb, men kunne nyansert debatten litt.

Lenke til kommentar
0laf skrev (22 timer siden):

Resultatet er mye bedre enn elendigheten man får i butikken, men i og med at det ikke er vann, salt, MUK, sølvskinn, trevler og utrivelig fett i det vi lager selv, så blir det ikke noe billigere, tvert i mot faktisk, det blir mye dyrere.

MUK er jo bra, for da får man brukt mer av dyret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betaler sjelden butikkpris for kjøttdeig her. Brukte å kjøpe kyllingkjøttdeig da den var priset til 19,90. Nå har prisen jevnet seg ut. Så kjøper man opp da det er 40% eller 50% p.g.a dato og fryser ned. Titt og ofte det er flerfoldige pakker til datopris her. Tidligere kjøpte man på grensehandel, og da det var tilbud på rundt 29,90 kr kg på kjøttdeig så er det bare å hamstre. Dele opp i 4-500g porsjoner og fryse ned. Går min en pakke i uka her, siden vi har fast fredagstaco i huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...