Gå til innhold

Er parkerings­plassen stor nok? Nye kontrakter skal hindre konflikter [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Leiligheter varierer i størrelse og standard, det kan også parkeringsplasser gjør, sier Jæger."

Dette er å be om enda mer bråk. Dels fordi leiligheter selges uten å opplyse om størrelsen på parkeringsplassen, dels fordi det vil kunne være vanskelig å selge en leilighet med en liten parkeringsplass og ikke minst fordi folk fjerne kjøper en ny og større bil (f.eks. når de får barn). Mye bedre å ha en standard størrelse for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, enten en størrelse for alle, eller et minimum antall normale og store plasser. F.eks legge opp til at 50% av plassene er tilpasset barnefamilier, der begge størrelsene er definert i TEK. Lengde, høyde og vekt bør heller ikke glemmes. Vekt er relevant for bilheis-systemer. Jeg har vært borte i bilheiser som hadde akkurat noen få kg og cm lengde til å kunne huse en Tesla model X. Surt for et borettslag som man må kunne forvente at en del av beboerne har nettopp en sånn. I tilfellet jeg snakker om kom det som en overraskelse på nye model X-eiere at de ikke klarte å parkere i parkeringsanlegget sitt. Mildt sagt surt å måtte selge den splitter nye bilen fordi parkeringa ikke var kompatibel, med en margin på bare noen få cm og kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilenes økte bredde skyldes i hovedsak økte sikkerhetskrav. Bilene skal tåle mye mer nå enn før og passasjerene skal overleve ulykker i større hastighet. Så dette er egentlig en kontrovers mellom interessene til byggebransjen og myndighetenes krav til sikkerhet i biler.

Skal man kombinere den høye sikkerheten med smalere biler kommer vi ikke bort i fra at 3 seter per seterad vil bli umulig på et eller annet tidspunkt. Men størrelsen på familier synker jo ikke som følge av færre seter i bilen, så det må nødvendigvis tas igjen med flere seterader. Familier på 5 er jo ganske vanlig og da må man opp på 3 seterader for å få plass. Det vil gi et behov for lengre biler, som også må hensyntas i nye bygg. Lengre biler er kanskje et større problem å få plass til på grunn av generelt større svingradie, som selvsagt også betyr noe for enten bredden på parkeringsplassene, eller at kjørebanen i parkeringa må bli bredere så man får svingt ut. Eller at parkeringene må skråstilles.

Poenget er bare at det ikke er så enkelt å løse breddeproblemet som å si at bilene må bli smalere. Det får en rekke følgekonsekvenser som igjen slår tilbake på det man hadde tenkt til å løse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde egentlig vært veldig kjekt å få flere definerte størrelser, og et lovpålegg om at dette måtte oppgis ved salg av en bolig.

Under 5x2,5 meter -> "Knøttliten parkeringsplass" / "Knøttsmå parkeringsplasser"

Minimum 5x2,5 meter -> "Liten parkeringsplass" / "Små parkeringsplasser"

Minimum 5,5x2,8 meter -> "Medium parkeringsplass" / "Medium parkeringsplasser"

Minimum 6x3 meter -> "Stor parkeringsplass" / "Store parkeringsplasser"

Det at det måtte stå i annonsen "leiligheten har to knøttsmå parkeringsplasser" tror jeg ville være et ganske kraftig virkemiddel for å øke størrelsen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ble sitert i artikkelen på at Prosjekteringsanalysene til SINTEF og STATENS VEGVESEN må følges. Det er nok en sannhet med modifikasjoner. De kan avvikes men da må funksjonskrav (døråpning, passasje for gående mellom bil og vegg/søyle/nabobil dokumenteres) (f.eks. bilheisanlegg). Prosjekterende kan skjønne selv, men det er krevende å verifisere og dokumentere at funksjon døråpning oppnås ved bredde 0,5 meter smalere enn SINTESs anvisninger, noe OBOS har bygd på Martodden på Hamar. (Eget skjønn i følge arkitekten men er ikke forsøkt dokumentert at fungerer. På 2317 Sentrumskvartalet på Hamar søker OBOS å informere potensielle kunder om at p-plasser har avvik fra SINTEF, bl.a. i bredde men at de fungerer fint allikevel for ordinære biler. Jeg håper ingen lar seg lure. OBOS har forregnet seg kraftig siden Kommuneplanen angir bredder iht SVV N 100 skal følges, altså minimum 2,50 meter. Det hjelper altså ikke å gi kunden råd etter bustadoppføringslova om at plassen er for liten (plikt til fraråding etter § 8, eller oppfylle infokrav i § 26 og 27 om at leilighet x og y får plasser på 2,25 meter - som annonseres med i dag. Jeg hilser standarden velkommen hvis den gir anvisning på hva som bør opplyses om i markedføring og salgsoppgaver. Krav til universell utforming/tilgjendelighet for alle er imidlertid vedtatt av Stortinget i pbl. § 29-3 og TEKniske forskrifter § 8- 2, jf § 8-1 er klar på at parkeringsareal i tilknytning til byggverk skal være universelt utformet ved boligbygg med krav om heis. En Norsk Standard kan ikke trumpe forskriftskrav. Norske boligprodusenters forening har en større utfordring med å avklare med sine medlemmer hva kravet til universell utforming innebærer. En ting er sikkert. Ved de boligblokkene som produseres i dag - så vil heller ikke 2,5 meter bredde oppfylle kravet til at alle skal kunne komme seg inn og ut av en parkert bil, både statsministre og ordførere. 2,80 meter høres mye mer fornuftig ut. Skal p-plasser slutte å kunne brukes av alle i de større boligprosjektene - må Per Jæger og Boligprodusentene snakke med Stortinget og departementet fremfor å lage retningslinjer for å avtalefeste ulovlige små p-plasser med boligkundene. At p-plasser er problematisk viser sak i Sandnes. JM Norge jukset og bygde med lengde 4,4 meter i stedet for forutsatte og byggemeldte 5 meter. Det har selvfølgelig fått visse konsekvenser. Sandnes kommune som på forhånd truet med 3.partskontroll om avvik fra SINTEFs anbefalinger syntes 10 år etterpå at det ikke var noe å klandre utbyggeren. Det fikk altså ingen konsekvenser å bygge p-plass 0,6 meter for kort. Det er holdningsendring hos utbyggere og bygningsmyndighetene som trengs, ikke en Norsk Standard. mvh Elling André Lillefuhr, Legalconsult advokat.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

@[email protected] Godt innspill! Rådgivende ingeniører og kommunale byggesaksbehandlere er bare det og ikke jurister, (selv om de burde kunne dette til fingerspissene). Ofte går mye av tida til tekniske løsninger, tegning og dialog med andre parter og lite tid til å finlese lover og forskrifter man husker sånn omtrentlig.

Jeg vil derfor opprettholde min mening om at det bør defineres klart i TEK. Hadde det stått rett ut 2,8m bredde, 5m lengde, 2m takhøyde, 3,5 tonn totalvekt og 10m ytre svingradie karosseri, målt fra når bilen er kjørt 4m fram fra veggen så hadde det vært lettere å slå opp i TEK og lettere å få det riktig fra starten. Henvisninger til kommunale normer (som ikke har status som forskrift), som igjen henviser til SVV håndbøker (som heller ikke har status som forskrift) er for svakt, innviklet og varierende fra kommune til kommune. Jeg ser ingen grunn til at det bør defineres på kommunalt nivå. Det bør være likt over hele landet og de 356 kommunene slipper indivuduelt byråkrati på dette.

Universell utforming er godt hjemlet via diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, men loven er ganske rundt formulert og dermed ikke riktig sted å slå opp definitive mål. Det bør stå kort og konkret i TEK.

I markedsføring av boliger bør det pålegges en enklere definisjon, for eksempel i samme stil som lov om energimerking av forbruksartikler. For små parkeringsplasser bør ikke ha eget merke, men defineres som motorsykkelparkering, parkering for tilhenger, eller lignende. Det må komme fram av salgsoppgaven. Videre kan man ha størrelsemerking i flere trinn, f.eks opp til handicap-størrelse (6x4,5m etter NS11001-1 og forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ikke alle kjøpere som har like bevisst forhold til hva f.eks 2,25 vs 2,5m betyr i praksis. Jeg foreslår som sagt en "fordummet" og forenklet størrelsedefinisjon som oppgis i salgsoppgaven. F.eks definert og navngitt slik (minimum B x H x D):

Sykkelparkering: 0,5 x 1,0 x 2,2 meter og 50 kg

Motorsykkelparkering: 1,25 x 1,2 x 2,5 meter og 250 kg

Mopedbilparkering: 2,25 x 1,6 x 4,0 meter og 800 kg

Liten personbilparkering: 2,5 x 1,6 x 4,5 meter og 1800 kg

Normal personbilparkering: 2,75 x 1,8 x 5,0 meter og 2500 kg

Stor bilparkering: 3,0 x 2,0 x 5,5 meter og 3500 kg

HC bilparkering: 4,5 x 2,2 x 6,0 meter og 3500 kg

NB. Minimum 2,1 meter fri høyde alle steder der folk skal gå eller stå (UU). Lavere høyder er kun aktuelle for bilheiser og lignende.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...