Dubious Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Se på veier som saltes kontra de som ikke saltes Tilogmed de som salter er enig i at det sliter på veien, men at det er et billig sikkerhetstiltak 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Dubious skrev (1 time siden): Se på veier som saltes kontra de som ikke saltes Tilogmed de som salter er enig i at det sliter på veien, men at det er et billig sikkerhetstiltak Trafikken på saltede veier er vel høyere enn på usaltede? Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 Trestein skrev (På 18.12.2020 den 20.24): Prøv å finn en vei med dype spor i asfalten og mål avstanden mellom sporene. Så sjekker du sporvidden for ulike kjøretøy. Da finner du ut hvem som sliter asfalten. Det du måler der er piggdekkslitasje. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (21 minutter siden): Det du måler der er piggdekkslitasje. Fra hvem? Lastebiler? Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 Trestein skrev (38 minutter siden): Fra hvem? Lastebiler? Personbiler. Tungtrafikk kjører vel ikke på piggdekk vanligvis? Det er to ting som sliter på veien. Piggdekk og høy aksellast. Personbiler med piggfrie dekk sliter i praksis ikke på veien i det hele tatt. 3 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (Akkurat nå): Personbiler. Tungtrafikk kjører vel ikke på piggdekk vanligvis? Det er to ting som sliter på veien. Piggdekk og høy aksellast. Personbiler med piggfrie dekk sliter i praksis ikke på veien i det hele tatt. Det er vel poenget. Veislitasje kommer stort sett av personbiler med piggdekk. Hvorfor ikke piggdekk er forbudt aner jeg ikke. Sikkert bra første par tusen km. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 Trestein skrev (10 minutter siden): Det er vel poenget. Veislitasje kommer stort sett av personbiler med piggdekk. Hvorfor ikke piggdekk er forbudt aner jeg ikke. Sikkert bra første par tusen km. Jepp, ikke noe argument mot det fra min side. Uansett er da ikke hjulspor i asfalten et brukbart argument for å innføre vektbasert avgift på personbiler. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (28 minutter siden): Jepp, ikke noe argument mot det fra min side. Uansett er da ikke hjulspor i asfalten et brukbart argument for å innføre vektbasert avgift på personbiler. Nei det er det ikke. Dekkslitasje og svevestøv blir nok påvirket av vekt men her har kjørestil større innvirkning. Vil tro det kommer miljøavgift på dekk som går på vekt av slitasje belegg. Dette blir også vanskelig fordi dekk har ulik slitasje egenskaper. Da blir det dyrere å kjøre på trygge dekk Endret 19. desember 2020 av Trestein Lenke til kommentar
trikola Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 1 hour ago, Trestein said: Det er vel poenget. Veislitasje kommer stort sett av personbiler med piggdekk. Hvorfor ikke piggdekk er forbudt aner jeg ikke. Sikkert bra første par tusen km. og dermed har Trollstein snudd kranglingen fra vektavgift/elbiler (se tittel og de siste ca 15 innlegg) til piggdegg/personbiler. Gratulerer! 1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 trikola skrev (15 minutter siden): og dermed har Trollstein snudd kranglingen fra vektavgift/elbiler (se tittel og de siste ca 15 innlegg) til piggdegg/personbiler. Gratulerer! Ja man bør fokusere på det som betyr noe. Vekt er viktig for ressursbruk. Blir bilene tyngre brukes mere stål for nødvendig styrke. Det gir igjen høyere utslipp fra stålverk, aluminiums produksjon, kobber behov osv Det gir også en kraftig økning i masse som forflyttes til enhver tid. Dette gir høyere energiforbruk. Dessuten er det et sikkerhetsaspekt. Bevegelse energi øker og gir kraftigere skader på annen trafikk og omgivelser ved ulykker. Alt tyder på at tunge biler bruker mere energi enn lette. Rullemotstand øker og energi til oppvarming/kjøling av tunge batterier øker. Regenerering klarer ikke å fange opp all bevegelsesenergi Så vektavgift er jeg for men ikke pga veislitasje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå