NTB - digi Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Regjeringen innfører årsavgift på elbil. Fryser avgiftene på utslippsbiler Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Forstår ikke at bilene må avgiftslegges når brennstoffet er problemet. En pensjonist som kjører 2000km i året skal tvinges til å kjøpe en bil som ikke er klimavennlig før den har kjørt 50 000km. Kanskje denne pensjonisten er villig til å betale 20kr literen for klimanøytral bensin? vet at det er slik det fungerer men det blir litt rart når man tvinges til å kjøpe halogen pærer til boden på hytta. Ved fyring er vel neste. Hva gjør man når strømmen er borte i en uke? Kjøper hoppetau? 2 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 Ingen som tvinger noen til noe. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg The Very End Skrevet 14. desember 2020 Populært innlegg Del Skrevet 14. desember 2020 Er søtt når folk bruker andre grupper enn den de selv tilhører for å argumentere sin sak. Det være seg minstepensjonister, småbarnmødre eller andre grupper. Under normale omstendigheter ville man tenkt at det er et tegn på empati, men i disse debattene vet vi at det kun brukes for å forsøke å styrke sin egen sak. Det er nitrist og forkastelig. 9 3 Lenke til kommentar
PV-fan Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 Myndighetene burde fjernet momsfradrag for leasing biler og for firmaer for fossilbiler. Det er hovedsakelig disse aktørene som fortsatt kjøper fossilbil og de kjøper dette kun pga lavere innkjøpspris. Hvis momsfradrag forsvinner vil "alle" kjøpe elbil. 4 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 Frp våger ikke å møte velgerne sine hvis de ikke har fått gjennom noe som gjør fossilbiler billigere og elbiler dyrere. De fikk ikke fjernet bompenger, men kan slå seg på brystet med at de har klart å øke avgiftene på elbiler. 3 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 (endret) Veldig bra bensin og dieselbiler er dyre nok som de er. Den teknologiske utviklingen gjør elektriske biler mer og mer aktraktive så overgangen til elektrisk går av seg selv med dagens avgiftsnivå. Ikke bra om en legger så mye avgift på fossil biler at disse blir presset ut slik at folk da velger å bruke gamle biler istedet. En lever helt fint med at en andel av bilparken går på fossilt drivstoff. Endret 14. desember 2020 av Svein M 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 14. desember 2020 Populært innlegg Del Skrevet 14. desember 2020 Dette kombinert med redusert veibruksavgift på bensin og diesel er å gå i helt feil retning. 8 2 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 The Very End skrev (1 time siden): Er søtt når folk bruker andre grupper enn den de selv tilhører for å argumentere sin sak. Det er jo en verdensomspennende trend å være krenket på vegne av noen. Er jo ikke måte på hvor mange som bruker småbarnsforeldre til å skulle slippe egne bompenger, og ti minutter etterpå argumenteres det for barnefrie fly. 3 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 På tide å ta innover seg at også el-biler utgjør en belastning på miljø og klima, selv om utslippene er under halvparten hvis ladingen er utslippsfri. Momsfritak er meningsløst, ligeså vektavgift osv. Støvbidraget lokalt, fra bremser, dekk og veibane tør knapt nevnes.. 2 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 PV-fan skrev (1 time siden): Myndighetene burde fjernet momsfradrag for leasing biler og for firmaer for fossilbiler. Det er hovedsakelig disse aktørene som fortsatt kjøper fossilbil og de kjøper dette kun pga lavere innkjøpspris. Hvis momsfradrag forsvinner vil "alle" kjøpe elbil. Drivstoffavgiften må ikke glemmes, og at el-biler belaster miljøet like mye som alle andre biler, unntatt utslipp fra drivstoffet. 2 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 NERVI skrev (8 minutter siden): På tide å ta innover seg at også el-biler utgjør en belastning på miljø og klima, selv om utslippene er under halvparten hvis ladingen er utslippsfri. Momsfritak er meningsløst, ligeså vektavgift osv. Støvbidraget lokalt, fra bremser, dekk og veibane tør knapt nevnes.. En viktig forskjell er at elbilene forurenser vesentlig mindre der folk ferdes, bor og jobber. Langt mindre bremsestøv blir det også. 8 1 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 Flere elbiler = mer kø. Mer kø = høyere utslipp. Lenke til kommentar
Populært innlegg trikola Skrevet 14. desember 2020 Populært innlegg Del Skrevet 14. desember 2020 26 minutes ago, keramikklampe said: Flere elbiler = mer kø. Mer kø = høyere utslipp. Flere elbiler = færre eksosbiler 0 * X = 0 10 2 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 Denne regjeringen har fra før gitt fossilbiler avgiftskutt verd mer enn hele Elbilfritaket. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/ar1RM/milliardene-i-avgiftskutt-har-gaatt-til-fossile-biler 5 3 Lenke til kommentar
PV-fan Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 NERVI skrev (2 timer siden): Drivstoffavgiften må ikke glemmes, og at el-biler belaster miljøet like mye som alle andre biler, unntatt utslipp fra drivstoffet. Du må ikke glemme strømavgiftene heller. Heldigvis utnytter elbilene sitt drivstoff veldig bra, mens fossilbilene sløser noe veldig med sitt drivstoff. 6 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 NERVI skrev (4 timer siden): Drivstoffavgiften må ikke glemmes, og at el-biler belaster miljøet like mye som alle andre biler, unntatt utslipp fra drivstoffet. Ca. 35% av strømprisen er avgifter, mot ca. 50% av dieselprisen og 60% av bensinprisen. Forskjellen i drivstoffavgifter er altså ikke så veldig stor sånn sett. En økning til 50% av strømprisen ville gjort minimal forskjell for driftskostnaden til elbilen, men en god forskjell på strømkostanden til en enebolig... 2 2 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 trikola skrev (4 timer siden): Flere elbiler = færre eksosbiler 0 * X = 0 Færre eksosbiler = mindre penger Mindre penger = elbil avgift opp Kanskje de er inne på noe ved å øke årsavgiften på elbil. Uansett hvis 200kr i måneden er hva som avgjør om folk kjøper elbil eller eksosbil, ville jeg sagt problemet ligger en annen plass. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (19 minutter siden): Ca. 35% av strømprisen er avgifter, mot ca. 50% av dieselprisen og 60% av bensinprisen. Forskjellen i drivstoffavgifter er altså ikke så veldig stor sånn sett. En økning til 50% av strømprisen ville gjort minimal forskjell for driftskostnaden til elbilen, men en god forskjell på strømkostanden til en enebolig... Det betales ikke prosentvis avgift på bensin. Veibruksavgift og CO2-avgift er helt uavhengig av om innkjøpsprisen på bensin er 50 øre litern eller 10 kroner litern. Veibruksavgift(fast beløp per liter) er avgifter for bruk av veien. Med normalt bensinforbruk så vil en tilsvarende avgift på elbiler beløpe seg til rundt NOK 1,50/kWh. Det er forøvrig et høyst upraktisk system og flere har argumentert for å fjerne veibruksavgift fra drivstoff og heller legge den til der hvor det er mer treffende. Veiprising, bompenger eller en del av trafikkforsikringsavgiften som funksjon av årlig kjørelengde. 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 uname -l skrev (22 minutter siden): Det betales ikke prosentvis avgift på bensin. Veibruksavgift og CO2-avgift er helt uavhengig av om innkjøpsprisen på bensin er 50 øre litern eller 10 kroner litern. Veibruksavgift(fast beløp per liter) er avgifter for bruk av veien. Med normalt bensinforbruk så vil en tilsvarende avgift på elbiler beløpe seg til rundt NOK 1,50/kWh. Det er forøvrig et høyst upraktisk system og flere har argumentert for å fjerne veibruksavgift fra drivstoff og heller legge den til der hvor det er mer treffende. Veiprising, bompenger eller en del av trafikkforsikringsavgiften som funksjon av årlig kjørelengde. Forbruksavgiften på strøm er også helt uavhengig av om strømmen koster 10 øre eller 100 øre per kWh. Sånn sett er systemene helt like. Hva det kalles spiller liten rolle. "Veibruksavgiften" går uansett uavkortet til statskassa, den er ikke øremerket noen formål på noen som helst måte. Veibruksavgiften utgjør for øvrig 54 øre pr. kWh energi (den er på 491 øre og det er ca. 9kWh i en liter bensin), ikke 150 øre. For min del kan veibruksavgiften gjerne fjernes, jeg foreslår at den erstattes med økt CO2-avgift på 491 øre pr. liter bensin. Det blir 188 øre pr. kg CO2 sluppet ut under forbrenning og produksjon. Hvis vi legger tilsvarende avgift på norskprodusert strøm blir det 3,2 øre pr. kWh. Det overlever vi fint. Vi kan gjerne doble til 982 øre/liter for bensin og 6,4 øre for strøm. https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromforbruk-i-norge-har-lavt-klimagassutslipp/ 2 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå