Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

"New normal" etter pandemien?


Morromann

Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?  

120 stemmer

  1. 1. Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?

    • Nei, jeg støtter tiltakene under pandemien men ikke etter pandemien
      47
    • Ja
      20
    • Nei, men noen av tiltakene bør bli værende
      42
    • Nei, jeg støtter ikke noe tiltak under pandemien heller
      11


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Betroz said:

Som....

Par kommer ikke til å dra på fysisk date lenger, eller har fysisk sex. De bare møter hverandre online foran et kamera og gjør sitt fornødende der. Befolkingen på Jorda går ned, og onkel Bill Gates får ønsket sitt oppfyllt :p

Om så skjer (som jeg ikke tror) så er det en følge av digitaliseringen og teknologisk utvikling fremfor at vi hadde en pandemi i 2020. 
Slike verktøy har funnets i flere år allerede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (20 minutter siden):

Jeg har vært enig i mye av det du har skrevet til nå men denne var helt skivebom. Det er mange som ønsker en del av lærdommen fra dette året inn i livet videre som:

- begrense unødige flyreiser
- få mindre rush i biltrafikken mot og i byene
- åpne mer for hjemmekontor og fjernstudier på typiske "du må være her" steder
- mulighet til å se kinofilmer hjemme i egen stue

Og mange andre nyvinninger man kan dra ut av dette året uten at det skal være en tullete sort/hvitt med ytterkanter debatt.

Stråmmansargumentasjon. Ingen av de 4 tingene du nevner har noe med de tingene jeg snakker om eller lenkene jeg la ut. Men menneskelig næørkontak ER vikltig for mennesker og for menneskelig utvikling. Man TRENGER å møte og bli kjent med studiekamerater og knytte vennskapsbånd i form av arbeidskolleger. Et samfunn hvor all menneskelig kontakt skjer via skjermer er ekstremt ødeleggende for menneskehteten. Netflix fantes før pandemien, hva er det du snakker om? Det er ikke en gang noe argument.

Men å ta til orde for at vi skal bygge opp hele samfunnet vårt ryundt en sykelig sykelig frylt for bakterier; NOE JEG HAR VÆRT I TERAPI MOT og som er en psykisk sykdom DET ER JEG IMOT! Og det er det som det tas til orde for i disse artikelene - en dystopisk og menneskefiendtlig verden hvor mennesker unngår hverandre "for at ingen noensinne blir syke mer".

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Morromann said:

Man TRENGER å møte og bli kjent med studiekamerater og knytte vennskapsbånd i form av arbeidskolleger. Et samfunn hvor all menneskelig kontakt skjer via skjermer er ekstremt ødeleggende for menneskehteten.

Du virker for meg å ha god forståelse for mye av psykologien bak dette med hensyn til konsekvenser. Men du vil ikke gå dit at det vi opplever er en del av en plan. At det finnes dem som ønsker å manipulere menneskeheten i en viss retning. Fordi slikt er jo bare en konspirasjonsteori sies det. Jeg vet du ikke er enig med meg og mitt syn, men prøv å se på det som vil skje fremover nå med en enda større skepsis, og still flere spørsmål, er hva jeg vil foreslå.

Health Secretary Matt Hancock sa tidligere i dag at viruset har mutert igen... Helt tilfeldig at han kommer ut med den informasjonen nå som de vil pushe vaksinen på folk....right?  :wee:

Kilde

Lenke til kommentar
Betroz skrev (10 minutter siden):

Du virker for meg å ha god forståelse for mye av psykologien bak dette med hensyn til konsekvenser. Men du vil ikke gå dit at det vi opplever er en del av en plan. At det finnes dem som ønsker å manipulere menneskeheten i en viss retning. Fordi slikt er jo bare en konspirasjonsteori sies det. Jeg vet du ikke er enig med meg og mitt syn, men prøv å se på det som vil skje fremover nå med en enda større skepsis, og still flere spørsmål, er hva jeg vil foreslå.

Health Secretary Matt Hancock sa tidligere i dag at viruset har mutert igen... Helt tilfeldig at han kommer ut med den informasjonen nå som de vil pushe vaksinen på folk....right?  :wee:

Kilde

Jeg nekter ikke for at det er kyniske og ondskapsfulle mennesker som melker pandemien og utnytter den for å skaffe seg mer makt, kontroll og rikdom. Men det som skiller deg og meg er at jeg er klar over at viruset er ekte og at det er nødvendig med vaksinering og jeg tror ikke på noen teori om at vaksiner i all hemmelighet er en del av noe konspiratorisk plott for å sterilisere eller innsette microchipper. Men det jeg helt siden starten har vært åpen for er at det er kynsike krefter, ikke en bestemt organisasjon eller noe, men forskjellige individer og aktærer som nå ser sitt snitt til å utnytte dette til egen vinning og utnytter folks frykt. Slilk har det vært i ALLE kriser gjennom hele historien. Jeg sammenligner det med 1930-tallets depresjonstid. Tyskland ble hardt rammet og det brakte Hitler til makten. Depresjonstiden var ekte, akkurat som coronaviruset er ekte, men ble likevel utnyttet av onde og morderiske krefter. Det tror jeg det er naivt å ikke tro at covid-krisen ikke vil gjøre også. Noen gnir seg i hendene og er overentusiastiske over hva de tenker de kan oppnå. Noen er åpenbart lykkelige over at et virusutbrudd skjer. Det skinner gjennom i de artiklene jeg lenket til hvor superentusiastiske de skribentene må være når de reklamerer for dystopien. De presenterer jo sterile og avhumaniserte samfunn som rene gladnyheten.

Angående mutasjon av viruset, det er ikke noe nytt. Det har det vært tilfeller av siden i sommer også, så jo det er nok en tilfeldighet. Virusmutasjoner er helt naturlig og ikke nødvendigvis noe å slå alarm over.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (51 minutter siden):

Det er ikke stråmannsargumentasjon, du hevdet at de som ønsket endringer videre tilhørte din påståtte yttergruppe. Jeg viste deg at man kan ønske endringer videre uten å tilhøre den ekstremiteten.

Vi ønsker alle endringer i samfunnet; det gjør jeg også. Men jeg ønsker ikke fryktbaserte endringer. Og det er de endringene i de linkene jeg viser til. Endringer forankret i irrasjonell frykt for sykdommer(det er irrasjonelt når man snakker om ETTER en pandemi som om det er naturlig å basere livene sine på å unngå vanlige forkjølelser). Jeg tror ikke de som planlegger slikt egentlig er hypokondere selv men de ønsker nok at andre skal være det? Frykt og panikk selger. Optimisme gjør det ikke.

Lenke til kommentar

I middelalderen ville sikkert Icke blitt kastet ned i et middelaldersk fangehull....

Litt spesielt at flere setter inn strengere tiltak, like før vaksinene kommer. 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/12/14/195726460/london-pa-vei-inn-i-hoyeste-beredskap-frykter-voldsom-smitteokning

Sitat

Samtidig frykter andre myndigheter i byen at nivå tre ikke er tilstrekkelig, og ønsker at et «nivå tre pluss», med total nedstengning av samfunnet og portforbud, innføres.

Altså, London innfører nivå tre som betyr en vestlig lockdown. Og noen myndigheter ønsker en kinesisk type lockdown? Det er da drastisk nå som vaksinasjonene skal starte. 

Kan nesten lure på om dette egentlig er et korstog mot barer og restauranter :)

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Morromann said:

Jeg sammenligner det med 1930-tallets depresjonstid. Tyskland ble hardt rammet og det brakte Hitler til makten. Depresjonstiden var ekte, akkurat som coronaviruset er ekte, men ble likevel utnyttet av onde og morderiske krefter.

Skjønner hva du mener. Denne "eliten" jeg snakker om rundt Covid, er den samme "eliten" (bank herrene) som skapte depresjonen på 1930 tallet. De finansierte også begge sider av krigen. Uten dem hadde ikke Hitler hatt midler til å bygge en like stor krigsmaskin. Men det er topic for en annen dag.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (23 minutter siden):

Altså, London innfører nivå tre som betyr en vestlig lockdown. Og noen myndigheter ønsker en kinesisk type lockdown? Det er da drastisk nå som vaksinasjonene skal starte. 

Kan nesten lure på om dette egentlig er et korstog mot barer og restauranter :)

Hvor mange dager er det til hele london og alle som er innom london regelmessig er vaksinert?

Er alle ferdig vaksinerte f.eks i morgen?

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Morromann said:

Vi ønsker alle endringer i samfunnet; det gjør jeg også. Men jeg ønsker ikke fryktbaserte endringer. Og det er de endringene i de linkene jeg viser til. Endringer forankret i irrasjonell frykt for sykdommer(det er irrasjonelt når man snakker om ETTER en pandemi som om det er naturlig å basere livene sine på å unngå vanlige forkjølelser). Jeg tror ikke de som planlegger slikt egentlig er hypokondere selv men de ønsker nok at andre skal være det? Frykt og panikk selger. Optimisme gjør det ikke.

At man har funnet ut at hjemmekontor fungerer og en del reiser er unødvendige med dagens digitale plattformer er ikke fryktbasert. Kun at situasjonen har gitt oss en innsikt for at det fungerte bedre enn vi trodde.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

At man har funnet ut at hjemmekontor fungerer og en del reiser er unødvendige med dagens digitale plattformer er ikke fryktbasert. Kun at situasjonen har gitt oss en innsikt for at det fungerte bedre enn vi trodde.

De som snakker om "new normal" begrunner det ui frykt for virus- og bakteriesmitte, med andre ord frykt for medmennesker. Hvorfor tror du slike illustrasjoner med "our cities in 5 years" utelukkende viser mennesker med munnbind på? Dessuten er det MANGE som er drittlei av å drive hjemmekontor og savner kollegaene og arbeidsplassen:

https://www.nrk.no/livsstil/kroppen-visner-pa-hjemmekontoret-1.15170512

Men igjen snakker du om noe helt annet enn meg. Jeg snakker om fryktbaserte planlegginger hvor målet er at mennesker skal slutte å omgås hverandre så mye som mulig i fremtiden og at det er grunnen, ikke praktiske online-ordninger.

Dessuten er det mange av oss som liker å resie å oppdage nye steder og å reise og besøke familie, venner og andre vi er glade i. Det kan ALDRI erstattes av å kun møte dem via en f*ckings skjerm.Aldri. Nope! NEVER!

Mulignes du setter pris på en slik fremtid hvor mennesker kun "omgåes" online men JEG gjør ikke det. Og det er det ganske mange av oss som ikke gjør heller. Vi mener mennesker skal omgås hverandre og at det er en grunnleggende og viktig del av det å være menneske.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Ok da snakker vi bare om forskjellige ting. Jeg er for en del endringer og glad for en del endringer uten å tilhøre den gruppen :)

Jeg er for endringer i samfunnet jeg også. Men IKKE OG UNDER NOEN OMSTENDIGHET endringer med forankring i frykt for nærkontakt med våre medmennesker. Det er en utvikling jeg avskyr og fordømmer uten forbehold. Sosial avstand er et nødvendig onde under en påandemi men må ALDRI bli et mål i seg selv. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Jeg er for endringer i samfunnet jeg også. Men IKKE OG UNDER NOEN OMSTENDIGHET endringer med forankring i frykt for nærkontakt med våre medmennesker. Det er en utvikling jeg avskyr og fordømmer uten forbehold. Sosial avstand er et nødvendig onde under en påandemi men må ALDRI bli et mål i seg selv. 

Så om en bedrift finner ut at hjemmekontor er en god løsning som øker produktivitet og trivsel, så skal man ikke fortsette med det fordi endringen var "forankret i frykt"?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Det virker som motstanden er fryktbasert? Er frykt for endring noe bedre?

Du mener altså det er naturlig at voi skal omorganisere samfunnene våre FOR ALLTID basert på sykelig og irrasjonell frylkt for ALT som er av virus og bakterier og slutte å leve slik mennesket har gjort i hunretusenvis av år??? Og slutt opp med stråmannsarguemntasjonen om at jeg driver med "frylkt for endring". Jeg er FOR endringer i verden jeg men IKKE de endringene som noen gærninger som ønsker et hypokonderisert fryltsamfunn ønsker seg. Hvorfor er det noe å trakte etter? Hva vet DU om helseangst? Mener du at hypokondri likevel er en bra ting? At vi mennekser bør være p*ssredde og hysteriske i all fremtid for å ta i dørhåntak, llivredde for å gå for nært et annet menneske, livredde for køer, konserter, 17.mai-tog osv. osv. osv? Jeg har slitt med hypokondri og OCD og vet mye mer enn deg og andre som sitter her og er entusiastiske over slike "forandringer". Jeg VET etter et gjennomlevd liv med slitk at det ikke er naturlig at hele menneskeheten plutselig skal leve som livredde bakteriofober med obsessove compulsive disorder for det er det "den nye normalen oppfordrer til, ikke noe annet!

Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

Jeg er for endringer i samfunnet jeg også. Men IKKE OG UNDER NOEN OMSTENDIGHET endringer med forankring i frykt for nærkontakt med våre medmennesker. Det er en utvikling jeg avskyr og fordømmer uten forbehold. Sosial avstand er et nødvendig onde under en påandemi men må ALDRI bli et mål i seg selv. 

Men hva er denne frykten for at samfunnet skal bli sånn forankret i rundt denne pandemien? Hvem er det som ønsker disse tingene som sosial distansering permanent? Hva er sannsynligheten for at dette skal skje? Savner noen eksempler og argumenter for denne frykten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (Akkurat nå):

Så om en bedrift finner ut at hjemmekontor er en god løsning som øker produktivitet og trivsel, så skal man ikke fortsette med det fordi endringen var "forankret i frykt"?

Ni, ikke hvis man finner ut at det øker produktivitet og trivsel, men at det fortsetter grunnet irrasjonell frylkt for nærkontakt med medmennesker er vi på vei i et livsfarlig og avhumaniserende teritorium.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Men hva er denne frykten for at samfunnet skal bli sånn forankret i rundt denne pandemien? Hvem er det som ønsker disse tingene som sosial distansering permanent? Hva er sannsynligheten for at dette skal skje? Savner noen eksempler og argumenter for denne frykten.

Jeg ga masse linker og de er eksplisitte på at frylt for mikrober, bakterier og viruser skal gjennomsyre hvordan mennesker lever i fremtiden. Alle skal være like sykelig bakteriofobe som Michael Jackson.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...