Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

"New normal" etter pandemien?


Morromann

Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?  

120 stemmer

  1. 1. Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?

    • Nei, jeg støtter tiltakene under pandemien men ikke etter pandemien
      47
    • Ja
      20
    • Nei, men noen av tiltakene bør bli værende
      42
    • Nei, jeg støtter ikke noe tiltak under pandemien heller
      11


Anbefalte innlegg

  

Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Så fort alle er vaksinert vil tiltakene forsvinne. Jeg håper i løpet av høsten 2021.

Tiltakene vil forsvinne når antall smittetilfeller går mot null. Det vil skje lenge før alle er vaksinerte. Trolig før halvparten er vaksinert. Jeg vil tippe vaksineleveransene tar seg opp så mye at halvparten av befolkninga blir vaksinert innen utgangen av 2021.

Morromann skrev (1 time siden):

"Vaksinene" funker ikke i det hele tatt - som vaksiner(ut i fra definisjonene på vaksine). Men det er mulig de vil forebygge et alvorlig sykdomsforløp, gitt at ikke vaksinen selv gir alvorlige bivirkninger da.

Snakker du om Oxford-vaksina i flertall? Den har visst problemer med effektivitet og varighet, men både Pfizer og Moderna skal jo fungere svært bra.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg like lei av corona og restriksjonene som folk flest, men har forståelse med at vi må leve med tiltak som forhåpentligvis gradvis fjernes jo flere som blir vaksinert. Det virker lite trolig at viruset skal utryddes fullstendig, men etterhvert som majoriteten på 50+ samt yngre med underliggende sykdom, så bør risikoen for overbelastning av helsevesenet være så godt som eliminert. Blir spennende å se hvordan myndighetene i de forskjellige landene reagerer på dette. Antar at det vil være en del forskjellig politikk her, hvor noen land vil tilnærmet frislippe når en målrettet vaksinasjon har betydelig redusert risiko for død og innleggelse, til tross for at en relativt liten andel er vaksinert. Mens andre vil beholde de fleste tiltakene for å holde smitten lav, inntil de fleste i populasjonen er vaksinert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nærmeste "utenlandsturen" jeg håper på å få tatt er en handletur til Sverige. Tviler sterkt på at land vi typisk ville ha reist til på ferie vil ha noenlunde normale tilstander igjen til høsten. Om det åpnes for turisme til disse landene, så tviler jeg også på at det vil være noen hyggelig opplevelse slik som før dette spetakkelet starta.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

.

Snakker du om Oxford-vaksina i flertall? Den har visst problemer med effektivitet og varighet, men både Pfizer og Moderna skal jo fungere svært bra.

Oxford-vaksinen er de eneste som har sjekket rundt om det er steriliserende immunitet eller ikke, Pfizer og Moderna har ikke sjekket dette (enda). 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (På 12.12.2020 den 22.13):

I Asia er det helt vanlig med munnbind. Gjør meg heller ikke noe at folk holder litt avstand. Lever godt med en slik tilstand 

Tviler vi ikke på at du trives i dystopi utifra dine poster her inne.

Fleste andre ønsker leve så nærme som mulig andre mennesker, med daglig kos, glede, nærhet, kjærlighet og uten masker selv om det gir en liten risiko for død eller skade.

Lenke til kommentar

Asia og munnbind bruk er misforstått, det er ikke slik at de brukte munnbind bare på måfå,  de brukte munnbind når de er syke men likevel må ut blant folk i tette t baner og ellers, syns helt ærlig at det er en fin tilnærming til det hele,  noe jeg og har syns lenge før det var snakk om noen pandemi. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (45 minutter siden):

Asia og munnbind bruk er misforstått, det er ikke slik at de brukte munnbind bare på måfå,  de brukte munnbind når de er syke men likevel må ut blant folk i tette t baner og ellers, syns helt ærlig at det er en fin tilnærming til det hele,  noe jeg og har syns lenge før det var snakk om noen pandemi. 

Er de syke burde de heller holde seg hjemme imo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (6 timer siden):

Chartergiganten TUI tror på en tilnærmet normal Syden-sommer:

Charter-gigant tror det blir en normal Syden-sommer - flysmart24.no

Så det blir sikkert en mulighet for å komme seg nedover i år også 🙂

Hvis din jobb eller din bedrift levde av å selge sydenreiser og selskapet lå skadeskutt etter et dårlig år, ville du fortalt kundene "joda, alt blir sikkert som normalt - kom å kjøp", eller "det blir sikkert krise i år også - ingen vits å bestille billetter du neppe får brukt likevel"?

Hvis nøkternhet og ærlighet betyr kroken på døra så er det mange som ville strukket sannheten langt..

For å si det sånn, jeg ville vært veldig skeptisk til å betale titusner til et selskap som potensielt kan gå konkurs lenge før "varen" blir levert og som har alt å tjene på å ikke fortelle sannheten om selskapets likviditet, eller at det er høyst usikkert at du får "varen" i det hele tatt.

For å si det på ennå en måte: Jeg har allerede begynt å planlegge hvor Norgesferien i egen bil skal gå i år og hvordan jeg skal unngå f.eks myldring i store hoteller og andre turistfeller.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle under 45 kan nok se lenge etter en utenlandsferie... Vi er ikke engang med i vaksineprogrammet til FHI. Det er pr nå ikke planlagt at vi skal vaksineres. 

I FHIs dokument ang anbefalinger om vaksinasjon og prioriteringer under i kapittel 8.2 punkt B står det følgende:

https://www.fhi.no/contentassets/d07db6f2c8f74fa586e2d2a4ab24dfdf/2020-12-v2-anbefalinger-og-prioriteringer-2-utgave-korrigert-forside.pdf

Også voksne 45-64 år uten underliggende sykdom har større risiko for alvorlig forløp enn yngre. Denne gruppen er også aktuell for å anbefales vaksinasjon. Når mer informasjon om vaksiners egenskaper og sikkerhet er kjent kan det bli aktuelt å inkludere enda større grupper av befolkningen, som vaksinen er godkjent for, i det nasjonale vaksinasjonsprogram. men det er foreløpig for tidlig å si om en anbefaling om allmenn vaksinasjon bør anbefales.


Det foreligger pr nå ingen som helst planer om når og hvis denne gruppen skal vaksineres. Hvordan vil dette fungere når andre land begynner å åpne opp igjen men som krever vaksinesertifikat? Hva med folk som da har behov for å reise utenlands i jobbsammenheng? Eller har familie i utlandet? Skal de da bli diskriminert? Er det kun de over 45 som skal få lov å reise utenlands? 

Lenke til kommentar

Verden vil gå tilbake til "normalen" når folket bestemmer seg for det, og slutter å samarbeide med det totalitære systemet vi er under nå. Om det ikke skjer, så vil galskapen fortsette. De kan bare si at Covid har mutert, igjen og igjen. Eller at et helt nytt virus har kommet ut. Lockdown 1.0 - 2.0 - 3.0 --------->

Tro meg, de vil prøve dette frem til år 2025'ish. Men ingen hører på en "konspirasjonsteoretiker" som meg :wee:

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 timer siden):

  

Tiltakene vil forsvinne når antall smittetilfeller går mot null. Det vil skje lenge før alle er vaksinerte. Trolig før halvparten er vaksinert.

Men vil halvparten bli vaksinerte da? FHI ønsker jo å nekte alle under 45 år vaksinering men heller la oss fortsette å lide gjennom sosia avstand og vaske hendene til blods-helvete i uoverskuelig fremtid.

Jaja, kan ikke vi under 45 bare leve som før når alle andre er vaksinerte da. Og helst BLI SMITTET? For når vi er smittet og blitt friske igjen er vi jo immune og trenger ingen vaksine så da kan vi vel få vaksinasjonskort i og med at vi er "vaksinerte" gjennom å ha fått sykdommen. Jeg går gjerne igjen nom en kjip og seig måned med corona og total husarreste dersom JEG FÅR LIVET MITT TILBAKE ETTERPÅ!

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (16 timer siden):

På godt og vondt har det dessverre blitt en kultur verden over at en ikke er hjemme om en har en liten forkjølelse, og noen de færreste arbeidsgivere aksepterer som gyldig fravær. 

Vil det bli slik etter pandemien at man får godkjent en vanlig forkjølelse som sykemeldingsgrunn? Isåfall er det et fremskritt. En vanlig forkjølelse er dritkjipt å bli smittet av. Jeg ligger hele natta og hoster når jeg er forkjøla. Men det kan jo bli travlere på legekontorene når pasienter ringer for å få legeerklæring på vanlig forkjølelse.

Men jeg er imot om man skal bygge om kontorer til dystopiske bakterofob-orienterte laboratorier hvor menneskelig nærkontakt er bannlyst. Men syke og erklært smittsomme må holde seg hjemme selvfølgelig.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

Men vil halvparten bli vaksinerte da? FHI ønsker jo å nekte alle under 45 år vaksinering men heller la oss fortsette å lide gjennom sosia avstand og vaske hendene til blods-helvete i uoverskuelig fremtid.

Jaja, kan ikke vi under 45 bare leve som før når alle andre er vaksinerte da. Og helst BLI SMITTET? For når vi er smittet og blitt friske igjen er vi jo immune og trenger ingen vaksine så da kan vi vel få vaksinasjonskort i og med at vi er "vaksinerte" gjennom å ha fått sykdommen. Jeg går gjerne igjen nom en kjip og seig måned med corona og total husarreste dersom JEG FÅR LIVET MITT TILBAKE ETTERPÅ!

FHI ønsker ikke å nekte noen ting som helst. I rapporten beskriver de en situasjon hvor det ikke er sikkert at man trenger å vaksinere den yngre friske delen av befolkningen når vi er kommet så langt, fordi vi foreløpig ikke vet hvordan ståa er når vi kommer dit.

Slapp. Litt. Av.

Morromann skrev (2 minutter siden):

Men jeg er imot om man skal bygge om kontorer til dystopiske bakterofob-orienterte laboratorier hvor menneskelig nærkontakt er bannlyst. 

Det skal man ikke. Det er en vill fantasi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (20 minutter siden):

FHI ønsker jo å nekte alle under 45 år vaksinering men heller la oss fortsette å lide gjennom sosia avstand og vaske hendene til blods-helvete i uoverskuelig fremtid.

Nei, her leser du fanden inn i FHIs uttalelse. FHI har ikke sagt de vil nekte.

Som jeg skrev i en annen tråd: Hva skal du ha til middag 19. mars 2022? Hvorfor har du ikke tatt den avgjørelsen ennå? - fordi det er alt for tidlig å bestemme. Sånn er det med vaksineringa av friske opp til 45 også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...