Gjest f8cb6...5e0 Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 Noen her skrev om det og jeg synes vedkommende gir en del fine svar. Noen ting har jeg tatt med meg fra far selv om han ikke deltok i oppveksten min. Jeg hadde vært verre tror jeg om jeg vokte opp med han, men så er mamma også seg. Ingenting galt egentlig, savner ingenting i barndommen. Men vil ikke at hun skal være moren min. Klarer ikke bli ordentlig glad i henne. Hun stiller opp hele tiden. Men hun har gjort mye feil. I tillegg har hun en personlighet. Jeg skulle ønske vi var tøffere. Hun er så forsiktig synes jeg og redd for hva andre mener. I tillegg er vi arbeiderklasse og jeg er på en måte tillært at alt skal jobbes hardt for. Vi var ikke de som bare kunne bestemme oss for å ta en spontantur til London liksom. Så flytter jeg rundt også og føler meg plutselig stakkarslig. Folk tar ting som et selvfølge, mens jeg føler jeg har lært at man skal være forsiktig, jobbe hardt for lite og tenke over hva andre synes. Hun er veldig vikende til andre, og lett å lure. Hun begynte såklart å ringe klarsynte en periode. Hun har blitt mange ganger av folk. Så hun er lett å lure og jeg er redd for at jeg også er det hvis jeg også har fått slik dum lettmanipulerte hjerne. i tillegg har hun alltid blandet seg når jeg har stått over valg. Kan være kjærestevalg, yrkesvalg osv og så var jeg såklart en av disse som valgte å høre på henne da. Så har jeg endt opp med det jeg synes er miserabelt. Hun lærte meg å være redd for alt, og tenke meg om 6 ganger før jeg gjorde noe. Jeg har aldri bare hoppet ut i det. Føler jeg har levd anstrengt og styrt sv angst hele livet. Dette er vel påskrudde gener... men hvordan skru de av igjen? Jeg har ikke lyst å være datteren hennes. Jeg vil ikke ha med pappa å gjøre heller. Har levd mitt eget liv litt, men så er det liksom tilbake igjen og jeg tenker «det er her jeg er fra ja...» jeg vil ikke ha noe fra mamma. Hun har bare kjedelige egenskaper. Anonymous poster hash: f8cb6...5e0 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 Gjest f8cb6...5e0 skrev (13 minutter siden): men hvordan skru de av igjen? Bra så du vet, ingen kommer uskadd fra sine foreldre. Du er den du er helt til du bestemmer deg for å være noe annet. Du må ta hovedrollen og bestemme deg for å være deg selv. Begynn med små skritt. Du vil oppdage at det er enklere enn du tror. Lenke til kommentar
Gjest f8cb6...5e0 Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 Skandinav skrev (12 minutter siden): Bra så du vet, ingen kommer uskadd fra sine foreldre. Du er den du er helt til du bestemmer deg for å være noe annet. Du må ta hovedrollen og bestemme deg for å være deg selv. Begynn med små skritt. Du vil oppdage at det er enklere enn du tror. Ja. Men har hun så høye tanker om seg selv at hun tror jeg tar samme feil valg? Anonymous poster hash: f8cb6...5e0 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 Skandinav har helt rett. Min mor hadde ingen lett oppvekst. Min morfar var voldelig. Allikevel har ikke dette gått i arv. Verken hos mamma eller generasjonen som søster og jeg er i. Fordi mamma opplevde den oppveksten som hun gjorde, med min forferdelige morfar/hennes far, så bestemte hun seg virkelig med å gjøre alt for å gi meg og min søster den beste oppveksten vi kunne få. Jeg vokste opp i en fantastisk hjem med to flotte foreldre og får/fikk masse kjærlighet og trygghet. Det velger jeg aktivt å føre videre. Det fine med epigenitikk er jo at i de rette miljøene og med de miljømessige valgene man tar, så kan man også unngå å skru på de negative genene. Anbefaler å lese Mennneskets biologi - mettet med erfaring hvis man vi lese en spennende artikkel som tar for seg blant annet epigenetikk og hvordan det psykiske påvirker det fysiske. 1 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Gjest f8cb6...5e0 skrev (10 timer siden): Men har hun så høye tanker om seg selv at hun tror jeg tar samme feil valg? Det har de fleste foreldre. Det er ut av kjærlighet til barna man på til dels forskrudde måter, prøve å få barna til å unngå de samme fellene. Spesielt hvis man som forelder oppdager at barnet er på god vei å gjøre det samme som man selv. Lenke til kommentar
Gjest f8cb6...5e0 Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Skandinav skrev (24 minutter siden): Det har de fleste foreldre. Det er ut av kjærlighet til barna man på til dels forskrudde måter, prøve å få barna til å unngå de samme fellene. Spesielt hvis man som forelder oppdager at barnet er på god vei å gjøre det samme som man selv. Å forelske seg er ikke det samme. Jeg har sagt nei til alle menn jeg har likt og angret etterpå fordi jeg følte det kom til å straffe seg. Men de er ikke de samme mennene. Men da har hun høye tanker om seg selv. Tror at det samme vil skje meg.. Anonymous poster hash: f8cb6...5e0 Lenke til kommentar
Athos2011 Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Du beskriver din mor som kanskje litt beskyttende, men er det ikke slik mødre skal være da? Det ville jo vært værre om hun ikke brydde seg mener nå jeg. Det at hun har blitt lurt av andre som du sier, det sier vel mer om de andre enn hva det gjør om moren din? Lenke til kommentar
Gjest f8cb6...5e0 Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Athos2011 skrev (4 timer siden): Du beskriver din mor som kanskje litt beskyttende, men er det ikke slik mødre skal være da? Det ville jo vært værre om hun ikke brydde seg mener nå jeg. Det at hun har blitt lurt av andre som du sier, det sier vel mer om de andre enn hva det gjør om moren din? Ikke når det skjer samme person flere ganger. Noen tiltrekker seg folk som vil manipulere, og det er de naive og lettlurte det.... Anonymous poster hash: f8cb6...5e0 Lenke til kommentar
Athos2011 Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Gjest f8cb6...5e0 skrev (3 timer siden): Ikke når det skjer samme person flere ganger. Noen tiltrekker seg folk som vil manipulere, og det er de naive og lettlurte det.... Anonymous poster hash: f8cb6...5e0 Mennesker som er naive og lettlurte som du kaller det, er gjerne ganske ok mennesker å være sammen med. Dette kalles for å være omgjengelig. Din mor er omgjengelig. Personer som er manipulerende og kyniske, kan være ganske kjipe å være sammen med, fordi de utnytter deg hele tiden. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 (endret) Du må slåss. Altså for friheten din. Ikke la andre bestemme. Endret 20. desember 2020 av Taurean Lenke til kommentar
Gjest f8cb6...5e0 Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Athos2011 skrev (2 timer siden): Mennesker som er naive og lettlurte som du kaller det, er gjerne ganske ok mennesker å være sammen med. Dette kalles for å være omgjengelig. Din mor er omgjengelig. Personer som er manipulerende og kyniske, kan være ganske kjipe å være sammen med, fordi de utnytter deg hele tiden. Men disse omgjengelige er mye mer begrenset og blir den lidende. Dessuten er det tamt. Jeg liker når folk klarer å få noe til å skje i livet. I stedet for å være slik som disse som sitter igjen traumatiserte.. Anonymous poster hash: f8cb6...5e0 Lenke til kommentar
Gjest f8cb6...5e0 Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Taurean skrev (1 time siden): Du må slåss. Altså for friheten din. Ikke la andre bestemme. Ja, men folk gjør alt for å holde meg tilbake Anonymous poster hash: f8cb6...5e0 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Gjest f8cb6...5e0 skrev (9 minutter siden): Ja, men folk gjør alt for å holde meg tilbake Anonymous poster hash: f8cb6...5e0 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Du må bygge interesser, hobbyer og nettverk, så du får andre psykososiale inntrykk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå