jeschiotz Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Kort spørsmål;er det variabel viftespeed tilkobbling(dvs tre leders kontakt)på en p4 2,8 mhz 800fsb ht"boxed"Eller trenger jeg å kjøpe en vifte til dette?HK(og jeg) "trenger"en variabel.... Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 tre ledninger og tre pinner i kontakt på boxed viften min væffal. Lenke til kommentar
starving Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) det er vel tre ledninger i alle vifter. at det er tre ledninger har ingenting med om det er viftestyring eller ikke, den tredje ledningen er for å sende signaler til hovedkortet om hvor raskt viften går. men jeg tviler på at det er vifte styring på den viften som er med den prossesoren. Endret 4. januar 2004 av starving Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Det er ikke variabel viftestyring på boxedvifta. Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Det er ikke hastighetsregulering i "Boxed" vifter. I din "Boxed" vifte er det 3 ledninger. Sort/rød/gul - sort og rød er spenning til viftemotoren og den gule måler hastighet. Viftestyring ligger normalt ikke i selve viften. Noen vifter som Enermax har et lite manuel variabel motstand som kan forandre på viftehastigheten. Mange andre fabrikanter har lignende system og egene enheter som styrer viftene. Nyere HK har innebygget hastighetsregulering for både CPU/kabinett/PSU vifter. ASUS stiller inn spenningen/hastigheten fra 16/16 og ned til 11/16. 11/16 tilsvarer 8,25 volt. Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Hmmm, jeg forsto det som om han ville vite hva slags tilkobling det var. Og nei, det følger ikke med noen viftestyring. Men hvis du har en fra før (eller kjøper) så går det bra å plugge boxed vifta i den. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Viftestyringen er enten innebygd i HK/BIOS, eller så må du kople på en egen. Nyere intel-hovedkort har innebygd viftestyring, og da spiller det ingen trille hva slags vifte du kopler på. Den trenger ikke ha turtalls-sensor en gang. Lenke til kommentar
jeschiotz Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Okey;dette har jeg funnet ut:Processoren sender info til HK om temperatur.HK sender info til vifte om hastighet den skal ha(eller spenning).Vifte sender hastighet(den tredje ledningen)til HK.Og voila!!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå