Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Retrokafeen – for oss som syns spill var bedre før

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (14 timer siden):

Jeg begynte å bli bekymret for at vi ikke skulle få noen ny konsoll fra Anbernic denne uka. 

🤣

Kjøpte 35XX. Det holder for meg. Jeg er ferdig med disse billige Kina maskinene. 

Ungene sitter nå å koser seg med Ayn Odin og Logitech G Cloud. Begge spiller Kirby via Citra emulator. 

BadCat skrev (9 timer siden):

Den der "spill var bedre før" gir ikke helt mening mer. Dette spillet kom for under étt år siden.

Spill var ikke bedre før. Det er nostalgi. Har prøvd Amiga spillene jeg spilte på 80-og 90-tallet, ikke noe jeg setter meg ned å spiller i dag.

Indie utviklere lager spill i dag slik de lagde spill før alle disse mennene i dress og slips skulle bestemme alt.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 2.7.2024 den 2:30 PM):

Og da så jeg rulleteksten på Sonic Mania. Riktig nok uten alle kaossmaragdene, så det er muligheter for å ta noen runder til. Herlig nostalgitripp av et spill! :) Noen av de siste banene var så lange og forvirrende at jeg faktisk gikk ut på tid, og jeg syns vel utviklerne dro ut banene litt i overkant mye med loops og sklier, der Sonic egentlig går på autopilot og man bare ser på skjermen at det fyker opp og ned og hit og dit.

7/10. 

Soundtracket fortjener egen poengsum, 10/10. Helt enestående. 

Men Sonic 2 er fortsatt best. :) 

Jeg la fra meg Sonic Mania på grunn av de lange banene hvor jeg sleit med tiden om og om igjen og bonus stage-ene hvor jeg aldri fikk tak i emeraldene. Ble bare frustrert. Mye bra men altså også noen ting som ødela helt for min del.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Det kommer noen meldinger om batteriproblemer, varmgang og kortslutning (?) på Anbernic 35XXSP. Vær obs når dere lader denne. 

Takk, ja den blir litt varm. Selv når jeg bare spiller Chrono Trigger. Jeg lader den aldri om natta, heldigvis.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (10 minutter siden):

Anbefalingene er å bruke en eldre type lader (5V/1A), USB-A til USB C, og ikke under noen omstendighet en lader som støtter 'fast charging'. 

https://droix.net/knowledge-base/article/anbernic-device-charging-guide-safety-first

Jepp, jeg bruker alltid USB-A til USB-C,  og alltid en mindre / svakere laderne jeg har. Jeg setter uansett pris på at du nevner det. 🙂

Av det jeg leser, så er Android-baserte håndholdte vanligvis bedre på lading, enn Linux-baserte. Både med tanke på at de takler USB-C til USB-C og at de lader raskere. Kanskje tryggere også?

Endret av Tailzo
Lenke til kommentar
Tailzo skrev (5 minutter siden):

Jepp, jeg bruker alltid USB-A til USB-C,  og alltid en mindre / svakere laderne jeg har. Jeg setter uansett pris på at du nevner det. 🙂

Av det jeg leser, så er Android-baserte håndholdte vanligvis bedre på lading, enn Linux-baserte. Både med tanke på at de takler USB-C til USB-C og at de lader raskere. Kanskje tryggere også?

Såvidt jeg kan bedømme av det jeg leser rundt omkring, så går mistanken mest mot at Anbernic (og sikkert de andre også) a: bruker dårlige deler og b: har null kvalitetskontroll på det de sender ut. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Såvidt jeg kan bedømme av det jeg leser rundt omkring, så går mistanken mest mot at Anbernic (og sikkert de andre også) a: bruker dårlige deler og b: har null kvalitetskontroll på det de sender ut. 

Begge deler stemmer nok. Disse dingsene er så billige. Synd, jeg liker virkelig Anbernic RG35XX SP. Jeg sluttet å følge flere youtubere som snakker om retro håndholdte faktisk. Siden jeg merket at jeg ikke var så ivrig på å se hva som var nytt. Jeg trodde jeg hadde funnet den riktige dingsen for meg.

Jeg skal være forsiktig, og håpe på at SPen varer en stund.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et godt råd å bruke svake ladere. Disse tar mer vare på batteriytelsen og gir noe lavere risiko for at det skal oppstå problemer. En bør uansett ikke lade uten å ha utstyret under oppsyn. Dette gjelder egentlig alt som lades.

Lenke til kommentar

Etter å ha kommet meg gjennom Sonic Mania tidligere, gikk jeg løs på Sonic 3 & Knuckles. Som barn spilte jeg mye Sonic 1 og 2, men denne tredje utgivelsen gikk meg hus forbi. 

Det virker å ha fått jevnt over gode tilbakemeldinger, men jeg lurer på hva det er jeg ikke skjønner..? Nå er jeg på fjerde "zone", og det er egentlig ikke veldig gøy foreløpig? Første zone var helt greit. Andre var vann, og det er generelt drit i Sonic. Tredje var et helvete med rotete layout, pigger og skjulte trampoliner, og denne fjerde nå virket mest som en rehash av ideer fra tidligere. 

Det ryktes at Michael Jackson var involvert i lydsporet, men bortsett fra Hydrocity 2 syns jeg det har vært dårlige greier der også. Ikke på langt nær så fengende som de to forrige spillene. 

Blir det noe bedre? Jeg vet det kommer noe snowboarding etter hvert, det har jeg litt lyst til å se, men er det verdt tiden? Merker at jeg er usikker på om jeg gidder å spille gjennom dette. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 timer siden):

Etter å ha kommet meg gjennom Sonic Mania tidligere, gikk jeg løs på Sonic 3 & Knuckles. Som barn spilte jeg mye Sonic 1 og 2, men denne tredje utgivelsen gikk meg hus forbi. 

Det virker å ha fått jevnt over gode tilbakemeldinger, men jeg lurer på hva det er jeg ikke skjønner..? Nå er jeg på fjerde "zone", og det er egentlig ikke veldig gøy foreløpig? Første zone var helt greit. Andre var vann, og det er generelt drit i Sonic. Tredje var et helvete med rotete layout, pigger og skjulte trampoliner, og denne fjerde nå virket mest som en rehash av ideer fra tidligere. 

Det ryktes at Michael Jackson var involvert i lydsporet, men bortsett fra Hydrocity 2 syns jeg det har vært dårlige greier der også. Ikke på langt nær så fengende som de to forrige spillene. 

Blir det noe bedre? Jeg vet det kommer noe snowboarding etter hvert, det har jeg litt lyst til å se, men er det verdt tiden? Merker at jeg er usikker på om jeg gidder å spille gjennom dette. 

Ikke tving deg igjennom spill du ikke liker. Kanskje du ikke liker plattform-spill lenger som voksen? Ja, Sonic 3 fikk gode tilbakemeldinger fra alle jeg kjenner, men vi spilte det alltid kombinert med Sonic & Knuckles, så jeg skiller ikke de to spillene så godt i minnet. Dessverre skulle det ta over 20 år før det kom et nytt 2d plattform-spill var i nærheten av Sonic 3 & Knuckles. Vi så på det som det beste plattform-spillet noensinne. For meg har ikke det meningen endret seg, og det er et spill jeg gjerne spiller om igjen.

Men, jeg har også spill-sjangre jeg liker mye dårligere nå enn før. Tidlige 3d spill er ikke like lenger alltid like gøy å spille. Jeg synes for eksempel Cool Boarders var veldig gøy, men sliter med å finne tilbake til den gleden med det spillet og oppfølgeren nå. Da er det lov å bare droppe det 🙂

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tailzo skrev (2 timer siden):

Ikke tving deg igjennom spill du ikke liker. Kanskje du ikke liker plattform-spill lenger som voksen? Ja, Sonic 3 fikk gode tilbakemeldinger fra alle jeg kjenner, men vi spilte det alltid kombinert med Sonic & Knuckles, så jeg skiller ikke de to spillene så godt i minnet. Dessverre skulle det ta over 20 år før det kom et nytt 2d plattform-spill var i nærheten av Sonic 3 & Knuckles. Vi så på det som det beste plattform-spillet noensinne. For meg har ikke det meningen endret seg, og det er et spill jeg gjerne spiller om igjen.

Men, jeg har også spill-sjangre jeg liker mye dårligere nå enn før. Tidlige 3d spill er ikke like lenger alltid like gøy å spille. Jeg synes for eksempel Cool Boarders var veldig gøy, men sliter med å finne tilbake til den gleden med det spillet og oppfølgeren nå. Da er det lov å bare droppe det 🙂

Jeg liker fortsatt plattform, men det er noe med Sonic 3 & K som blir feil for meg. Kanskje det er hvordan banene er designet. Jeg syns det er så mange "cheap shots". Hvis jeg hopper opp på en plattform, så står det pigger eller en robot akkurat der jeg lander. Hvis jeg får litt fart på Sonic løper jeg rett inn i noe skadelig utenfor skjermbildet før jeg rekker å reagere. Det skjer igjen og igjen, og jeg blir så frustrert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Jeg liker fortsatt plattform, men det er noe med Sonic 3 & K som blir feil for meg. Kanskje det er hvordan banene er designet. Jeg syns det er så mange "cheap shots". Hvis jeg hopper opp på en plattform, så står det pigger eller en robot akkurat der jeg lander. Hvis jeg får litt fart på Sonic løper jeg rett inn i noe skadelig utenfor skjermbildet før jeg rekker å reagere. Det skjer igjen og igjen, og jeg blir så frustrert. 

Ok, ja da kan du jo fortsette å prøve litt til. Banene er designet til å ha flere veier du kan komme igjennom. Som regel er det en belønning i form av ringer eller liv om du kan holde deg til den øvre "veien". Kanskje det ikke merkes første gang man spiller igjennom banene.

Det du nevner med pigger. Bruker du den "shield" greia som er ny i Sonic 3? Det er en del fiender med pigger, ildkuler og lignende du kan lett ta om du bruker "hopp" og "hopping i lufta". Det hvite "skjoldet", eller hva det egentlig heter. Siden du nevnte Sonic 2, så tenkte jeg du ikke er vant til å bruke det, kanskje?

Sonic 3 har ikke flere roboter med pigger, projektiler og lignende, men du har et nytt verktøy til å deale med mange av de. Prøv å bli vant til timingen.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Tailzo skrev (47 minutter siden):

Ok, ja da kan du jo fortsette å prøve litt til. Banene er designet til å ha flere veier du kan komme igjennom. Som regel er det en belønning i form av ringer eller liv om du kan holde deg til den øvre "veien". Kanskje det ikke merkes første gang man spiller igjennom banene.

Det du nevner med pigger. Bruker du den "shield" greia som er ny i Sonic 3? Det er en del fiender med pigger, ildkuler og lignende du kan lett ta om du bruker "hopp" og "hopping i lufta". Det hvite "skjoldet", eller hva det egentlig heter. Siden du nevnte Sonic 2, så tenkte jeg du ikke er vant til å bruke det, kanskje?

Sonic 3 har ikke flere roboter med pigger, projektiler og lignende, men du har et nytt verktøy til å deale med mange av de. Prøv å bli vant til timingen.

Det skjoldet kan jeg bli flinkere til å bruke, ja. Jeg glemmer at det finnes. :)

Timing... Et parti i Hydrocity var slik at du står på noe som raser sammen, og på nivået under sto det en liten robot som spyttet prosjektiler på skrå oppover. Timingen var selvfølgelig slik at når Sonic falt hjelpeløst nedover traff jeg rett på et sånt prosjektil. 🙃

Jeg syns det er litt for mye sånt... 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Det skjoldet kan jeg bli flinkere til å bruke, ja. Jeg glemmer at det finnes. :)

Timing... Et parti i Hydrocity var slik at du står på noe som raser sammen, og på nivået under sto det en liten robot som spyttet prosjektiler på skrå oppover. Timingen var selvfølgelig slik at når Sonic falt hjelpeløst nedover traff jeg rett på et sånt prosjektil. 🙃

Jeg syns det er litt for mye sånt... 

Var det under vann? Hvis det er det jeg tenker på, så kan det unngås. Mulig det er vanskelig for meg å kjenne igjen feller, siden jeg muligens unngår dem uten å tenke meg om, ettersom jeg har spilt det en del ganger.

Men jeg kom på noe mer. I Hydrocity zone er det noen ting som er endret når du spiller med Sonic 3 inni Sonic & Knuckles. Spiller du det alene, eller "samlet"? Jeg tror nemlig i zone 2, var en pigg fjernet og en sånn (hva heter det på norsk?) "Spring" endret.

Så den sekvensen der veggen kommer etter deg under vann, ble lettere.

Facorittbrettene mine i Sonic 3&Knuckles var blant de aller siste. Men mulig de har flest feller. Si ifra om du kommer helt dit 🙂

Lenke til kommentar

Det kan sikkert unngås når du vet at det kommer. :)

Spiller Sonic 3 & Knuckles, ja. Begge deler i én. 

Skal se om jeg tar en ny runde senere i dag. Carnival Night venter på meg. Soundtracket fra helvete, haha! Femten sekunder loop om og om igjen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kom tilfeldigvis over dette bildet, og minnene tar meg :D 

Trophy Hunter 2003 - På fylla i Agder edition

UiWR747bf2Ga5UrbL1t9h5HCE3v-cwRvjhZ5zNcZhBU.thumb.webp.200bfa5b207cc101bdb86e9b3c5cd493.webp

Ellers har jeg en skru-jobb på 90'talls maskinen der cd-rom har kilt seg. Har en haug med spill fra den tiden som er fine på den PCen. Synes det er noe eget å kjøre gamle spill og programvare på tidsriktig maskin :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...