Gå til innhold

Retrokafeen – for oss som syns spill var bedre før


Anbefalte innlegg

Finnes det noen bra plug&play løsninger for N64 emulatorer?
Klør litt i fingrene å kunne spille gamle N64 spill i stuen med trådløs kontroller da jeg så bilde av Jet Force Gemini, men usikker på hvor jeg skal begynne.
Har forsåvidt en nærmere 10 år gammel bærbar liggende å støve en plass, men frister mer med en liten nett sak som kan enkelt flyttes på.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, 0laf said:

Dersom ingen hadde kjøpt spillene og betalt for de, så ville du ikke hatt noe å piratkopiere.

Utviklingskostnadene var tilstrekkelig lave til at spillene fortsatte å komme til tross for heftig kopiering. Utgiverne brukte unge talenter som var glad for i det hele tatt å få betalt. En 16-17 åring er ikke så kritisk til å få fornuftig betaling eller royalties av salget. Et par hundre pund for å lage lydsporet til et spill og en klapp på skuldra.

Andre så knapt penger fra salget selv om de hadde kontakt. Det finnes unntak eller de som fikk betalt akkurat det de skulle, men man ble i snitt ikke rik av å lage spill på 80- og 90-tallet. Det blir man ikke i dag heller. Da er man i så fall uvhengig utvikler og har langt over snittet suksess. Det slippes oppunder 15k spill i året bare på Steam og det er bare en del av totalen. Sjansen for å treffe gull er minimal.

At man kan bli rik av å gi ut spill er noe annet, men av å lage de, ikke så mye. Det er folk som har gått på en smell der også. Hundrevis av selskaper er avviklet eller kjøpt opp over årene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fantomtegningen said:

Finnes det noen bra plug&play løsninger for N64 emulatorer?
Klør litt i fingrene å kunne spille gamle N64 spill i stuen med trådløs kontroller da jeg så bilde av Jet Force Gemini, men usikker på hvor jeg skal begynne.
Har forsåvidt en nærmere 10 år gammel bærbar liggende å støve en plass, men frister mer med en liten nett sak som kan enkelt flyttes på.

Batocera og andre lignende Linux løsninger er ferdig konfigurert of veldig fleksible. Legg Batocera på en minnepenn og boot fra denne.

 

Andre alternativer er Lakka, Retrobat og Retropie (kun raspberry pi). Dog ville jeg ikke brukt raspberry pi på N64 spill. Den greier flere, men ikke alle spillene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kenhten said:

Uansett. Ser ikke poenget på å klage på disse "emuleringsboksene". Ja, det kommer vell mange av dem. Noen liker å holde på med slike bokser, andre liker å samle på vintage original spill.

For mange er det en billig og lettvint måte å spille gamle spill fra barndommen.

Det er ikke boksen i seg selv som er problemet. Det er hvem i bransjen som bruker tid og ressurser, nesten ett år på å få en emulatorboks til markedet mens kundene venter på andre prosjekter som går fremover i sneglefart.

"Er det noe nytt om prosjektene i år? Nei, men vi har denne emulatorboksen du kan kjøpe imens."

At det blir dårlig mottatt er ikke noe jeg har funnet opp eller mener.
image.png.d9ef4293a8fc40911c3c8e997b6c00c6.png

image.png.7779c6a27ad7569639f171b425338663.png


Sistnevnte treffer spikeren på hodet. Det finnes haugevis av nedstøvede arm-bokser eller PC-er man kan kjøre en emulator på. Har man en PC som er 15 år eller nyere og en gamepad/joystick er man langt på vei. Det må være mye bedre å få en gammel PC av naboen eller en kompis enn å bruke råvarer og frakt på å fremstille en overflødig emulatorboks så noen skal få et cash grab til å putte i pungen. Sannsynligvis har man allerede en gamepad hvis man liker spill. Da er det bare å gå på Facebook og skrive. "Hallo, er det noen som har en Raspberyy Pi eller en ARM-enhet de ikke bruker? Eventuelt en gammel PC. Kan jeg få kjøpe denne? — Du kan få den. Bare kom og hent."

Folk hater ikke emulatorer. De hater cash grab-emulatorer.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Støtter valget av Batocera Linux. Har ikke testet siden Batocera 36. Nå er den på versjon 39.

Enkelt å bruke. Kan brukes på hovedPCen, bare boote fra USB. Selv brukte jeg eldre m.2 SSDer som jeg kjøpte m.2 kabinett til fra ebay/Ali.

Bare ordne konto på Screenscraper så får du boxart og video til spillene. 

Emudeck er også en mulighet. Integrere emulerings spillene inn i Steam. 

Som jeg nevnte tidligere, femte generasjon er sånn midt i mellom generasjon. Blir ikke noe bra med oppskalering. PSX blir faktisk seende bra ut med oppskalering. Spesielt enkelte racing spill.

Jeg tester diverse og prøvde 3ds spill med Citra på PCen min. Har nettopp kjøpt 21:9 1440p skjerm, funket utrolig bra. Pga emulering så var det fortsatt "stuttering", men det så veldig pent ut.

 

 

 

Lagde en emulerings sak med Raspberry Pi 2 og en adafruit 2.8" skjerm i 2015. Brukte retropi.

MiniPCen med Intel Celeron N5105 tok jeg med på ferie i fjor. Jeg og guttene mine satt å spilte Sackboy via PPSSPP. Trur jeg hadde Batocera 36 på den.

Har to Thinkpad X260 som fungerer utmerket til lett emulering. 

Men de små boksene gjør det enkelt. Bare å kjøpe de som funker med community lagd OS.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har hatt Pi 2, flere 3b, mange 3b+ og 4 med 8GB RAM. Har en Pi 3b(+) som bilderamme og en Pi 400 i en skuff. Har hoppet helt av Pi-toget.

Kjøper eldre PCer slik som vidor linket til eller miniPC fra Aliexpress. 

Fikk en Dell Optiplex 5060 med Intel i5-8500 i går. Betalte 1000kr. Kun 8GB RAM, bestille 4x8GB. Skal brukes til server men den er en ypperlig emuleringsmaskin også. En del større enn den vidor linket til.

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar
33 minutes ago, vidor said:

Til bruken så kan du vel shoppe en Pi 5, men personlig synes jeg de beveger seg inn i et marked for miniPCer som gjør at de blir mindre attraktive. Hadde heller kjøpt en brukt rimelig miniPC heller enn å shoppe enda en RPi-dings som bare ender opp i en skuff etter hvert.

Denne får du f.eks til 1200 kr.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=355081394

Den var neimen ikke dum du. Kan fort bli en sånn.

4 minutes ago, Kenhten said:

Har hatt Pi 2, flere 3b, mange 3b+ og 4 med 8GB RAM. Har en Pi 3b(+) som bilderamme og en Pi 400 i en skuff. Har hoppet helt av Pi-toget.

Kjøper eldre PCer slik som vidor linket til eller miniPC fra Aliexpress. 

Fikk en Dell Optiplex 5060 med Intel i5-8500 i går. Betalte 1000kr. Kun 8GB RAM, bestille 4x8GB. Skal brukes til server men den er en ypperlig emuleringsmaskin også. En del større enn den vidor linket til.

Planen (enn så lenge) er kun å ha en konsoll emulator av de eldre systemene (SNES, N64, PS1, muligens Wii hvis det går), så den vil støve ned like mye som PS5 i tv benken. 😛 

Hvilke minipc'er fra Aliexpress er kurrante da, har du noen foretrukne butikker?
Har alltid vært skeptisk til pc/datakomponenter fra Aliexpress, grunnet mye omtaler om spyware forhåndsinstallert.

Lenke til kommentar

Skal du emulere 6.gen konsoller ville jeg ha gått for en god maskin. Spillene blir utrolig pene med oppskalering. 

Asus Rog Ally med Z1 Extreme til rundt 4000kr og en dock er mye billigere enn en ny miniPC med tilsvarende kraft. Følg med på Finn.

Mini PC med Intel N100 er veldig billig. Du får dem fra 100 euro + moms.

Sjekk tester på YouTube.

 

 

Edit: Jeg kjøpte min miniPC med Intel N5105 fra SZBOX Store. Veldig fornøyd. 

Her er en uten RAM og SSD.

Litt over 1500kr. Inkludert frakt og moms. Da kan du kjøpe kvalitets RAM og SSD fra en norsk nettbutikk.

 

Endret av Kenhten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (9 timer siden):

Har alltid vært skeptisk til pc/datakomponenter fra Aliexpress, grunnet mye omtaler om spyware forhåndsinstallert.

Glemte å svare på denne. Dette gjelder Android bokser. X86 maskiner selges med og uten SSD. Er det Windows på den så kan du bare installere noe annet.

Lenke til kommentar

De siste dagene har jeg spilt World of Illusion (Sega Mega Drive) med minsten. 2 player co-op. Og hun syns det er kjempestas! 😁 Det føles godt å videreføre noen gode barndomsminner, haha. Jeg elsket det spillet som barn selv. 

Spoiler

woi-2p-2.png.1f2fec4b7e0e66614411499fb50828a8.png

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Driver å tester litt for moro før jeg skal formatere PCen og installere Linux Mint.

CPU: AMD Ryzen 5600G

GPU: AMD RX 6600 XT

 

 

CEMU - WiiU emulator.

Oppskalert til 1440p med diverse ekstra greier. Kunne tenkt meg en kraftigere CPU. AMD R9 5900X virker fristende.

Screenshot_20240626_210014.thumb.png.5bd1d1967f879faa6131ead2b518d632.png

Screenshot_20240626_210512.thumb.png.805482d4e67191bcbb752c0fa39baad6.png

Citra - 3DS emulator. Oppskalert til 1440p. + noe ekstra.

Screenshot_20240626_210949.thumb.png.82f82df849396165c9b3afe5551e858a.png

Dolphin - Wii og Gamecube emulator. Oppskalert til 1080p. Gikk ned til 80% ved 1440p.

Screenshot_20240626_215234.thumb.png.f06b4463729798324316ce4d881f7094.png

 

Kjøpte Wii controllere på Finn for 2 år siden og en sånn enkel dingseboms for å ha på skjermen(noen få dollar his han Alibaba). Funker. Men lyden er tragisk.

Ikke bry dere om rotet på PC bordet 🫣

1000002185.thumb.jpg.bc8f149ddc9f1c2be04e553445799c20.jpg

 

Endret av Kenhten
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter meg gjennom Sonic Mania for tiden. I oppveksten spilte jeg Sonic så mye at jeg sikkert hadde klart noen av banene i blinde. Denne "remixen" er flott, det eneste som frustrerer meg er at det er lagt til bosser på hver eneste bane, og noen av dem er irriterende vanskelige. Jeg sitter fast i "Oil Ocean" akkurat nå. 

Merker også at d-paden på Logitech G Cloud ikke er helt innertier ... 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 timer siden):

Jeg sliter meg gjennom Sonic Mania for tiden. I oppveksten spilte jeg Sonic så mye at jeg sikkert hadde klart noen av banene i blinde. Denne "remixen" er flott, det eneste som frustrerer meg er at det er lagt til bosser på hver eneste bane, og noen av dem er irriterende vanskelige. Jeg sitter fast i "Oil Ocean" akkurat nå. 

Merker også at d-paden på Logitech G Cloud ikke er helt innertier ... 

Jeg tror på deg, du klarer det! 😁 Sonic Mania er fantastisk 🙂

Lenke til kommentar
Tailzo skrev (1 time siden):

Jeg tror på deg, du klarer det! 😁 Sonic Mania er fantastisk 🙂

Jeg kom forbi. :) Midlertidig hinder på neste sone (Lava Reef?), men litt etter litt så kommer jeg i mål. 

Heldigvis er det lagring på dette. Det var det ikke på de gamle spillene... Ikke rart vi ble gode på de første banene som små, vi måtte jo starte forfra hele tiden! :wee:

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Og da så jeg rulleteksten på Sonic Mania. Riktig nok uten alle kaossmaragdene, så det er muligheter for å ta noen runder til. Herlig nostalgitripp av et spill! :) Noen av de siste banene var så lange og forvirrende at jeg faktisk gikk ut på tid, og jeg syns vel utviklerne dro ut banene litt i overkant mye med loops og sklier, der Sonic egentlig går på autopilot og man bare ser på skjermen at det fyker opp og ned og hit og dit.

7/10. 

Soundtracket fortjener egen poengsum, 10/10. Helt enestående. 

Men Sonic 2 er fortsatt best. :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...