Gå til innhold

Retrokafeen – for oss som syns spill var bedre før

Anbefalte innlegg

Apropos bruktmarked. Se opp for forseglede Amiga-spill. Det ser ut til å være en haug med de for tida. Folk i Amiga-miljøet kan ikke huske forseglede spill i Europa for mer enn en håndfull titler og hvis de i det hele tatt var det så hadde butikkeier tatt ut innholdet for å stille ut boksen og unngå tyveri.

Disse er med stor sannsynlighet påført krympeplast i nyere tid. Det var en fyr som nylig skulle selge 25 spill hvor mange var i krympeplast. Nå har det dukket opp enkelttitler også. Jeg har forhørt meg på diverse forum, Facebookgrupper og barndomsvenner. Få eller ingen ser ut til å huske krympeplast som en greie.

Folk kan husker feil etter flere og 30 år, men det virker suspekt, ikke minst på grunn av mengden titler i krympeplast.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, :utakt said:

Jøss, var det noen som kjøpte spill til Amiga! Alle jeg kjente som hadde Amiga piratkopierte disketter til den store gullmedaljen. Alle med Amiga hadde tusen spill. Minst. :wee:

Den versjonen av Turtles så rimelig trasig ut, ja. 

X-Copy gikk 24/7 på Amiga.

Jeg er ikke så lei meg for at Amiga forsvant som jeg er for at PC-en ikke har kommet noen vei på 30 år.

Mye av gleden av å ha en Amiga var at enten man ville spille, kjøre igang Deluxe Paint, OctaMED eller Pro Tracker, var det å sette inn en diskett og så var man i gang. Det var ikke noe "stopp en hal" du har ikke skiftet ut maskinvaren ennå. En PC er alt man ønsker og samtidig ingen ting.

NES/SNES/MegaDrive(Genesis) var også nice. Er TV, spillkassett og gamepad koblet inn? Da setter vi i gang. Ingen brukerkontoer og ingen installasjon av spill. I verste fall var det save games som et familiemedlem hadde overskrevet uten å ta hensyn.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, BadCat said:

Enkelte gir aldri opp. Etter flere år har han satt ned prisen med 200 kr.
image.png.6453681f171d34175dfb9bf2381336e7.png

Et av tidenes verste spill. Porten altså, ikke originalen kjent fra Arcade. Den er bortimot best. Spillet ble aldri ferdig og ble lansert likevel til skrekk og gru for alle som har vært i kontakt med "den grønne oozen". Ordspill tiltenkt.

Det blir nok fred i verden før han for solgt det der makkverket. Gratis + frakt hadde vært for mye å be om. Spillet hører hjemme på dynga ved siden av E.T. (2600)
Folk prøver seg der også.
image.png.8c6a38776ed94690e39e1308f427ec84.png
Ironisk nok kan det bli verdt noe etter som at mange har sendt sitt eksemplar dit det hører hjemme.

For noe få kan dette være ikoniske samleobjekter, men det er tydeligvis ikke helt markedet for sånt nå.

Lenke til kommentar

Ikke akkurat det spillet. Det er tidens verste. Vi kaller det for Doh-Doh!

Navnet kommer fra den lydeffekten som går igjen gjennom om hele spillet.

Spillet er seig gjørme fra begynnelse til slutt. Det finnes ingen positive kvaliteter ved spillet. Ikke ved spillet og ikke ved historien bak.

The Maxwell companies applied for bankruptcy protection in 1992. After Maxwell's death, large discrepancies in his companies' finances were revealed, including his fraudulent misappropriation of the Mirror Group pension fund.

Maxwell led a flamboyant lifestyle, living in Headington Hill Hall in Oxford, from which he often flew in his helicopter, or sailing in his luxury yacht, the Lady Ghislaine. He was litigious and often embroiled in controversy. In 1989, Maxwell had to sell successful businesses, including Pergamon Press, to cover some of his debts. In 1991, his body was discovered floating in the Atlantic Ocean, having apparently fallen overboard from his yacht. He was buried in Jerusalem.

Svindel og overdreven livsførsel.
Det var ingen miniatyr dette. Høy sigarføring gange hundre.

Later business activities. In July 1984, Maxwell acquired Mirror Group Newspapers, the publisher of six British newspapers, including the Daily Mirror, from Reed International plc. for £113 million. This led to a media war between Maxwell and Murdoch, the proprietor of the News of the World and The Sun.

Private Jetfly og Rolls Royce var det også.

“He was Teflon man. I don’t think he committed suicide.”

Altså Teflon som i "no stick" som betyr å komme seg unna med hva som helst.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Auto Asmodeus said:

Jeg jobba i en tvspillbutikk da Amiga var greit populært. Var svært få titler som kom pakket i plast, og de få som var det spratt vi opp en og annen av for å ha dem i hyllene uten disketter og bøker i.

Det stemmer overens med hva andre synes å huske. Altså er det bare å styre unna disse i plast. Legg også merke til at mange av "ønskes kjøpt" kun er for å selge videre med en kraftig gangefaktor på prisen.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 timer siden):

Enkelte gir aldri opp. Etter flere år har han satt ned prisen med 200 kr.
image.png.6453681f171d34175dfb9bf2381336e7.png

Problemet er at det er verdt en tohundrelapp.

BadCat skrev (3 timer siden):

Spillet hører hjemme på dynga ved siden av E.T. (2600)
Folk prøver seg der også.
image.png.8c6a38776ed94690e39e1308f427ec84.png
Ironisk nok kan det bli verdt noe etter som at mange har sendt sitt eksemplar dit det hører hjemme.

Samme her, verdt en tohundrelapp, trolig mindre i den standen.

Jeg har dog ett fra dynga stående i hylla, som er flatt, knust, lukter dritt, og fremdeles har jord under plasten, og som helt sikkert ikke funker lengre, men som er verdt veldig mye mer, nettopp fordi det kommer fra dynga.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Det stemmer overens med hva andre synes å huske. Altså er det bare å styre unna disse i plast.

Big Box til PC og Commodore kom stort sett alltid i plast, men sikkert med unntak.

Det var for å holde innholdet på plass, og at alt var der og ikke falt ut, ble stjålet eller lignende.

At noen butikker drev å kuttet opp plasten og hadde innholdet bak disken stemmer sikkert, men det var nok mer aktuelt med spill i DVD-cover, hvor man tok ut diskene.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Det slår ikke han som i årevis forsøkte å selge et knust pinball-kabinett som hadde ramlet av et flyttelass.

"Det som er igjen av flipperspillet Ninja Turles som ramlet av lasset...." Husker ikke ordrett men noe slikt.

Det er synd hvis ingen har arkivert den annonsen fra Finn, for det må ha vært tidenes trollpost. Den stod der i år inn og ut.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, 0laf said:

Big Box til PC og Commodore kom stort sett alltid i plast, men sikkert med unntak.

Det var for å holde innholdet på plass, og at alt var der og ikke falt ut, ble stjålet eller lignende.

At noen butikker drev å kuttet opp plasten og hadde innholdet bak disken stemmer sikkert, men det var nok mer aktuelt med spill i DVD-cover, hvor man tok ut diskene.

Praksisen varierte nok fra by til by. Det var nok ikke alle sjapper som hadde flere eksemplarer enn den ene i hylla. Det kunne vel variere etter tittel. Det virket ikke som de solgte i hopetall av spill.

Med noen sier seg villig til å kjøpe en av disse lottene og sjekke og det er re-seal får vi nok ikke et endelig svar. I UK hadde noen funnet re-seal med slitasje på eska. Det betyr ikke at alt er det. Jeg hadde uansett vært skeptisk. Det og VHS-kassetter og spillkassetter- med segl og rating. Det er dog ikke utbredt her i Norge. Spill og VHS-kassett kan være ekte, men prisen er manipulert opp til titalls tusen dollars.

Det var noen som brant seg kraftig for noen år siden for å betale i dyre dommer for "The Great Giana Sisters" som senere viste seg å være en reproduksjon/fake.

image.thumb.png.7cb8042632dda4b3fc477769a2566d90.png

Galskapen foregår fremdeles og hvem vet hva som egentlig kommer hvis man biter på. Prisene er 3x hva de var for noen år siden. Det var ille nok med priser på 10-15k.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Praksisen varierte nok fra by til by. Det var nok ikke alle sjapper som hadde flere eksemplarer enn den ene i hylla. Det kunne vel variere etter tittel. Det virket ikke som de solgte i hopetall av spill.

Spill til NES, SNES og stort sett også til N64, kom ikke forseglet i Norge ( eller Skandiavia ), fordi Bergsala åpnet alle spillene og la inn søknadskort til Nintendoklubben.

I andre land kom de ofte forseglet dog.
fra Gamecube og oppover var spillene forseglet.

Tidlige Sega-spill var generelt ikke forseglet, men hadde ofte bare et lite klistremerke ved åpningen som en slags "forsegling", men disse er lette å jukse med, og Master System og Mega Drive er dermed egentlig ikke forseglet heller, med noen unntak, det finnes Mega Drive og Genesis spill som kom med krympeplast.

32x kom kun med et lite klistremerke som forsegling, og det gjorde stort sett Saturn også, men det finnes PAL-spill til Saturn som kom med plast.

Dreamcast hadde forseglede spill, det samme hadde Playstation ( alle modeller ) og Xbox osv.

Big Box er jo så mangt, fra tusenvis av utgivere som alle gjorde ting litt forskellig, men stort sett kom spillene i plast.
Sierra, Lucasarts, Konami, Id Software, Origin og mange mange flere leverte så vidt jeg vet alltid spillene i plast til distributør.

Hva hver enkelt butikk gjorde dog, er umulig å si noe om.
Jeg har sett spill fra åttitallet hvor butikken har kuttet i filler den originale pappesken for å få den til å passe inn et VHS-cover osv. så det var nok noen kreative butikkmedarbeidere, men generelt sett, så ble Big Box solgt med plast når de var nye, og senere spill med disker ble ofte åpnet for å ha diskene bak disken.

Det var liksom litt mer upraktisk å ha en haug med floppydisker, papirer, kart, reklame og gud vet hva som gjerne fulgte med til gamle Big Box spill, bak disken.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Det var noen som brant seg kraftig for noen år siden for å betale i dyre dommer for "The Great Giana Sisters" som senere viste seg å være en reproduksjon/fake.

Når det plutselig dukker opp mange eksemplarer til salgs av et spill som ble trukket fra markedet, fordi det var for likt Super Mario Bros, og som det eksisterer få originale kopier av, så er det grunn til å være skeptisk.

Det var for noen år siden også en svært kjent samler av Ultima-serien som hadde solgt sjeldne utgaver  og tidlige utgivelser og den slags, til andre samlere.

Det ble gjort gjennom private meldinger og e-post, innad i et lite miljø med hardcore-samlere, hvor selger alltid overtalte kjøperen om å ikke gå ut med informasjon om kjøpet, priser og den slags, fordi markedet var så lite, og noen av spillene finnes det kun en håndfull kjente eksemplarer av osv.

Viste seg at denne samleren i årevis hadde solgt reproer til andre samlere på denne måten, ofte spill til store summer, og alt var fake.

https://ultimacodex.com/2022/06/a-major-forgery-scandal-is-rocking-the-retro-games-scene-right-now/

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Salgsleddene slapp å betale godtgjørelse for salg av shareware DOOM. Vanligvis måtte det betale royalties på salg av shareware.

Den på bildet er vel fra GT Interactive.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (13 timer siden):

Emulatorboksene fikk alt for mye oppmerksomhet på årets messer. :(

Folk som lager cash grabs av open source og deler av simpleste sort.
Hadde de brakt noe nytt til bordet, men dette er kun cash grab og støy.

Verken de som eier lisensene eller de som ikke gjør det lager noe fornuftig. De tjener noen raske kroner nå og dreper all entusiasmen i samme slengen.

Du klager på dette? Billige kinesiske duppedingser. 

Se hva dere skriver rett over. 

Gamle spill fra attenhundreogbrødmangel som bare noen få tapere bryr seg om. Egentlig ikke verdt mer enn plastavfall men har fått kunstige priser pga noen milliardærer tenkte at spill kan også samles på.

Jeg glad jeg alltid har vært en pirat. En pirat har ikke peiling på hvem som publiserer et spill. En pirat vet nesten ikke hvem som laget spillet. En pirat vet ikke hva et spill koster. Hadde kassetter med spill til ViC-20. Kjøpte aldri noe til Amiga bortsett fra hardware. Hardware er mer moro enn software. Jeg kjøpte heller en ekstra 360 for å kunne rippe istedet for å bruke de pengene på spill. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 timer siden):

Den på bildet er vel fra GT Interactive.

Jepp

Kenhten skrev (1 time siden):

Gamle spill fra attenhundreogbrødmangel som bare noen få tapere bryr seg om. Egentlig ikke verdt mer enn plastavfall men har fått kunstige priser pga noen milliardærer tenkte at spill kan også samles på.

Det er nok langt flere enn milliardærer som samler på spill, og verdien er basert på tilgang og etterspørsel.

Dersom man forenkler alt ned til materialene det inneholder, så er det ingenting som er verdt stort.
Mona Lisa er kun en treplate og litt oljemaling, verdt en tier.
Bilen din er bare plast og metall, verdt noen hundringser i pant for stålet. 

Kenhten skrev (1 time siden):

Jeg glad jeg alltid har vært en pirat. En pirat har ikke peiling på hvem som publiserer et spill. En pirat vet nesten ikke hvem som laget spillet. En pirat vet ikke hva et spill koster. 

Dersom ingen hadde kjøpt spillene og betalt for de, så ville du ikke hatt noe å piratkopiere.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

Det er nok langt flere enn milliardærer som samler på spill, og verdien er basert på tilgang og etterspørsel.

Dersom man forenkler alt ned til materialene det inneholder, så er det ingenting som er verdt stort.
Mona Lisa er kun en treplate og litt oljemaling, verdt en tier.
Bilen din er bare plast og metall, verdt noen hundringser i pant for stålet. 

Dersom ingen hadde kjøpt spillene og betalt for de, så ville du ikke hatt noe å piratkopiere.

Flere som samler spill men det er de med penger som samler bare for å samle som har fått prisen til å gå opp.

Mona Lisa er et kunstverk og det finnes kun en av den. Spill er masse produserte plastflak. Bilen min er en bruksting, ikke samleobjekt.

Uansett. Ser ikke poenget på å klage på disse "emuleringsboksene". Ja, det kommer vell mange av dem. Noen liker å holde på med slike bokser, andre liker å samle på vintage original spill.

For mange er det en billig og lettvint måte å spille gamle spill fra barndommen.

Kjøpte spill. Kopierte dem, lastet de opp og solgte de. Jeg er på bedre veier😁 Slettet alt av repacks og kjøper masse spill. Har kjøpt over 200 spill siste halvåret. Mest indiespill. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vi kan vel være enige om at både original hardware og emulering er fint. Jeg håper vi klarer å holde liv i gammel hardware så lenge som mulig, men det er ganske utrolig hvor flinke folk har vært. Tenk på alle de folka som i fritiden har sørget for at jeg ikke bare kan spille Dynamite Deka 2 på original hardware, men også på PC, en Anbernic RG35XXSP eller telefonen min. Det er jeg glad for! Det er nok færre og færre fungerende Sega Dreamcast maskiner i verden.

Endret av Tailzo
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Angrer fortsatt den dag i dag da jeg sa til muttern at hun kunne gi bort eller kaste alt det som tilhørte meg etter jeg hadde flyttet ut. Samling med Donald Pocket, Fantomet, Commodore VIC-20, Amiga 600, Castle Greyskull fra 1986? og action figurer. Jeg hadde aldri Nintendo, bortsett fra Gamecube i noen måneder. Min spille interesse kom først da jeg kjøpte min første Xbox, så 360 noen år senere. Amiga var det jeg spilte mest på, langt ut på 90-tallet. Surret med deluxe paint og musikkprogram og en midi sak jeg hadde kjøpt til amiga'en.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...