Gå til innhold

Retrokafeen – for oss som syns spill var bedre før

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Å, du slo til på den med etuiet. Jeg prøvde å overtale henne til å bare selge meg etuiet, men hun ville selge det samlet. Jeg kunne vel plukket det opp for 2000 og solgt konsollen videre for omtrent det samme, men... Styr. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Storkapitalen har funnet Vimm's Lair. Suverent nettsted for nedlasting av roms for alle tenkelige retrokonsoller. Så og si alt relatert til Nintendo, Sega og Lego (!) er tatt offline pga. varsel om brudd på opphavsrett. 

Utrolig at spill fra tidlig nittitallet skal voktes på denne måten. De fysiske mediene er tatt av markedet for lengst, og selv om noe er tilgjengelig på moderne abonnementsordninger, så er det jo langt fra alt. 

Men. Det finnes nok av andre nettsteder som har det samme. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 31.5.2024 den 10:44 PM):

Å, du slo til på den med etuiet. Jeg prøvde å overtale henne til å bare selge meg etuiet, men hun ville selge det samlet. Jeg kunne vel plukket det opp for 2000 og solgt konsollen videre for omtrent det samme, men... Styr. 

Bra du ikke gjorde det. Den er til Asus ROG Ally. Noe som passet meg bra siden jeg har to av dem også 😁

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (27 minutter siden):

Bra du ikke gjorde det. Den er til Asus ROG Ally. Noe som passet meg bra siden jeg har to av dem også 😁

Passer G Cloud i etui ment for ROG Ally? 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Liker Android håndholdte nå. Lurer på hva jeg skal med de svakere Linux håndholdte. 

Ser fordelen med Android på slike. Installerte Localsend* på dem og kan lett overføre filer/roms fra PC.

*Localsend er en FOSS versjon av airdrop. Anbefales. 

Spiller PSP på mellom 2 og 4X Res.

Ayn Odin er en grei sak men Logitech G Cloud er super. Usikker på hvor stor forskjell det er mellom Ayn Odin og Odin 2 med tanke på ergonomi og hvordan knapper og spaker føles. Hardware messig er Odin 2 milevis foran de andre Android håndholdte. 

Synd Logitech skal ha 4000kr. for G Cloud.  Komplett skal ha 4600kr😲 Ikke verdt pengene med tanke på hardware. Men jeg betalte under 4600kr for to stykk. Det var verdt det.

Blir en kjekk PSP og Dreamcast emulator. Den klarer vell en del lette Gamecube og PS2 titler også.

Samlingen 🫣

Snapchat-1857194030.thumb.jpg.fe0430d71ad24dcad3f0adb1c837faf9.jpg

Edit: Bruker Xbox layout på Ayn Odin. Litt irriterende at de leverer med Nintendo layout, spesielt siden den ikke klarer særlig mange Switch spill.

Edit 2: testet nettopp ut Mario Kart Double Dash! Litt hakking i starten men under spilling fungerte det bra. Så lette Gamecube spill fungerer på Native Res.

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar

Fant ut etterhvert av skjermen på Retroid Pro 4 ble litt i minste laget når jeg spilte 4:3 format spill, som er det jeg definitivt bruker mest tid på og widescreen patcher er litt så som så, enkelte spill så funker det greit, og i andre spill så ødlegger det hele spillet. Endte opp med å legge inn en forhåndsbestilling på Ally X så for en se hva en gjør med Retroiden i mellomtiden. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Kenhten skrev (16 timer siden):

Liker Android håndholdte nå. Lurer på hva jeg skal med de svakere Linux håndholdte. 

Evil-Duck skrev (10 timer siden):

Fant ut etterhvert av skjermen på Retroid Pro 4 ble litt i minste laget når jeg spilte 4:3 format spill,

Jeg savner ikke min android-Retroid Pocket 3+. Smak og behag, men jeg liker best rask oppstart inn i et operativsystem som er 100% for spilling.

Derfor har jeg en Anbernic RG35XX sp på vei. Så skal sammenligne den med Anbernic RG35XX H. Hvis muOS får støtte for lukke lokk og "hvilemodus", så kan det godt hende jeg selger min rg35xx H.

Jeg lar meg selv kun ha en Retro handheld av gangen. Selv om jeg jukser litt med min eneste private PC, Asus rog ally som jeg bruker til å spille alt mulig på, unntatt det jeg kan spille på Anbernic RG35XX SP.

Endret av Tailzo
Lenke til kommentar

Jeg var egentlig veldig fornøyd med Anbernic 405M. Perfekt størrelse for litt bærbar retromoro. Synd at den var så dårlig satt sammen, skjermen falt ut og skulderknappene truet med å løsne. Lurer på om de har fått orden på det i senere produserte utgaver av samme modellen. Har fortsatt litt lyst på en. 

Lenke til kommentar

None som har prøvd seg på retrospilling på iPad etter at Apple løsnet opp reglene? Jeg har egentlig vært fornøyd med Steam Deck-en med OLED, men fikk en OLED iPad fra jobb som frister litt å teste.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (28 minutter siden):

None som har prøvd seg på retrospilling på iPad etter at Apple løsnet opp reglene? Jeg har egentlig vært fornøyd med Steam Deck-en med OLED, men fikk en OLED iPad fra jobb som frister litt å teste.

Ja, jeg testet litt på den nye ipad air m2. Fungerer greit, men jeg har bare testet retroarch. Jeg synes ikke det er så enkelt å bruke. Enten så må du bruke touch kontroller som er elendig. Eller så må jeg sette opp ipad på et bord, og spille med kontroller. Da synes jeg en egen retro handheld er bedre.

Og hvis ipad får ps3 emulation etter hvert, så har jeg asus rog ally. Digg å ha så mange valg, men jeg har bedre dingser for eldre spill. Jeg tenkte å prøve apple arcade for å teste noen Sega-spill da.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Tailzo skrev (5 timer siden):

Jeg savner ikke min android-Retroid Pocket 3+. Smak og behag, men jeg liker best rask oppstart inn i et operativsystem som er 100% for spilling.

Derfor har jeg en Anbernic RG35XX sp på vei. Så skal sammenligne den med Anbernic RG35XX H. Hvis muOS får støtte for lukke lokk og "hvilemodus", så kan det godt hende jeg selger min rg35xx H.

Jeg lar meg selv kun ha en Retro handheld av gangen. Selv om jeg jukser litt med min eneste private PC, Asus rog ally som jeg bruker til å spille alt mulig på, unntatt det jeg kan spille på Anbernic RG35XX SP.

Med en skikkelig satt opp Android håndholdt så trenger en ikke å tenke så mye på at det er Android som kjører i bakkant, slik jeg har satt opp Retroiden min så går den rett i Daijisho som "hjemskjerm" eller default app eller hva en skal kalle det, så trykker på start knappen og bamm så er en rett i Daijisho og kan velge hvilken platform en vil spille og alt av emulatorer og bibliotek og what have you er organisert og starter automatisk opp gjennom Daijisho. Krever dog at en setter seg ned en time eller to å setter opp alle emulatorer og slikt første gang. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

Med en skikkelig satt opp Android håndholdt så trenger en ikke å tenke så mye på at det er Android som kjører i bakkant, slik jeg har satt opp Retroiden min så går den rett i Daijisho som "hjemskjerm" eller default app eller hva en skal kalle det, så trykker på start knappen og bamm så er en rett i Daijisho og kan velge hvilken platform en vil spille og alt av emulatorer og bibliotek og what have you er organisert og starter automatisk opp gjennom Daijisho. Krever dog at en setter seg ned en time eller to å setter opp alle emulatorer og slikt første gang. 

Jeg satt det antagelig ikke godt nok opp. Daijisho startet med en gang Retroid Pocket ble slått på. Men jeg fikk den aldri til å auto save når jrg byttet spill (et tastetrykk med knappen på siden), og auto loade rett inn i sist spill jeg spilte som jeg gjør i muOS.

Endret av Tailzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 timer siden):

Oppdaget, og testet, nettopp at Logitech G Cloud har HDMI ut. Kult. Nå må jeg bare finne en litt lenger HDMI-kabel, så jeg kan sitte i sofaen og spille. 

Litt av poenget med at den er håndholdt er vel at man kan sitte hvor som helst uten å tenke på kabler :p

Men skjønner hva du mener. Den har vel også bluetooth, så du kan koble til en bluetoothkontroller og sitte i sofa og spille på stor skjerm uten å tenke på kabellengde? Bruker Retroiden min sånn på reise og det fungerer upåklagelig.

Lenke til kommentar
HansiBanzi skrev (3 timer siden):

Litt av poenget med at den er håndholdt er vel at man kan sitte hvor som helst uten å tenke på kabler :p

Men skjønner hva du mener. Den har vel også bluetooth, så du kan koble til en bluetoothkontroller og sitte i sofa og spille på stor skjerm uten å tenke på kabellengde? Bruker Retroiden min sånn på reise og det fungerer upåklagelig.

Hvordan blir det med kontroller 1 og 2? Må du mappe om i menyer rundt omkring da, og så mappe tilbake når du kobler fra og skal spille håndholdt igjen? 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (52 minutter siden):

Hvordan blir det med kontroller 1 og 2? Må du mappe om i menyer rundt omkring da, og så mappe tilbake når du kobler fra og skal spille håndholdt igjen? 

Har ikke vært noe problem på Retroid, der tar bluetooth over som kontroller 1 når den kobles til.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
HansiBanzi skrev (19 minutter siden):

Har ikke vært noe problem på Retroid, der tar bluetooth over som kontroller 1 når den kobles til.

Smart. Jeg har ingen kontroll, så jeg må nesten lese meg opp på hvordan G Cloud er med det der før jeg eventuelt kjøper en. 

Fant en litt lenger kabel i skuffen, så jeg satt meg til rette i sofaen og spilte litt PSP i går. Burnout er kult. :)

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...