Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avsette partner og daglig leder

Anbefalte innlegg

Jeg er i en eier situasjon 50/50 med en partner som det viste seg å ikke ha helt rent mel i posen,så derfor står jeg som eier 100% og på et internt papir eier vi 50/50. Hva vil juridisk bli rett her hvis jeg vil kvitte meg med partner? i tillegg så skulle vedkommende ta seg av all regnskap og innrapportering i altinn men det viser seg år på år at frist for regnskap ikke er holdt og bøter florerer i selskapet uten at jeg har vært klar over dette.Dette gjelder i 3 selskap som jeg offentlig eier 100%. Jeg er i villrede på hva jeg skal gjøre,han melker selskapet og manipulerer.En ting er sikkert jeg kan ikke fortsette slik i 2021.Har hørt tidligere om lignende tilfelle der ene part måtte slå alle selskap konkurs for å bli kvitt vedkommende,men hadde lite lyst til å kvitte meg med det selskapet som jeg er aktiv i og bygger opp.jeg vil avsette han fra det selskapet som jeg selv jobber i .fristille meg selv og selskapet fra hans tilstedeværelse,i tillegg over tid nå så ser jeg trekk til sosiopati,helt jævlig å være i samme hus.

takknemlig for alle tips .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva dere har avtalt at skal vises utad er uten betydning for forholdet mellom dere. 

Tvangsutløsning av medaksjonærer reguleres av aksjeloven § 4-25. Som du ser forutsetter det at aksjeselskapet anlegger søksmål mot aksjonæren. Søksmål må vedtas av generalforsamlingen etter forslag fra styret. Den aktuelle aksjonæren det er aktuelt å vedta søksmål mot kan ikke delta under styrets (asl. § 6-27) eller generalforsamlingens (asl. § 5-3 fjerde ledd) behandling av saken. 

Hvis han aktivt misbruker posisjonen(e) sine i selskapet bør han fjernes fra disse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...