Avsette forretningspartner Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 Jeg er i en eier situasjon 50/50 med en partner som det viste seg å ikke ha helt rent mel i posen,så derfor står jeg som eier 100% og på et internt papir eier vi 50/50. Hva vil juridisk bli rett her hvis jeg vil kvitte meg med partner? i tillegg så skulle vedkommende ta seg av all regnskap og innrapportering i altinn men det viser seg år på år at frist for regnskap ikke er holdt og bøter florerer i selskapet uten at jeg har vært klar over dette.Dette gjelder i 3 selskap som jeg offentlig eier 100%. Jeg er i villrede på hva jeg skal gjøre,han melker selskapet og manipulerer.En ting er sikkert jeg kan ikke fortsette slik i 2021.Har hørt tidligere om lignende tilfelle der ene part måtte slå alle selskap konkurs for å bli kvitt vedkommende,men hadde lite lyst til å kvitte meg med det selskapet som jeg er aktiv i og bygger opp.jeg vil avsette han fra det selskapet som jeg selv jobber i .fristille meg selv og selskapet fra hans tilstedeværelse,i tillegg over tid nå så ser jeg trekk til sosiopati,helt jævlig å være i samme hus. takknemlig for alle tips . Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 Skaff deg en oppegående advokat. 2 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Har du spurt om han er villig til å selge sin del til deg (eller noen annen)? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Hva dere har avtalt at skal vises utad er uten betydning for forholdet mellom dere. Tvangsutløsning av medaksjonærer reguleres av aksjeloven § 4-25. Som du ser forutsetter det at aksjeselskapet anlegger søksmål mot aksjonæren. Søksmål må vedtas av generalforsamlingen etter forslag fra styret. Den aktuelle aksjonæren det er aktuelt å vedta søksmål mot kan ikke delta under styrets (asl. § 6-27) eller generalforsamlingens (asl. § 5-3 fjerde ledd) behandling av saken. Hvis han aktivt misbruker posisjonen(e) sine i selskapet bør han fjernes fra disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå