Gå til innhold

Klar for å satse på integrerte solceller i fasaden? Prisen er omtrent den samme som uten [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NERVI skrev (1 time siden):

Jeg trodde antall soltimer var viktig, og lav vintersol gir vel ikke mange timer?

Lav vintersol gir da mange soltimer på en sørvendt fasade? Forutsatt at det ikke er en stor bygning foran som skygger da... 

En veldig positiv ting med fasademonterte solceller er at de produserer mye strøm i vinterhalvåret med lavere sol, når takmonterte solceller produserer lite. Sånn sett utfyller de hverandre bra!

• Liker 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 time siden):

Lav vintersol gir da mange soltimer på en sørvendt fasade? Forutsatt at det ikke er en stor bygning foran som skygger da... 

En veldig positiv ting med fasademonterte solceller er at de produserer mye strøm i vinterhalvåret med lavere sol, når takmonterte solceller produserer lite. Sånn sett utfyller de hverandre bra!

Ok, ja det er jo mer "målrettet", men tross alt få timer til å batale ned investeringen. Men jeg vet jo ikke pristillegget i forhold til en like bestandig kledning.

Lenke til kommentar

Da må du nesten ta kontakt og spørre.. ;)

Jeg har ny veranda på planen og da vurderer jeg glassrekkverk. Nå har det seg sånn at det finnes *solcellerekkverk*, funksjonelt sett er de like glassrekkverk, bare at de også produserer strøm. Som fasadeplater plages de lite med snø. Det er faktisk en norsk leverandør av dette, Sagstuen AS. De leverer dobbeltsidige solcellerekkverk, i følge selvskrytet var de først i verden med dette(!) Dobbeltsidige solceller på et verandarekkverk er ganske snedig siden verandaer ofte har svært gode solforhold og dobbelsidigheten gjør at du kan produsere nesten fra soloppgang til solnedgang(min veranda vil kunne utnytte dette)

Så var det prisen da. Jeg kontaktet dem og fikk, som ventet, en pris som lå et stykke over det et glassrekkverk kostet(som er dyre i utgangspunktet). Når man regner inn Enova-støtte og strømproduksjon vil det likevel så vidt gå i pluss i forhold til glassrekkverk. 

Nå må det også bemerkes at dette ikke er et tilbud som er rettet mot private men at de planla et eget opplegg rettet mot private senere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (6 timer siden):

Jeg trodde antall soltimer var viktig, og lav vintersol gir vel ikke mange timer?

Solceller som ligger under snøen på taket gir i hvert fall ikke mye støm. Fasademontert er glimrende under norske forhold. Her oppe i nord passer det også bra med solhøyden (elevasjonen) om sommeren som hos meg er maksimalt 44°. Helt sør i landet er det 55°. Solcellene bør ideelt stilles normalt på litt under halvparten av maksimal elevasjon.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Reagerer litt på opplysningen om at svarte solcellepaneler er mer effektive enn andre. Høyere temperatur svekker effekten, og svarte overflater blir varmere enn andre. Solfangere derimot er nok best om de er svarte og matte.

Ellers så må det jo sies at solceller virker også uten sol, altså i overskyet vær, og da er det jo omtrent ett fett hvilken vei de vender. Effekten er selvfølgelig best om sola står rett på, men hvor ofte gjør den det? Sjelden her på vestlandet hvor jeg bor, i alle fall. Likevel er eiere av solcellepaneler temmelig fornøyde, ser det ut for.

En kjekk ting med solceller er at der ikke er noen bevegelige deler. Da blir det lite vedlikehold og lang levetid. Den fordelen forsvinner om man har mekaniske innretninger som skal snu på panelene i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Hjemmestrikka skrev (1 time siden):

Reagerer litt på opplysningen om at svarte solcellepaneler er mer effektive enn andre. Høyere temperatur svekker effekten, og svarte overflater blir varmere enn andre. Solfangere derimot er nok best om de er svarte og matte.

Ellers så må det jo sies at solceller virker også uten sol, altså i overskyet vær, og da er det jo omtrent ett fett hvilken vei de vender. Effekten er selvfølgelig best om sola står rett på, men hvor ofte gjør den det? Sjelden her på vestlandet hvor jeg bor, i alle fall. Likevel er eiere av solcellepaneler temmelig fornøyde, ser det ut for.

En kjekk ting med solceller er at der ikke er noen bevegelige deler. Da blir det lite vedlikehold og lang levetid. Den fordelen forsvinner om man har mekaniske innretninger som skal snu på panelene i løpet av dagen.

Du kan også se litt fysisk på det. Solcellepanelet skal helst absorbere så mye av lyset som mulig og reflektere minst mulig. Det vil si at mørke paneler reflekterer tilbake mindre av lyset enn de som er lysere. Virkningsgraden endrer seg ikke noe voldsomt med temperaturen og temperaturen på sorte er nok ikke mange grader høyere enn de blå. I praksis er det nok snakk om få prosent forskjell.

Solceller virker i overskyet vær også, men mye mindre effektivt, særlig om det er tykke skyer eller ligger i skyggen. Det er absolutt å foretrekke at sola skinner på de. Nei, det er ikke ett fett som du påstår.

Bevegelige solceller er mer effektivt, men det krever jo at man har litt bevegelsesrom, altså mellomrom mellom panelene. Det betyr at man får glipper som ikke fanger opp sollys midt på dagen og bare full arealdekning litt senere og tidligere. Det gir en jevnere effekt-kurve men ikke mer energi per grunnflate. Det gir mer for pengene å kutte motorene og mekanikken og heller bruke pengene på litt flere paneler, som monteres fast. Men jeg er enig i at mindre vedlikeholdsbehov på sikt også er en fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...