Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboens blinkende julelys

Gjest 922ee...bf9

Anbefalte innlegg

Gjest 922ee...bf9

En nabo ca 100 meter fra meg har installert en haug med lys i sine stuevinduet. De er av den blinkende typen med mange flotte farger. Det er hyggelig at folk lyser litt opp i disse mørketiden men nå har det seg slik at jeg ligger her på soverommet mitt og veggen og taket mitt lyses opp så mye at jeg først trodde det sto et utrykningskjøretøy på utsida. 

Er dette virkelig greit? Er det slik at jeg må skaffe meg blendingsgardiner? 

Jeg må få understreke at jeg bor i et område med generelt mye lysforurensing uten at jeg synes det er spesielt plagsomt. Men så blinker jo heller ikke gatebelysningen. 

Anonymous poster hash: 922ee...bf9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 922ee...bf9

Jeg tenkte å prate med personen men det er et slags sameie uten seksjonering og det er låst så jeg aner jo ikke hvilket leilighetsnr eller navn på den som bor der er. *sukk*

Lenke til kommentar

Grannelova § 2 første ledd første punktum oppstiller følgende forbud:

"Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom." 

Hva som "urimelig eller uturvande er til skade eller ulempe" presiseres noe i de øvrige leddene i bestemmelsen. Ellers er det mye rettspraksis på området. 

Kjernen er vel at man som nabo må tåle at andre benytter seg av sin eiendomsrett, men at det et eller annet sted går en tålegrense. Slenger meg på forslaget om å kjøpe gardin. Det virker som ditt sterkeste kort her. God jul!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja .. her har vi klassiske tilfeller på livets problemer som blir kompliserte å løse enkelt.

Det beste er kanskje å kontinuerlig prøve å jobbe med å finne ut hvor personen bor, ta kontakt og vennlig spørre om det går an å slå av lysene om kvelden. Bruk google, eller gå og les på ringeklokkene ved inngangsdøra til borettslaget og kanskje ringe en tilfeldig person der og spørre om du kan få komme inn og se. Legge det fram saklig.

Du er kanskje ikke den eneste som plages. Kanskje ta det opp med styret der du bor og høre om flere opplever det samme. Da kan det bli lettere å gjøre noe med det.

Finner du det ikke ut, så er nok muligens det beste å kjøpe lystett rulle/gardin. Jeg har det uansett, da jeg må ha det helt mørkt for å sove. Øyemaske er et annet alternativ.

• Liker 3
Lenke til kommentar

I de fleste borettslag så finnes det vel regler på lyd etter klokken 23 osv, kanskje borettslag burde tatt med sjenerende lys etter 23 også? Det må i såfall forankres i reglene i borettslaget og sansynligvis tas opp som ett punkt på årsmøte feks. 

Jeg ser ikke poenget med å ha på masse blinkende lys hele natta, og det er sikkert sjenerende for fler enn bare trådstarter også

Lenke til kommentar
Gjest bf820...3ff

Har samme problem, men det er ikke bare en nabo, det er 5 og alle konkurrerer om hagen sin med jule belysning og man skulle nesten tro det lyser til månen.. Snakket med dem men de nekter å gjøre noe med det, sendte en epost til kommunen men venter på svar. 

Verste av alt er at jeg hører klikk klikk klikk lyder fra noe greier bare rett over der huset mitt er.. Noe timer greier, får ikke sove før lenge etter 😞

Anonymous poster hash: bf820...3ff

Lenke til kommentar
Gjest 922ee...bf9

Nå ble det plutselig mange svar her. Eneste måte jeg kan få tak i vedkommende på er å ringe på random ringeklokker til noen svarer i det bygget. Det var ikke navn på seksjonering ene på kartverket det jeg kunne se.

Ja, jeg liker å ha vinduet åpent. Selv med en liten glipe av gardin åpen var det meget sjenerende. Jeg tror jeg må hatt maks uflaks med hvordan noen av ledpærene lyste mot akkurat mitt vindu. 

Problemet har uansett løst seg av seg selv. Personen har begynt å lukke gardinene sine på kveldstid og lyset er på innsiden av disse og hen har slått av blinkefunksjonen. Kanskje hen rett og slett var i partystemning på lørdag? Hvordan hen klarer å oppholde seg der inne med den dritten på skjønner jeg dog ikkem

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dritten, hehe ^^

Har vurdert tanken å få inn masse blinkende lys i leiligheten selv, diskokule i taket fremfor lampe osv... bare for å gjøre noe morsomt og ute-av-boksen. Men det har blitt med tanken foreløpig ^^ Noen liker å ha det litt annerledes. Han sover kanskje med øyemaske på ^^ Ellers har han en sånn knapp han trykker på som slår av (og på) all valgt elektronikk i leiligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...