Gå til innhold

Toyotas faststoff­batteri skal brukes i en prototyp neste år


Anbefalte innlegg

18 minutes ago, -Birger- said:

It’s based on its e-TNGA platform (Toyota New Global Architecture for electric cars) and is a small, RAV4-sized crossover expected to go on sale in Europe “in a couple of years,” according to Toyota Europe’s sales and marketing chief, Matt Harrison 

Hvor leste du dette? Leste en artikkel som tilsa salgsstart i norge i 2021, men dette virker jo ikke lovende i hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Birger- skrev (19 minutter siden):

Toyota har bommet enormt på sin H2 satsing og de har mistet moment på sin merkevare. Det gjelder ikke bare i Norge.

Nei, det har dem ikke. Beviset ligger i scale up. Utstyret til Mirai ble solgt til busser, lastebiler, generatorer, fritidsbåter etc. Momentet vokser og nå skal de ha 10x produksjon kun til biler. Hva fabrikken skaleres opp til for alle segmenter vites ikke, men potensialet er høyt siden MEA tar sekunder fremfor 15 minutter å produsere nå ved deres nye linje. 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Hvor leste du dette?

Det er bare å merke en del av teksten, høyre-klikke og velge "serch on the web" (eller hva din foretrukne nettleser sier) og vipps så er du her:

https://www.google.com/search?channel=trow2&client=firefox-b-d&q=It’s+based+on+its+e-TNGA+platform+(Toyota+New+Global+Architecture+for+electric+cars)+and+is+a+small%2C+RAV4-sized+crossover+expected+to+go+on+sale+in+Eu

Lenke til kommentar

Utrolig hvor sinte folk blir på at Toyota satser på fremtidens batteriteknologi. 

Toyota er verdens største bilprodusent og det har de ikke blitt uten grunn. Derfor bør folk lytte og lære når de gjør noe. De har skjønt at med dagens batteriteknologi så blir det ingen masseutbredelse av elbiler og hvertfall ingen lønnsomhet for produsentene. Når "drivstofftanken" i en elbil koster like mye som en fossilbil og det er en full ringperm med forbehold om bruk og batteriets egenskaper under forskjellige operasjonelle regimer, så sier det seg selv. Det lille elbilsalget vi har i verden er 100% avhengig av massive subsidier som jeg tror vil falle som et korthus om dagens eufori i verdensøkonomien får seg en knekk.

Derfor har de til nå satset på delektrifisering og med over 15 millioner solgt så har de gjort mye mer for utslippskutt i bilparken enn noen annen bilprodusent. I mellomtiden satser de på faststoffbatterier hvor de har 1000 patenter og om de lykkes så vil "hest og kjerre"-begrepet fint brukes om produsenter som har bundet seg til masta på gårsdagens teknologi.

Når det gjelder satsing på hydrogenbiler, som jeg er skeptisk til, så kalles det en "hedge". Selv om veldig mange her er skråsikker på hva fremtiden vil bringe så kan ikke Toyota ta sjansen og de har råd til å ha en finger med i spillet på all teknologi som kan ta av. Dette i motsetning til bilprodusenter som kjemper med ryggen mot veggen og gang på gang ser seg nødt til satse hele bedriften på svart på rulettbordet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 minutter siden):

Når det gjelder satsing på hydrogenbiler, som jeg er skeptisk til, så kalles det en "hedge". Selv om veldig mange her er skråsikker på hva fremtiden vil bringe så kan ikke Toyota ta sjansen og de har råd til å ha en finger med i spillet på all teknologi som kan ta av. Dette i motsetning til bilprodusenter som kjemper med ryggen mot veggen og gang på gang ser seg nødt til satse hele bedriften på svart på rulettbordet.

Er nettopp det. Brenselcellen de utvikler som er i Mirai har en lik MEA som brenselceller de vil selge til droner, busser, lastebiler, generatorer, fritidsbåter opp til fly og store skip. Toyota åpner med andre ord mulig portefølje til å inkludere markeder de ikke har hatt tilgang til gjennom prototypen Mirai som har gitt mye verdifull data til videre validering av teknologien. Nå skalerer de opp der hver plate tok 15 minutter å manuelt produsere tidligere til at hver plate tar kun noen sekunder i ei automatisert produksjonslinje. Det hjelper endel når hver byggekloss inneholder 330 av dem. 

Når dem I tillegg kan bli verdensledende rundt SSB så står dem plutselig der med celler som virkelig vil skaleres. Alle OEMs vil ha tilgang og batteriprodusenter kan kaste seg over for å bygge celler og moduler som er lik på tvers av et hav av ulike segmenter. 

Det betyr en betydelig enklere vei mot høy effektiv grad av resirkulering som vil være et 100% krav for hva som blir ei standard. Batterier laget av batterier og prisen der vil avgjøre hva som vinner.

Tesla vil på ingen måte kunne nå de samme storskalafordelene Toyota eventuelt vil se i samarbeid med alle de andre, for Toyota vil gjøre det samme med sine SSB batterier som de nå åpner opp for sine brenselceller nå som denne automatiseres. De gir tilgang til teknologien for alle, med målet for storskalafordelene som følger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (9 timer siden):

Og da er den borte og utvalget er så stort av elektriske biler,at alle velger elektrisk og bunnen faller ut av fossilbil-markedet. Antakeligvis skjer det om ikke lang tid,maks 2-3 år til så er det snipp snap snute og fossilbil-eventyret  ute. 

Jeg tror du er litt i overkant optimistisk angående elbilens vekst. Selv om den årlige veksten er fantastisk så er det totale salget fortsatt relativt lavt. Vi skriver fort 2030 før det globale elbilsalget bikker 50%. I hvert fall var det det jeg trodde frem til Teslas 'Battery Day' nylig, etter den er jeg villig til å justere årstallet et år eller to frem. Om Toyota nå sier masseproduksjon av SSB fra 2025 kan det nesten virke som de tenker det samme og at de prøver å 'treffe planken'.

Frem til da kommer de sikkert til å gjøre sitt beste for å snakke ned elbiler, for selv om ikke Toyota er klare med skikkelige elbiler i 2023 så risikerer de like fullt å bli skadelidende av at andre produsenter er klare og da gjelder det å holde på trofaste kunder til de er klare selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, oophus said:

Toyota har ment at de største batteriene burde være rundt dagens 50 kWh i størrelse. Hva du snakker om er pakker på dobbelt størrelse+ for å nå disse 800km, mens Toyota isåfall får til det samme med noen hundre kilo mindre i pakkene sine om de når målene sine. 

 

Flott om en faktisk kun må parameter energitetthet. Men en batteripakke er jo mer enn bare energitetthet. Det er pris, storskala produksjon, og ikke minst levetid. Om og når Toyota leverer så får vi nok raskt en viss oversikt. Men feks levetid vil vi jo ikke ha real world data om før mange år senere. Men fint at Toyota satser, og jeg håper de lykkes og klarer å få biler med ssd batteri ut på veiene ganske raskt og ikke har som mål å nå markedet i feks 2027 eller 2030. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bojangles skrev (25 minutter siden):

 

Flott om en faktisk kun må parameter energitetthet. Men en batteripakke er jo mer enn bare energitetthet. Det er pris, storskala produksjon, og ikke minst levetid. Om og når Toyota leverer så får vi nok raskt en viss oversikt. Men feks levetid vil vi jo ikke ha real world data om før mange år senere. Men fint at Toyota satser, og jeg håper de lykkes og klarer å få biler med ssd batteri ut på veiene ganske raskt og ikke har som mål å nå markedet i feks 2027 eller 2030. 

Selvfølgelig, men jeg snakket bare om logikken Toyota har tatt opp rundt grunnen til å ikke skalere opp dagens batterier. De trur disse vil ha ei kort levetid angående tidsperioden samme produksjonslinje produserer dem. Jo lengre slikt kjøres jo mer mening gir det for "copy&paste" for storskalafordelene. Jo likere dem er jo enklere er det også med resirkulasjonen - ved skala. Så jeg snakket ikke om "levetid" per celle, men for teknologien og typen celle. 

De skulle vise SSB i år, men covid så det skjer neste år. Småskala sikkert mot kunder som tolererer å være forsøkskaniner, mens virkelig masseproduksjon, som betyr celler mot biler, busser, lastebiler og alt som kan bruke dem får modeller for det rundt/etter 2025. Men først småskala for test og garantert slik at det vises frem mot etterspørsel når det virkelig gjelder og starter. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
0AAVKDA1 skrev (På 11.12.2020 den 19.52):

2021? Og i produksjon når, i 2024? Ser for meg at Toyota mister hele merkedsandelen i Norge. Deres ensidige satsing på Hydrogen har sannsynligvis gitt dem permanente elbilskylapper og et potensielt kodakøyeblikk!

De skrøt jo av faststoffbatterier tilbake i 2011 eller noe slikt. Ting tar tid.

Og så skal de ha litt produksjon gående om en del år? Og når blir det masseprodksjon da, og hvor langt foran er Tesla på det tidspunktet?

Uansett, dødsstøt for hydrogen er det uansett. Har langt større tro at at Toyota vil klare det med faststoffbatterier enn med hydrogentullet sitt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 11.12.2020 den 22.12):

Blir spennende å se specs og priser på deres første modell neste år. Størrelse rett under rav4 med 460 cm, typisk crossover. Blir nok en storselger.

Neste år? Du tror det kommer biler med disse batteriene neste år? 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (12 minutter siden):

Nei, de gjør ikke det. De venter å gå over 400 wh/kg om ikke mange år, og de nye batteriene var vel allerede over 300? I tillegg kommer redusert pris og alt det andre.

EM tipper batterier kan nå 400wh/kg om noen år, men det er ikke med de batteriene de skal produsere. Der starter de nå et tak fra 300wh/kg. 

https://sec.report/Document/0001564590-20-042443/g4tvfmgiomis000020.jpg

Det kan pushes litt over men det begynner å bli vanskelig. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
8 hours ago, hekomo said:

Neste år? Du tror det kommer biler med disse batteriene neste år? 😂

Jeg har aldri sagt det. Jeg sa at jeg venter spent på specs på Toyotas første elbil som angivelig blir lansert neste år. Men det er viktig å misforstå med vilje, sant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 timer siden):

Det var kanskje fremtiden i fortiden, men de nye batteriene fra Tesla gjør jo at faststoffbatterier kommer litt i seneste laget.

Ja, siste ord i kappløpet er nok sagt med PowerPoint-presentasjonen til et selskap som hittils ikke har levert en eneste batteri-celle.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (17 timer siden):

Flott om en faktisk kun må parameter energitetthet. Men en batteripakke er jo mer enn bare energitetthet. Det er pris, storskala produksjon, og ikke minst levetid.

En ting til er at batterier har innebygget konverter fra kjemisk energi til elektrisk energi. Det har ikke hydrogentanker.

oophus skrev (14 timer siden):

EM tipper batterier kan nå 400wh/kg om noen år, men det er ikke med de batteriene de skal produsere. Der starter de nå et tak fra 300wh/kg. 

De lengstrekkende bilene har batterier på ca 600 kg. De tallene der betyr en vektreduksjon på ca 150 kg. Bra og kjekt å ha, men 150 kg gir ingen revolusjon i elbilismen. Mindre elbiler sparer ennå mindre vekt. Jeg tenker det viktigste med faststoffbatteriene er økt ladehastighet på små batteripakker.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

En ting til er at batterier har innebygget konverter fra kjemisk energi til elektrisk energi. Det har ikke hydrogentanker.

Ca 130kW veier nå kun 25 kg inkludert konverter ifølge ny informasjon fra FC i Mirai 2021. Fordelen med energilageret separat dette er at energitettheten øker jo mer energilageret vokser med et utgangspunkt ved ca 2kWh/kg for trykksatt, og 3kWh/kg for flytende H2. Utvikling rundt tankene kan sette utgangspunktet høyere, til man kanskje får til MOFs. 

Simen1 skrev (21 minutter siden):
oophus skrev (15 timer siden):

EM tipper batterier kan nå 400wh/kg om noen år, men det er ikke med de batteriene de skal produsere. Der starter de nå et tak fra 300wh/kg. 

De lengstrekkende bilene har batterier på ca 600 kg. De tallene der betyr en vektreduksjon på ca 150 kg. Bra og kjekt å ha, men 150 kg gir ingen revolusjon i elbilismen. Mindre elbiler sparer ennå mindre vekt. Jeg tenker det viktigste med faststoffbatteriene er økt ladehastighet på små batteripakker.

Poenget er at Tesla gjennom sin teknologi vist ved BD vil stange ved ca 300wh/kg og stoppe opp rundt her. SSB vil starte rundt dette området men utvikles videre og vil potensielt ha dobbelt så mye energi per volum, hvis ikke mer. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...