Joachim Seehusen Skrevet 11. desember 2020 Del Skrevet 11. desember 2020 Parkeringsplassene er for små: Sintef går gjennom sine råd – og kan anbefale bredere parkeringsplasser [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 (endret) "Anbefaling" fungerer ikke for en byggebransje som dimmensjonerer etter minimumskrav. Plassbehovet bør bli en del av teknisk forskrift, TEK. Endret 14. desember 2020 av Simen1 4 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 Sitat […] Kirkhus forteller at han nå jobber med å samle data om svingradius for et stort antall biler. Det er vanskelig tilgjengelig, og den beste databasen er cars-data.com. Ifølge den har svingradiusen til Golf økt med 60 cm, fra 10,3 til 10,9 meter fra ur-Golfen til 2017-modellen. Årets mest solgte, Audi E-tron, har en svingradius på 12,2 meter, ifølge cars-data.com. – Foreløpige målinger viser at dataene gjerne er i snilleste laget, jeg tror de er basert på fabrikkens tall, sier Kirkhus. Hæ?! Jukses det med dette, også? Svingradius er jo en ganske enkel skuring, og i mitt hode ikke noe man kan tolke eller jukse seg frem til. Stopp bilen, maks rattutslag og mål. Svingradius er ikke avhengig av ytre omstendigheter – med mindre man kan sette på trillebår-hjul og på den måten pynte om tallene?! Jeg er overrasket dersom fabrikken klarer å foreta krappere svinger, enn hva som er mulig på en parkeringsplass. Kan noen opplyse meg om hvordan slikt evnt. kan trikses til? 2 Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 I stedet for å endre minimumstørrelse kan man sette av egne plasser for private lastebiler/SUV. 1 Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 (endret) qualbeen skrev (9 timer siden): Jeg er overrasket dersom fabrikken klarer å foreta krappere svinger, enn hva som er mulig på en parkeringsplass. Kan noen opplyse meg om hvordan slikt evnt. kan trikses til? Kanskje måling gjøres med håndbrekksladd? Endret 14. desember 2020 av linux-fan forbedre språk Lenke til kommentar
asshole Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 qualbeen skrev (13 timer siden): Hæ?! Jukses det med dette, også? Svingradius er jo en ganske enkel skuring, og i mitt hode ikke noe man kan tolke eller jukse seg frem til. Stopp bilen, maks rattutslag og mål. Svingradius er ikke avhengig av ytre omstendigheter – med mindre man kan sette på trillebår-hjul og på den måten pynte om tallene?! Jeg er overrasket dersom fabrikken klarer å foreta krappere svinger, enn hva som er mulig på en parkeringsplass. Kan noen opplyse meg om hvordan slikt evnt. kan trikses til? Negativ camber? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 linux-fan skrev (4 timer siden): I stedet for å endre minimumstørrelse kan man sette av egne plasser for private lastebiler/SUV. Det er jo ikke bare et nytt segment med biler som har begynt å få markedsandeler. Hele bilparken har økt i størrelse, først og fremst grunnet bedre sikkerhetskrav. På 70-tallet kjørte man jo nesten rundt med blikkbokser utstyrt med seter og dekk. Dagens biler er noe ganske annerledes over hele fjøla, heldigvis. PS. Husk at slike regler neppe får tilbakevirkende kraft så det har ingenting å si for eksisterende bygg. 2 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 15. desember 2020 Del Skrevet 15. desember 2020 23 hours ago, qualbeen said: Jeg er overrasket dersom fabrikken klarer å foreta krappere svinger, enn hva som er mulig på en parkeringsplass. Kan noen opplyse meg om hvordan slikt evnt. kan trikses til? Montere dekk med minimumsdimensjon på innersvingsiden og maksimumsdimensjon på yttersvingsiden? ....Ikke mer juks enn å tape igjen alle dørene når du tester luftmotstand 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 On 12/14/2020 at 8:59 AM, qualbeen said: Hæ?! Jukses det med dette, også? Svingradius er jo en ganske enkel skuring, og i mitt hode ikke noe man kan tolke eller jukse seg frem til. Stopp bilen, maks rattutslag og mål. Svingradius er ikke avhengig av ytre omstendigheter – med mindre man kan sette på trillebår-hjul og på den måten pynte om tallene?! Jeg er overrasket dersom fabrikken klarer å foreta krappere svinger, enn hva som er mulig på en parkeringsplass. Kan noen opplyse meg om hvordan slikt evnt. kan trikses til? Kun spekulasjon fra min side, men det er i alle fall to mål som kann kalles svingradius, og jeg vet ikke om det er normert hva som skal oppgis. De to åpenbare radiene er radien på sirkelen beskrevet av karosseriet, og radien beskrevet av hjulene. I.e. det ene sier noe om minimumsavstanden mellom to vegger som du kan ta en usving mellom, og den andre beskriver hvor bred vei du trenger for å gjøre en usving. 2 1 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 linux-fan skrev (På 14.12.2020 den 18.53): I stedet for å endre minimumstørrelse kan man sette av egne plasser for private lastebiler/SUV. Kan funke på butikker og andre fellesparkeringer hvor man kan sette av en %-andel til større biler, men problematisk i boligsammenheng hvor folk ofte har faste plasser tilknyttet boenheten. 2 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Big_JT skrev (3 timer siden): Kan funke på butikker og andre fellesparkeringer hvor man kan sette av en %-andel til større biler, men problematisk i boligsammenheng hvor folk ofte har faste plasser tilknyttet boenheten. På IKEA har de allerede dette. Hvertfallt her i Bergen (Åsane). Der er noen få plasser reservert barnefamilier, og på de plassene er det godt med plass til å ta ut og inn barnevogner. Alle bilens dører kan slenges opp i full bredde, uten å treffe nabobilen! Riktignok er plassen tiltenkt barnefamilier. Ikke de som har kjøpt seg en fet bil. Også ved ByGarasjen i Bergen går slike familie-plasser igjen. Riktignok svært få av de, og de er plassert leeeengst bort fra kjøpesenteret. Og det er nok lurt. Hadde de bredeste plassene stått nærmest inngangen, hadde alt og alle parkert der. Så ja; det kan delvis fungere. Men ikke forvent at de som har 'små' biler kommer til å holde seg borte. Dersom jeg kan velge fritt mellom trang eller vid p-plass, vet jeg hva jeg vil velge. Uansett hvor liten bil jeg har, vil jeg foretrekke å parkere slik at jeg kan åpne dørene uten å være redd for å treffe vegger eller nabo-biler. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 sverreb skrev (8 timer siden): Kun spekulasjon fra min side, men det er i alle fall to mål som kann kalles svingradius, og jeg vet ikke om det er normert hva som skal oppgis. De to åpenbare radiene er radien på sirkelen beskrevet av karosseriet, og radien beskrevet av hjulene. I.e. det ene sier noe om minimumsavstanden mellom to vegger som du kan ta en usving mellom, og den andre beskriver hvor bred vei du trenger for å gjøre en usving. Godt poeng! Hjulsporene vil jo klare en korte radius enn hva karosseriet trenger. Vil tro produsentene oppgir etter hjulspor. Hadde rett og slett ikke tenkt over denne differansen. Bargh, så mye info man ikke kan ta for god fisk, altså! 🧐 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Svingradie kan også regnes som indre, midtre og ytre radie. F.eks om man skal runde et hushjørne er indre radie relevant, mens skal man rundt en sving i et parkeringsanlegg så er ytre radie aktuelt. Vet ikke helt hva midtre radie skal brukes til. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå