Urealistisk Skrevet 11. desember 2020 Del Skrevet 11. desember 2020 Kan man melde seg til privatisteksamen ved feks UiO? Kan jeg velge et emne og så bare melde meg til eksamen? Eller er dette bare for de som studerer der? Lenke til kommentar
William_S Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 (endret) Tja du må først få studierett som enkeltemne student. Dette er i grunn ganske enkelt (du må søke innen 15 desember for våren) . Det var mulig å ta de to første emnene på jusstudiet som privatist før, men det er kuttet helt ut. https://www.uio.no/studier/opptak/enkeltemner/ har du generell studiekompetanse så er dette en ren formalitet, men noen emner krever at man har feks realfagskompetanse. All informasjon står uansett på den siden jeg lenket til. Hva man kan melde seg til kommer an på ledig plass på emnet man ønsker å ta - etter at programstudentene har valgt emne så går tilbudet til enkeltemnestudenter. Endret 13. desember 2020 av William_S Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Du kan ikke velge hvilke som helst fag. Kun de som er mulig å ta som enkeltemner. En del fag er låst til profesjonsutdanningene for eksempel og krever visse forkunnskaper eller andre beståtte enkeltemner i forkant. Enkelte emner som også er åpne for de som ikke studerer ved UiO kan man risikere å havne bakerst i køen for ved høy interesse, samt at universitetet kan velge å avlyse enkelte fag på grunn av lite interesse også. Du gjør også lurt i å sjekke hva slags krav det enkelte enkeltemner har før du melder deg på. Noen enkeltemner krever for eksempel 90% tilstedeværelse (hehe, hvordan man gjør det nå i Corona-tider aner jeg ikke, en god stund siden jeg var ferdig på UiO) og så er det jo ulike eksamensformer fra emne til emne, som der kan være greit å være klar over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå