Gå til innhold

Nå spikres Rogfast – betyr milliarder i bompenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel 1000 millioner kroner skal altså gå med på å drifte selskapet. Lønninger og utbytte til et privat selskap. 

Er dette strengt tatt nødvendig?

Dersom vi på død og liv trenger bompenger, så må vi finne en billigere driftsform. Enten får det driftes non-profit, eller så kan kanskje staten ta over hele driften..? Å betale ut millioner i utbytte fra våre surt innbetalte bompenger føles ikke greit!

Bompenger er jo en form for skatt. Skatter og avgifter synes jeg skal tilfalle Norge AS i sin helhet, og ikke tilfalle ymse rike ledere i et privat selskap!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg reiser også ofte over boknafjordsambandet, og vet at ferja ofte er innstilt da Boknafjorden er særdeles værhardt. Du glemmer også at tunnelene ut til dagens ferjeleie ikke er bygget for dagens trafikkmengde og uansett må oppgraderes for mangfoldige milliarder. Fint med elferjer på mindre samband, men det er ikke tilstrekkelig på en europavei mellom Norges andre og tredje største byområde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dei Wee skrev (1 minutt siden):

Jeg reiser også ofte over boknafjordsambandet, og vet at ferja ofte er innstilt da Boknafjorden er særdeles værhardt. Du glemmer også at tunnelene ut til dagens ferjeleie ikke er bygget for dagens trafikkmengde og uansett må oppgraderes for mangfoldige milliarder. Fint med elferjer på mindre samband, men det er ikke tilstrekkelig på en europavei mellom Norges andre og tredje største byområde.

For å ikke snakke om påsketrafikken der det står kilometervis med biler på vei inn mot ferjekaia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Vel 1000 millioner kroner skal altså gå med på å drifte selskapet. Lønninger og utbytte til et privat selskap. 

Er dette strengt tatt nødvendig?

Dersom vi på død og liv trenger bompenger, så må vi finne en billigere driftsform. Enten får det driftes non-profit, eller så kan kanskje staten ta over hele driften..? Å betale ut millioner i utbytte fra våre surt innbetalte bompenger føles ikke greit!

Bompenger er jo en form for skatt. Skatter og avgifter synes jeg skal tilfalle Norge AS i sin helhet, og ikke tilfalle ymse rike ledere i et privat selskap!

Sånn har det vært i alle år med bompenger. Og ofte så var det de samme politikerne som vedtok den lokale bomfinansieringen, som ble sittende som styremedlemmer i bomselskapet.

Men nå er det vel stort sett Autopiss Autopass som har tatt over. Tror jeg passerte ca. 300 Autopass-bommer i helga. Håper de ikke sender ut regningene før etter nyttår...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg aksepterer bompenger på prosjekter som ellers aldri ville kunne vært realisert, og prosjekter som kan ansees som et privilegium mot å kjøre "gamleveien".

Problemet med bompenger er når de lager bomringer, som er usosialt, marginaliserende, dyrt og feil angrepsvinkel mot bil/trafikk.

 

Endret av Gavekort
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ikke alt som står her som er sant. Det er gjort en demografisk undersøkelse om hvor mange som ville pendle gjennom tunellen når den sto ferdig. Svaret var 1% hvis det ikke var bompenger, Med bompenger var det 0% som ville bruke den. Det er helt innlysende at hvis du skal pendle fra Nord-Jæren til Haugesund på jobb, blir bompengekostnadene minst kr 1000,00 hver dag. Det er ikke bare tunellen som har bompenger. Hvem har råd til det? Hvis du skal videre til Bergen kommer det en ny bru med bompenger, ca. kr 500,00 en vei. Dette er prosjekt for å få verdens lengste undersjøiske veitunell. Et annet aspekt er sikkerheten. I EU er det ikke lov lenger å bygge undersjøiske tuneller. Hvorfor ikke? Dette ble bestemt etter den store ulykken i Gottardtunellen mellom Sveits og Italia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er selv bileier og er glad i bil. Men må si at det burde heller blitt satset på et godt tognett på jæren. Studerte der for en del år siden, bare ei strekke med toglinje 

Lenke til kommentar
YourBestFriend skrev (32 minutter siden):

Er selv bileier og er glad i bil. Men må si at det burde heller blitt satset på et godt tognett på jæren. Studerte der for en del år siden, bare ei strekke med toglinje 

Det er da satset enormt mye på Jærbanen de siste 10-15 åra, med nye togsett og utbygde stasjoner for å betjene doble togsett.

Passasjertallet var over 4,3 millioner i 2018, opp 24,6% fra 2017.
Passasjerveksten fortsetter for NSB | vy.no

Men det er bare ett spor fra Sandnes og sørover; det burde vært dobbeltspor helt til Egersund.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, qualbeen said:

Vel 1000 millioner kroner skal altså gå med på å drifte selskapet. Lønninger og utbytte til et privat selskap.

I proposisjonen står det 110 millioner, ikke 1100 millioner. Her har nok journalisten blingset.

"Av dette er 12360mill. kr føresett nytta til å dekke delar av investeringskostnadene, om lag 5550mill. kr til finansieringskostnader og om lag 110mill. kr til å dekkje innkrevjingskostnader og kostnader til drift av bompengeselskapet. Perioden med etter-skotsinnkrevjing er rekna til om lag 19 år."

Som lønn er vel dette omkring 3-6 heltidsstillinger.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Jan Kaspersen skrev (1 time siden):

I EU er det ikke lov lenger å bygge undersjøiske tuneller. Hvorfor ikke? Dette ble bestemt etter den store ulykken i Gottardtunellen mellom Sveits og Italia.

Har du en kilde på dette? Når jeg leser litt på nettet (link) så ser jeg flere undersjøiske veitunneler som vurderes eller jobbes med, f.eks. Femern Bælt-forbindelsen mellom Danmark og Tyskland. Rart at de legger ned arbeid i utredning og planlegging hvis det ikke er lov, og at Europakommisjonen tildelte 589 millioner euro til Femern Bælt-prosjektet i 2015.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Frank Olsen said:

Det er da satset enormt mye på Jærbanen de siste 10-15 åra, med nye togsett og utbygde stasjoner for å betjene doble togsett.

Passasjertallet var over 4,3 millioner i 2018, opp 24,6% fra 2017.
Passasjerveksten fortsetter for NSB | vy.no

Men det er bare ett spor fra Sandnes og sørover; det burde vært dobbeltspor helt til Egersund.

 

Dobbeltspor til Egersund er bare tull og tøys. Er nesten ikke en kjeft å se på toget etter sandnes.

De burde være toglinje retning Tasta, storhaug, tananger, sola, hundvåg for å nevne noe. Buss er krøkkete og bruker for lang tid. Men per nå er det for få innbyggere til noe slikt vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
YourBestFriend skrev (9 minutter siden):

Dobbeltspor til Egersund er bare tull og tøys. Er nesten ikke en kjeft å se på toget etter sandnes.

De burde være toglinje retning Tasta, storhaug, tananger, sola, hundvåg for å nevne noe. Buss er krøkkete og bruker for lang tid. Men per nå er det for få innbyggere til noe slikt vil jeg tro. 

De kunne startet med å gjøre tilbudet mer pålitelig og prisgunstig, så skulle du nok sett mer trafikk sørover.

Lenke til kommentar
YourBestFriend skrev (13 timer siden):

Dobbeltspor til Egersund er bare tull og tøys. Er nesten ikke en kjeft å se på toget etter sandnes.

De burde være toglinje retning Tasta, storhaug, tananger, sola, hundvåg for å nevne noe. Buss er krøkkete og bruker for lang tid. Men per nå er det for få innbyggere til noe slikt vil jeg tro. 

Hvorfor kjører de da med doble sett sørover, og har utvidet perrongen på Klepp for å kunne bruke doble sett ?
Selv da jeg bodde på Klepp for 14-15 år siden var det mye folk på toget, og jeg kan ikke tenke meg at det har blitt færre siden da.

Enig i at det burde vært skinnegående løsning til Hundvåg, Tasta og Tananger/Sola, men bybanen ble jo dessverre skrotet til fordel for den idiotiske bussway´en som aldri blir ferdig og aldri vil bli noen suksess.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...