Gjest 29cea...0b9 Skrevet 10. desember 2020 Del Skrevet 10. desember 2020 Hei, Under studietiden for noen år siden tok jeg opp fullt studielån som er på ca 500.000,- for å så sette det inn på høyrentekontoen. 2/5 av pengene gikk til å betale studie. Men nå er renten så lav og inflasjonen høyere at jeg taper penger. Jeg har tenkt litt å ta de inn i fond. En kollega har satt sitt studielån inn i fond med høy risiko (4/5 på risiko-skala). Men jeg er litt usikker. Jeg har ikke betalt tilbake noe ennå fordi jeg syns det er lurt å ha det som egenkapital når jeg skal kjøpe meg leilighet en gang om 1-2-3 år forhåpentligvis. Hva tenker dere om å ta lånet inn i fond? Burde det være indeksfond eller aksjefond? Og hvor mye av det? All lån? Tanker? Tusen takk for svar Anonymous poster hash: 29cea...0b9 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 10. desember 2020 Del Skrevet 10. desember 2020 Nei ikke lurt. Spesielt ikke nå når børsene er på all time high. Vent å se hva som skjer i løpet av vinteren med korona og verdensmarkedet. Kameraten din risikerer å tape alt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071 Skrevet 10. desember 2020 Del Skrevet 10. desember 2020 (endret) Vanskelig å gi et konkret svar, siden man ikke vet hvordan det kommer til å gå med fondene du satser på. De kan gå opp, ned eller holde seg stabilt. For at du skal tjene på det, må du få høyere prosentvis avkastning enn rentene du betaler på studielånet. Nå er rentene på studielån så lave (1,391), at det skal egentlig veldig lite til før du tjener på å sette dem i fond. Videre bør du helst ha 5 års horisont for fondsparing. Renten på studielån er ikke så langt unna et boliglån heller, og er billigere enn hos flere banker nå. Skjer det, så kan du slippe å måtte låne alt fra banken- og finansiere deler av det med et billigere studielån. Men det kan snu, og er en risiko. En annen problematikk er at det å bruke belånte penger som egenkapital kan være uheldig. Men, studielån har så lav rente slik at det ikke er så stor fare. Et alternativ kan være å sette dem i fond, men samtidig spare opp en god egenkapital ved siden av. Men vær obs på at studielånet gir gjeld, som begrenser hvor mye du kan låne. En forutsetning for dette er at du ikke har kredittkortgjeld. Endret 10. desember 2020 av Slettet-404071 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 10. desember 2020 Del Skrevet 10. desember 2020 (endret) Skal du spare i fond bør du ha en lang tidshorisont minst 10 år. Setter du inn alle pengene nå mens børsene er på all time high risikerer du en halvering eller verre når du trenger pengene om 2-5 år til boligkjøp. Her er hovedindeksen på Oslo børs i år: Som du ser var bunnen av korona krisen i mars. Skal vi ned dit igjen i løpet av våren taper du ca 40%. https://bors.e24.no/#!/instrument/OSEBX.OSE Endret 10. desember 2020 av Kryptodebunker Lenke til kommentar
sam11net Skrevet 11. desember 2020 Del Skrevet 11. desember 2020 Det er noen ganger vanskelig å få ærlige svar fra Banker, men det finnes måte å lure svar ut av dem. Du kan søke hos lånekassen etter lån, men forbehold om at du skal studere og få deg høyere utdanning. - De fleste vil få et positivt svar på en slik søknad. Du kan søke hos DNB om bolig lån. - De som møter kriteriene for EK, gjeldsgrad etc... vil få positivt svar. Du kan søke hos DNB om lån til å kjøpe DNB aksjer eller DNB Fond. - De som møter kriteriene for EK, gjeldsgrad etc. vil få negativt svar. Alle har sine egne meningen om disse svarene. Så er det opp til deg, hvordan du vil tolke dette, og gjøre valg basert på svar fra Banken din. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071 Skrevet 11. desember 2020 Del Skrevet 11. desember 2020 Kryptodebunker skrev (11 timer siden): Som du ser var bunnen av korona krisen i mars. Skal vi ned dit igjen i løpet av våren taper du ca 40%. Historisk resultat er ikke lik fremtidig resultat. Historien har skjedd, og kan ikke skje igjen. Hvis vi skal videre tilsvarende oppover, tjener man på det. Ganske vanskelig å spå, og spådommene er mange. Lenke til kommentar
Revie Skrevet 11. desember 2020 Del Skrevet 11. desember 2020 Som det nevnes over her, er det absolutt ikke uten risiko. Umiddelbart høres det ut som god plan, da forventet årlig avkastning i aksjemarkedet langt overstiger rentenivået. To ting er derimot viktig å tenke på i den sammenheng; at det er historisk avkastning over tid og sett i lys av dagens rentenivå. Begge ting kan endre seg på både kort og lengre sikt. Det påpekes også at markedene er på all time high. Det tok ca 6 år før hovedindeksen var tilbake på samme nivå som før finanskrise-krakket. I coronatida var det vel åtte-ni måneder og det med lockdowns og bransjer i krise, Det...føles...merkelig om vi skal fortsette å se kursoppgang når verdensøkonomien har gått som den har gått i år - og all effekt av pandemien er ikke borte på tross av vaksinetilgang. Dog er markedene igjen basert på forventning om fremtiden. Med andre ord; vanskelig å spå hvor vi skal. Husk at media cherry picker folk med riktig spådom, når de lanserer nyheten om at den eller de varslet kursnedgang eller -oppgang. Ingen vet sikkert. Når det gjelder å spekulere med lånte penger, er det ikke noe jeg personlig vil anbefale. Økt risiko kan lønne seg, men det kan også komme en global markedsnedgang som gjør at du eksempelvis sitter med et lån på 500 000 som har verdien på 350 000 bak. Så kan vi deretter se årevis med mer eller mindre sidelengs avkastning, før det igjen begynner å krype oppover. Da bærer du rentekostnader uten å få noen igjen for det på lengre sikt. Igjen, ren spekulasjon. Men det er litt FOMO-tilstander på børs nå i mine øyne. For å komme med et konkret tips, ville jeg satt meg i en Delorean og handlet i slutten av mars. Da hadde du hatt 750 000 i dag, om du kjøpte Indeks Norge-fond. 3 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 11. desember 2020 Del Skrevet 11. desember 2020 Øystein skrev (5 minutter siden): Historisk resultat er ikke lik fremtidig resultat. Historien har skjedd, og kan ikke skje igjen. Hvis vi skal videre tilsvarende oppover, tjener man på det. Ganske vanskelig å spå, og spådommene er mange. Historien gjentar seg. Det er ganske dumt å sette inn lånte penger når børsen er på all time high. TS bør i det minste kjøpe seg inn gradvis over ett år eller to. https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_stock_market_crashes_and_bear_markets Sitat However, as prices continued to advance, he supposedly invested again at the peak and lost most of his fortune in the crash that followed. He is claimed to have said ‘[he could] calculate the motions of the heavenly bodies, but not the madness of people’, and supposedly could not bear to hear of the South Sea affair to the end of his life. https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsnr.2018.0018 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071 Skrevet 11. desember 2020 Del Skrevet 11. desember 2020 Kryptodebunker skrev (1 time siden): Historien gjentar seg. Det er ganske dumt å sette inn lånte penger når børsen er på all time high. TS bør i det minste kjøpe seg inn gradvis over ett år eller to. Nei, historien har skjedd og kan ikke gjenta seg. Vi kommer ikke til å få en helt lik situasjon i mars. Vi kan selvsagt havne i noe som minner om mars 2020 som gir en nedgang (eller enda større nedgang, for den saks skyld), men det vil ikke være det samme. Du kan ikke vise til en graf av 2020 og si at det nøyaktig samme som skjedde i begynnelsen av 2020 kommer til å skje igjen, på eksakt samme måte. Det å si at historisk avkastning ikke er lik fremtidig avkastning, er en tommelfinger - og betyr igjen at historien ikke kan skje igjen. Hvis du derimot sikter til at børsen går i bølgedaler, med noen dypere enn andre, så har du selvsagt rett i det. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 11. desember 2020 Del Skrevet 11. desember 2020 (endret) 13 hours ago, Guest 29cea...0b9 said: Jeg har tenkt litt å ta de inn i fond. En kollega har satt sitt studielån inn i fond med høy risiko (4/5 på risiko-skala). Men jeg er litt usikker. Jeg har ikke betalt tilbake noe ennå fordi jeg syns det er lurt å ha det som egenkapital når jeg skal kjøpe meg leilighet en gang om 1-2-3 år forhåpentligvis. Hva tenker dere om å ta lånet inn i fond? Burde det være indeksfond eller aksjefond? Og hvor mye av det? All lån? Det er nemmere å si etterpå hva som var lurt og hva man skulle ha gjort. Jeg økte boliglånet i april/mai og satte halvparten på høyrente til fast rente som er 1%-poeng høyere enn det jeg betaler på lånet (dvs garantert positiv avkastning), og den andre halvparten satte jeg i forskjelige aksjefond. Det har gått veldig bra. Sett i bakspeilet ville det vært enda mer fordelaktig å sette alt inn i aksjefond, men det er her risiko-håndtering spiller inn. Jeg sover best med rundt 30% av tilgjengelig kapital investert i aksjemarkedet, så jeg ville aldri gjort som kollegaen din og gått all-in. Det kunne like gjerne gått galt og sjekker du andre tråder her på forumet finner du også folk som paniksolgte i mars og tapte masse penger på det. Panikken blir gjerne større når du har gått all-in, mens du kan sitte mer rolig hvis det bare er 30% av din formue som er påvirket av stormen. 1-2 år er litt kort tidshorisont. Jeg hadde dog ikke vært bange for å sette inn 30% i aksjefond hvis horisonten er 3+ år. Ville som utgangspunkt valgt et indexfond. Endret 11. desember 2020 av tigerdyr 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. desember 2020 Del Skrevet 11. desember 2020 Eg støtter meg til Revie på at det medfører ein betydeleg risiko å skulle "gamble" med lånte pengar. Er du uheldig og det går dårleg så går det svært dårleg når det du taper ikkje ein gong er dine penger. Det sagt så stiller ikkje det å tape studielånet på aksjemarkedet så veldig forskjellig frå å bruke opp pengane på unødvendige ting som student. Men det er litt ekstra surt å tape pengar som du må betale tilbake med renter og som du ikkje ein gong fekk litt morro ut av fyrst. Alt i alt må du fyrst ta stilling til kor risikovillig du er målt opp mot sannsynlegheita for at du får ei avkastning som du finn akseptabel. 1 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 11. desember 2020 Del Skrevet 11. desember 2020 Øystein skrev (11 minutter siden): Nei, historien har skjedd og kan ikke gjenta seg. Vi kommer ikke til å få en helt lik situasjon i mars. Vi kan selvsagt havne i noe som minner om mars 2020 som gir en nedgang (eller enda større nedgang, for den saks skyld), men det vil ikke være det samme. Du kan ikke vise til en graf av 2020 og si at det nøyaktig samme som skjedde i begynnelsen av 2020 kommer til å skje igjen, på eksakt samme måte. Det å si at historisk avkastning ikke er lik fremtidig avkastning, er en tommelfinger - og betyr igjen at historien ikke kan skje igjen. Hvis du derimot sikter til at børsen går i bølgedaler, med noen dypere enn andre, så har du selvsagt rett i det. Vi har fortsatt store problemer med pandemien. Vaksinen tar tid å rulle ut. Oppgangen fra mars er utelukkende finansiert av sentralbankene pengetrykking. Den har ingen fundament i faktiske forhold. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071 Skrevet 11. desember 2020 Del Skrevet 11. desember 2020 Kryptodebunker skrev (3 minutter siden): Vi har fortsatt store problemer med pandemien. Vaksinen tar tid å rulle ut. Oppgangen fra mars er utelukkende finansiert av sentralbankene pengetrykking. Den har ingen fundament i faktiske forhold. Selvsagt har vi store problemer med pandemien. Men det du sier her er et helt annet og nytt scenario enn det tidligere beskrevet (historien gjentar seg = Et hittil ukjent virus, Sars-CoV-2 sprer seg, og skaper en global pandemi som rammer økonomien). Motsatt vei vil jeg si at mange kanskje ser at optimismen snur: Vaksinen begynner å rulle ut. Landegrenser vil snart åpnes igjen. Mange setter i gang prosjekt de har satt på vent, og mange innbyggere har spart opp mye penger som skal brukes på reiser og annet forbruk. Ingen vet sikkert hva som skjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå