Gå til innhold

Ford Mustang Mach-e leveres til kunder i februar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Tallene for rekkevidde fra EPA-syklusen anses ofte som mer realistiske enn WLTP-tallene som brukes i Europeisk typegodkjenning.

Dette er en sannhet med mange modifikasjoner. EPA-estimatene leveres av produsentene selv og man kan velge mellom forskjellige testregimer. Noen ganger velger også EPA å gjøre testen. Det gjør at variasjonene er enorme.  For eksempel så har Edmunds testet reell rekkevidde mot EPA og funnet at mens Tesla Model Y har 13% dårligere rekkevidde enn EPA-estimatet så har Porsche Taycan i den virkelige verden hele 59% bedre rekkevidde enn EPA-estimatet.

WLTP-tallene kan kanskje være mer optimistiske, men de virker å være mye mer konsistente enn EPA og dermed mer egnet for sammenligning bilmodeller mellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
uname -i skrev (På 10.12.2020 den 17.51):

For eksempel så har Edmunds testet reell rekkevidde mot EPA og funnet at mens Tesla Model Y har 13% dårligere rekkevidde enn EPA-estimatet så har Porsche Taycan i den virkelige verden hele 59% bedre rekkevidde enn EPA-estimatet.

Det ser ut til at Edmunds er løgnere. Opprinnelig innrømmet de i artikkelen sin at de bare ladet Model Y til 90%, men dette har de nå fjernet:

https://itavisen.no/2021/02/11/hevder-tesla-er-batteriverstinger-porsche-taycan-4s-knuser-dem/

Men teksten er ikke oppdatert over alt:

"The 90% charge is what Edmunds followed for its Model Y test as, again, it represents how the majority of Tesla drivers will use their car. Extrapolated out, Edmunds estimates that charging the Y’s battery to its maximum capacity would have added 25 miles to its as-tested range."

Oops.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (22 minutter siden):

Det ser ut til at Edmunds er løgnere. Opprinnelig innrømmet de i artikkelen sin at de bare ladet Model Y til 90%, men dette har de nå fjernet:

De skriver eksplisitt at de lader til 100%

""In the interest of aligning our range testing with the EPA's estimates, which take 100% of the nominal battery capacity into account, Edmunds charges all electric vehicles to their maximum allowable capacity. "

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (19 minutter siden):

De skriver eksplisitt at de lader til 100%

""In the interest of aligning our range testing with the EPA's estimates, which take 100% of the nominal battery capacity into account, Edmunds charges all electric vehicles to their maximum allowable capacity. "

Det var dessverre ikke det de skrev opprinnelig, og det er ikke første gang de er tatt i å manipulere Tesla-resultater.

Testen er altså ubrukelig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"The 90% charge is what Edmunds followed for its Model Y test as, again, it represents how the majority of Tesla drivers will use their car. Extrapolated out, Edmunds estimates that charging the Y’s battery to its maximum capacity would have added 25 miles to its as-tested range"

Sto det jo i Model Y testen.
Burde jo ringe noen bjeller når de skriver slikt.

Selv om jeg bare lader min bil til max 90% i hverdagen har jeg jo full mulighet til å lade 100% om jeg trenger det, så man burde jo bruke det som referanse.

Her er en e-tron. Testa de den og bare med 90% SOC?

52e457fb_2658_4d09_aa59_fd9d22eb719d_b7a24b5f8f21dc1612c17082a0210a9efe5da9b8.thumb.jpeg.3bf4b42ac25e06f0d4ea00f077c501a0.jpeg

Edit: ser nå at dette er nevnt rett over her 😅 Er øynene man blir først blind på.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (51 minutter siden):

Det var dessverre ikke det de skrev opprinnelig, og det er ikke første gang de er tatt i å manipulere Tesla-resultater.

De skrev at de ladet til 100%. I hvilken sammenheng disse 90% er i, blir bare spekulasjon. At Edmunds skulle manipulere noe som helst er selvfølgelig bare tull. Det har de absolutt ingen motivasjon for å gjøre.

hekomo skrev (52 minutter siden):

Testen er altså ubrukelig.

Nei, den testen viser akkurat det samme som Car and Driver og en rekke andre. Nemlig at Teslas EPA-tall er sterkt overdrevet og skyldes sannsynligvis at de har utnyttet til fulle at det er egenrapporterte tall. Det snakkes allerede om range-gate.

Overpromise and underdeliver. I  motsetning til Porsche  hvor man fint klarer EPA-tallene under de verst tenkelige forhold.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (16 timer siden):

Teslas

Hvorfor MÅ du snakke om Tesla i hver eneste tråd? Er det så føkkings umulig å holde seg til tema?

 

On-Topic: Jeg så min første Mach-e 'in the wild' for 2-3 dager siden i gata der jeg bor. :)

Så bra ut, rød og fin i lakken. Dessverre litt langt unna, nappet til meg en kikkert og fikk sett nærmere på den omtrent 2 sekunder før den ble borte bak et hus. Har ikke hørt at noen har fått bilene sine ennå så det var kanskje noen som var ute på prøvekjøring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...