Thror Skrevet 10. desember 2020 Del Skrevet 10. desember 2020 Det er på tide å få nye sommerdekk, det står TPMS i felgene på bilen fra 2014 som fungerer utmerket. Hvor ofte må TPMS byttes? Er det normalt å vente til batteriet går ut, eller bør man bytte ved dekkbytte? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 10. desember 2020 Del Skrevet 10. desember 2020 Det er vel vanlig å bytte samtidig som dekk. Men om du bytter dekkene ofte, så holder sikkert sensorene igjennom noen dekk. Et "pro tip" er å kun ha TPMS i dekkene som du bruker på årstiden som bilen skal på EU-kontroll. F.eks. om du har EU-kontroll om sommeren så trenger du strengt tatt ikke TPMS i vinterdekkene og vice versa. I mine øyne er det helt idiotisk at dette er noe som sjekkes på eu-kontrollen i utgangspunktet. Lenke til kommentar
tangenfoto Skrevet 10. desember 2020 Del Skrevet 10. desember 2020 Ingen grunn til å bytte før batteriet går ut. Når det skjer er det verdt å sjekke priser forskjellige steder, et lokalt verksted skulle ha 2.500 mens dekksjappa skulle ha 500. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. desember 2020 Del Skrevet 10. desember 2020 Thror skrev (19 minutter siden): Det er på tide å få nye sommerdekk Lurer på hvor du bor 😛 Lenke til kommentar
Thror Skrevet 10. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2020 2 hours ago, Dubious said: Lurer på hvor du bor 😛 Jeg har byttet til vinterdekk for lenge siden, men synes det er kjekt å ha alt klart til sommeren igjen, slippe å ordne ting i siste liten. Lenke til kommentar
Thror Skrevet 10. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2020 2 hours ago, Kajac said: Det er vel vanlig å bytte samtidig som dekk. Men om du bytter dekkene ofte, så holder sikkert sensorene igjennom noen dekk. Et "pro tip" er å kun ha TPMS i dekkene som du bruker på årstiden som bilen skal på EU-kontroll. F.eks. om du har EU-kontroll om sommeren så trenger du strengt tatt ikke TPMS i vinterdekkene og vice versa. I mine øyne er det helt idiotisk at dette er noe som sjekkes på eu-kontrollen i utgangspunktet. 2 hours ago, Dubious said: Lurer på hvor du bor 😛 Takker for tips til dere begge Da blir det ikke TPMS-bytte dersom de prøver seg på mersalg. Jeg synes det er kjekt med systemet, så vil ha det året rundt uansett. Lenke til kommentar
liehen Skrevet 11. desember 2020 Del Skrevet 11. desember 2020 18 hours ago, tangenfoto said: Ingen grunn til å bytte før batteriet går ut. Når det skjer er det verdt å sjekke priser forskjellige steder, et lokalt verksted skulle ha 2.500 mens dekksjappa skulle ha 500. 500,- er vel da bare for batterier, de tar vel mer enn det for av- og påmontering av dekk ? På mange sensorer er det heller ikke mulig å bytte kun batteri, men må bytte hele sensoren. Hos min lokale dekkforhandler (som ikke er av de dyreste) koster kun sensor kr 490,- pr. stk. Fordelen ved å ta dette når man likevel må ha nye dekk er at man slipper å betale for av-/påmontering og avbalansering to ganger. Iflg. artikkel hos Broom tidligere mener bransjen selv at batteriene holder i 4-7 år. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 11. desember 2020 Del Skrevet 11. desember 2020 liehen skrev (2 minutter siden): 500,- er vel da bare for batterier, de tar vel mer enn det for av- og påmontering av dekk ? På mange sensorer er det heller ikke mulig å bytte kun batteri, men må bytte hele sensoren. Hos min lokale dekkforhandler (som ikke er av de dyreste) koster kun sensor kr 490,- pr. stk. Fordelen ved å ta dette når man likevel må ha nye dekk er at man slipper å betale for av-/påmontering og avbalansering to ganger. Iflg. artikkel hos Broom tidligere mener bransjen selv at batteriene holder i 4-7 år. Evt. kjøper du bare et sett med fire stykker selv til et par hundrelapper på ebay, og får dekkverkstedet til å montere de når de bytter dekk på felgen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. desember 2020 Del Skrevet 11. desember 2020 (endret) Fant dette om levetid: The estimated life expectancy of an OE TPMS sensor is 5 to 12 years, with the average lifespan being 7 years. Endret 11. desember 2020 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå