@lf Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Skal lage en HTPC og i den forbindelse trenger jeg 2 stk 120mm vifter. Har sett litt på følgende: 2 stk Enermax vifter på laveste innstilling el. 2 stk Papst viter på 7 Volt. Det jeg lurer på er vilke som vil bråke minst? Andre forslag til vifter? På forhånd takk! Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 men enermax vifta kjøler jo bedre enn papst vifta det da, så hvis du bare skrur ned enermax vifta vil jeg tro det er bedre enn å bruke papst vifta... Eller er det bare jeg som er på bærtur...? Lenke til kommentar
@lf Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Ballemann: Hvis du tenker på hvor mye m3/t de blåser er det ved 12 Volt, noe jeg ikke kommer til å bruke.. Noen som vet om det går ann å regne ut desibel og m3/t ved en gitt Volt?? Lenke til kommentar
e_rik Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Har selv en Enermax 12cm vifte, når jeg skrur den ned på det minste blir det en j**** ekkel vibrasjonslyd. Jeg vet ikke om andre Enermax 12cm vifter er slik det er sikkert bare min som er litt feilprodusert, men jeg vet ikke? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) Jeg tror Papst vil bli stillere. Spesielt om du kopler de til 7V, eller bruker regulator på de. Mine 120mm Enermax-vifter lager også en litt ekkel vibbelyd. (Selv om jeg nå har dempa kassa såpass mye at jeg ikk elegger merke til de lengre.) Papst-viftene er individuelt avbalansert for å minske vibrasjoner. Edit: Svært så vanskelig det var så tasve individuelt da! Endret 4. januar 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Jeg bygde akkurat en pc med en slik enermax 12cm vifte, og synes den bråker veldig tilogmed på laveste. STOR forskjell på en Papst 19db og enermaxen på laveste, som skal være 22db! Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) titan 120mm er så godt som lydløse (pga tempstyring) standard hastighet på "fojll fræs" er ca. 1500rpm i romtemp går den på noe mellom 300-500rpm du hører den ikke før du setter øra inni vifta titan koster 95 kr og papst koster Mye mere Endret 5. januar 2004 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
@lf Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Vel, da står det mellom 2 stk. papst el. 2 stk. titan vifter... Noen andre synspunkter om dette?? Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Noen som vet om det går ann å regne ut desibel og m3/t ved en gitt Volt?? Här har du slagit huvudet på spiken! Den första frågan du bör ställa är: Vilket luftflöde behöver jag? Därefter kommer frågan: Hur får jag detta flöde på tystaste sätt? En delfråga mot lösningen är: Vad blir tryckskillnaden som fläktarna skall jobba mot? Större tryckskillnad favoriserar, ur ljudsynpunkt, större fläktar (12cm eller mer), medan en obefintlig tryckskillnad faktiskt gynnar medelstora fläktar (8-9cm). Det finns inget enkelt sätt att beräkna ljudnivå som funktion av matningsspänning, utan att ha tillgång till redan gjorda mätningar. Ljudnivån kommer till stor del av turbulens i luften, och denna påverkas delvis i steg när man passerar gränsvärden som beror på hur fläktblad och fläkthus är utformade. Rotationshastigheten är ungefär proportionell mot drivspänningen. Den enda gräns som är lätt att räkna på är ljudvallen, som passeras då fläktbladens spetsars hastighet överstiger 340m/s. Då börjar den verkligen föra oljud! Hastigheten (i m/s) ges av: varvtal [rpm] * diameter [mm] * PI / 60000. För en fläkt med diametern 119mm krävs ett varvtal på 54567rpm för att passera ljudvallen... /Olle Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 jeg har en titan 120mm og liker den enda, bråker nesten ingenting og flytter masse luft, kjøp den du Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 jeg har en titan 120mm og liker den enda, bråker nesten ingenting og flytter masse luft, kjøp den du Hvis det er den på microplex, så kan jeg si at du er gal.. til du som lurer på vifter: ikke kjøp den titan vifte til å kjøre på 12v eller egentlig noe annet.. den bråker alt for mye til å være i en stuepc! Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 jaja, hvis du kjører den på 12volt ja men det er jo bare å ha en fanmate\viftestyring da. jeg har det og jeg kan ikke høre den selv om jeg putter øra inn til kabinettet Lenke til kommentar
@lf Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 Olle P:Takk for svar! Har et spørsmål til deg: Hvis du vet rotasjonhastigheten til viften kan du da finne ut mengde luft viften flytter(m3/h)?? Har sagt det før, og sier det igjen: Viftene vil ikke bli kjørt på 12 Volt men ved ca. 7 Volt. Bråket fra viften ved 12 Volt betyr ingen ting. Det som betyr noe er at den må være stille ved 7 Volt, og kunne gi god luftsirkulasjon i kabinettet. En annen ting: Kabinettet er bygd av tre (hobbyplater). Hvordan vil dette invirke på støy? Bør jeg bruke støydempingsmatter? Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Olle P:Takk for svar! Har et spørsmål til deg: Hvis du vet rotasjonhastigheten til viften kan du da finne ut mengde luft viften flytter(m3/h)?? Nja, varvtalet är inte tillräcklig information. Om fläkten står fritt och tryckskillnaden är noll så blir flödet ungefär proportionellt mot varvtalet. I ditt fall gäller att du vet hur mycket luft fläkten flyttar vid 12V och 0Pa tryckskillnad (angivet av tillverkaren). Då kan du räkna med att vid 7V blir flödet ungefär 7/12 av vad det är vid 12V. Om fläkten jobbar i mottryck bör rimligtvis skillnaden bli större, men hur stor är svårt att veta i förväg, inte minst som tryckskillnaden brukar skapas av flödet... Generellt gäller att ju tjockare fläkt desto mindre tryckkänslig, men samtidigt högre ljudnivå. /Olle Lenke til kommentar
@lf Skrevet 20. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2004 Ok. Hvis jeg forsto dette rett vil det bli: 94m3/h / 12v = Xm3/h / 7V X= 94/12*7 X=54.83m3/h Stemmer dette?? Og jeg spør igjen: Kabinettet er bygd av tre (hobbyplater). Hvordan vil dette invirke på støy? Bør jeg bruke støydempingsmatter? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Tror ikke det er så lett... Luftstrøm er nok ikke lineært! Det har mye med hvordan motoren er bygget opp, hvordan viften er utformet++ Det er nok noen flere variabler og konstanter som må inn i ligningen her, ja! Lenke til kommentar
@lf Skrevet 21. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2004 Ok.. Er ikke så viktig.. Fikk 2 papst vifter i posten i dag og har testet dem på 7V. De flytter bra med luft og avgir nesten ikke noe støy... Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Tror ikke det er så lett... Luftstrøm er nok ikke lineært! Luftströmningen är inte linjär, det har du rätt i. Men om man bara ändrar enstaka faktorer en aning så är ett linjärt förhållande en tillräckligt bra approximation. Det blir första termen (eller första två termerna) i Taylorutvecklingen. Här är hur jag tänker: 1) Jag har själv använt stroboskop för att undersöka förhållandet mellan matningsspänning och varvtal på en ordinär likströmsfläkt (begagnad). Fann då att för just den fläkten var förhållandet så gott som linjärt i intervallet 6-12 volt. Att mäta på en enda fläkt gör det inte statistiskt säkerställt att det gäller för alla fläktar, men eftersom de har en snarlik konstruktion gör jag helt fräckt antagandet att det stämmer. 2) Givet ett visst luftflöde vid en specifik matningsspänning gäller helt uppenbart att vid mycket liten variation i matningsspänningen kan flödet approximeras som konstant. Detta ger första termen i Taylorpolynomet. 3) Vid något lite större variation i matningsspänningen är det enligt 1) elementärt att anta att varvtalet varierar linjärt med spänningen. Det är vidare rimligt att gissa att luftflödet genom fläkten (i ett öppet rum) också varierar någorlunda linjärt med varvtalet om man inte ligger vid ett gränsvärde för laminär/turbulent strömning. Detta ger andra termen i Taylorpolynomet. 4) Om flödet bromsas eller påverkas av yttre faktorer som statiska tryckskillnader eller strukturer framför/bakom fläkten tillkommer en massa komponenter i den "riktiga" ekvationen som inte enkelt låter sej beräknas, och det faktiska flödet kan snabbt avvika från den linjära approximationen. Resultatet blir att... ... en linjär approximation ger ett tillräckligt bra resultat under förutsättning att: - Man inte avviker för långt från 12V matningsspänning. - Fläkten jobbar "fritt" utan hindrande filter eller galler. - Det inte finns några andra fläktar som samtidigt påverkar tryck/flöde. ... ett grovt "idealvärde" erhålls som även om ovanstående förutsättningar inte är uppfyllda visar om man har alldeles för liten fläktkapacitet. /Olle Lenke til kommentar
-Pondus- Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 (endret) Ok.. Er ikke så viktig.. Fikk 2 papst vifter i posten i dag og har testet dem på 7V. De flytter bra med luft og avgir nesten ikke noe støy... Hvilke vifter er det,19db eller 26db? Orker ikke å bruke mine Enermax Vifter,de bråker fo mye på 5V til og med.. Endret 26. januar 2004 av -Pondus- Lenke til kommentar
@lf Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 De skal ved 12V ha 26db. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå