Kajac Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 For mange år siden (sikkert slutten av 90-tallet eller begynnelsen av 00-tallet) eksisterte det en rar kombinasjon av en PC og en kontor-telefon. Jeg husker at jeg testet den i en elektrobutikk ála Elkjøp, og var dødsfacinert. Enheten så ut som en typisk kontor-telefon med en 4:3 fargeskjerm og uttrekkbart tastatur av samme type som på laptoper fra den perioden. Og jeg mener å huske at den var laget av Samsung. Men jeg klarer overhode ikke å finne den igjen. Og det nytter selvsagt ikke å søke etter "Samsung internet phone"... Jeg har funnet noen lignende enheter, som Amstrad Emailer og InfoGear iPhone, men det er ikke noen av disse. Sistnevnte ligner mest på det jeg husker, men den hadde fargeskjerm og var solgt i Norge. Noen som husker noe slikt fra Samsung, eller kjenner til andre lignende enheter? Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 (endret) Kajac skrev (20 timer siden): For mange år siden (sikkert slutten av 90-tallet eller begynnelsen av 00-tallet) eksisterte det en rar kombinasjon av en PC og en kontor-telefon.... Regner med du mener Telenor sin SmartPhone? 😊 Laget av Samsung og Alcatel, i samarbeid med Telenor, derfor navnet Telenor SmartPhone. Den virket altså kun med Telenor som operatør, i en tid der det var mange nettilbydere å velge i på fastlinje. Husker den godt når den kom i 2000. https://www.dinside.no/mobil/telenor-smartphone/62871980 https://digitaltmuseum.no/021025521682/telefon https://www.globenewswire.com/news-release/2000/03/08/1830673/0/no/Telenor-først-i-verden-med-SmartPhone.html https://itavisen.no/2000/03/08/telenor-vil-melke-isdn-kua/ Den solgte ikke i det omfanget som håpet. Den var veldig spennende i bruk. I 2000 var det å få nyheter, vær, mail og annet på telefonen med flatskjerm av litt størrelse en wow faktor. De store avisene leverte nyheter, værprognoser mm. Den virket fint, men utviklingen av den med god funksjonalitet holdt ikke helt mål, desverre. Hadde den i bruk på disken i en butikk jeg jobbet i. Solgte også den. Bildet i innlegget her viser et kort som er satt i, det var til spesielle kort som ble brukt til verifisering for trygg netthandel/kommunikasjon. Altså ikke noe kort som måtte stå i hele tiden. Har ingen erfaring med kort til den. Den er på Finn i Oslo.... Kommer du på andre ting fra 90-tallet, 1990-2005, så har jeg litt peiling. Solgte mobil, telefon, lyd og bilde da. (Noe data). Hadde gleden av å klå, sikle og drømme om mange produkter. En spennende elektrotid med store endringer i teknologi og merkenavn. Endret 10. desember 2020 av plankeby Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 10. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2020 Tror du treffer 100 %! Jeg var kun 9 år på den tiden, flatskjerm med farger i en telefon var definitivt ikke hverdagskost. Av og til har jeg kommet på denne telefonen, og forsøkt å finne ut hva det var, men har så langt kun funnet de to jeg linket til i første innlegg. Artig at det var et "norsk" produkt da, selv om jeg regner med Samsung og Alcatel sikkert solgte den i andre land også. Du har ikke noe mer informasjon om den? Hvilket OS den kjørte f.eks.? Eller et modellnummer eller noe så det går an å finne ut mer? Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 10. desember 2020 Del Skrevet 10. desember 2020 (endret) Tror den brukte Windows CE, som var stor på mobile enheter. Det var ingen modellbetegnelse på den, kun "Smartphone". Problemet var at den ble lansert for å holde kunder på isdn, som da var på full fart ut, folk gikk over til adsl. Den var ment for folk som ikke var så datakyndig. Oppdateringer ble gjort automatisk. Nettsider måtte tilpasses for å fungere optimalt på mobil enhet. Visst var den stilig men som sagt dødsdømt når man holdt på at den var for isdn. Det å ha en touch skjerm med navigering lignende nettbrett i dag, var tøft. Forøvrig var 2001 året da PDA, pocket PC mm kom inn i markedet. Endret 10. desember 2020 av plankeby Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå