sofokles Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Nytt års for settet mitt er å være mer opp datert med hen syn til språk lige trend er slik at jeg og så i frem tiden kan gjøre meg for stått når jeg ut taler meg om for skjellige inter esser og dill og dall og poli tikk og div erse hard ware og i drett. Jeg har et en normt be hov for å være i kon takt med kon temp orære strøm ninger. Det vil le være ønske lig om noen kun ne kom me med inn spill om hvor dan ord kan de les slik at ord ene blir kort est mulig de fin ere hva brudd stykk ene betyr og hvor dan de be nyttes slik at vi i felles skap kan lage en ord liste og ny gram mat tikk. Og så vil le det vær e fint om noen kun ne lage en liten pro gram snutt som kun ne bruk es til kor rekt ur for de som frem del es bruk er den gammel dag se skrive måten, et pro gram som del er ord ene for deg auto mat isk. Er det noen der ute som har noe for nuftig å si om det te ? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Er det noen der ute som har noe for nuftig å si om det te ? Nei... Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 My brain, my braaaain! Lenke til kommentar
knutby Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 fikk vondt i hodet av å lese Lenke til kommentar
kag Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Jeg leste ned til "... slik at vi i felles skap kan lage en ord liste og ny gram mat tikk" så gadd jeg ikke mer. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) Nyttårs forsettet mitt er å være mer oppdatert med hensyn til språklige trender slik at jeg også i fremtiden kan gjøre meg forstått når jeg uttaler meg om for skjellige interesser, dill og dall, politikk, diverse hardware og idrett. Jeg har et enormt behov for å være i kontakt med kontemporære strømninger. Det ville være ønskelig om noen kunne komme med innspill om hvordan ord kan deles slik at ordene blir kortest mulig de finere hva bruddstykkene betyr og hvor dan de benyttes slik at vi i fellesskap kan lage en ordliste og ny grammattikk. Og så ville det være fint om noen kunne lage en liten programsnutt som kunne brukes til korrektur for de som fremdeles bruker den gammeldagse skrivemåten, et program som deler ordene for deg automatisk. Er det noen der ute som har noe fornuftig å si om dette ? Joachim, bekjemperen MOT (edit!)sproglig forfall, slår til og lanserer en leselig versjon. Han håper at han ikke har fått så vondt i hodet at det fortsatt finnes delte ord som ikke skal være delte. Joachim ønsker dere alle et godt nytt, SPROGELIG år. Endret 4. januar 2004 av JoachimR Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Lol..du Joachim, du Joachim......... Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Joachim, du har jo gjort det. Kan du ik ke bru ke det pro gram met du be nytt et for å set te sam men mitt opp rinne lige inn legg i rev ers ? Du som er en be kjemp er FOR språk lig for fall må jo hjelpe til her. Jeg har og så kom met på at det kun ne være bra å kvitte seg med æ, ø og å , si den dis se bok stav ene ik ke fin nes i ut land et. Og at man kan skje bør kvitte seg med den van ske lige kj lyd en - er stat te den med sj lyd en som er et frem ad storm en de feno men. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Ironisk nok var det noen skrivefeil i Joachims "svar" Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Herre gud. Alle kan da vel ord delings reglene? Lenke til kommentar
tadcomp Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Er selv veldig opptatt av orddelingsfeil og slikt (spesielt etter en lærer jeg vet om som IKKE kunne orddelingsregelen), er vel egentlig generelt opptatt av skrivefeil (derfor 90% av mine poster er redigert i etterkant)... Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 hva er ord delings regelen? Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 http://folk.uio.no/tfredvik/amo/ Lenke til kommentar
EC Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 sofokles: I feel like you need german subtitles... Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Joachim ønsker dere alle et godt nytt, SPROGELIG år. VRÆÆÆL! Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) Joachim ønsker dere alle et godt nytt, SPROGELIG år. Du må inn her å mase med det wannabe-riksmål-mølet ditt, her også ja! I tillegg er det jo galt, det du har skrevet. Det skulle vel helst vært formulert som sproglig, og ikke sprogelig. Spør du meg, ville jeg lagt den formen til side - du må bare akspetere at politikerne for over 60 år siden, valgte å fjerne den formen.... Men over til tema: Ja, anglifisering av språket foregår hele tiden. Orddelinger, genitivs-s-er og store bokstaver ala typen Far's Dag's Tip's og liknende. Mange voksne og, man skulle tro, oppegående menensker, skriver slik. De må bare få planta det inn i huet, DET ER FEIL, og det hører ikke hjemme noe sted. Noen språkforskere mener faktisk, at hvis vi fortsetter slik vi gjør nå, ved å radbrekke språket så fundamentalt, vil vi ikke snakke norsk om i overkant av 100 år - da vil vi snakke en blanding av engelsk, og ingenting. Når butikker begynner å annonsere tilbud med "SALE" osv. da ser ikke jeg vitsen med å ha et språk. Engelsk er et kommunikasjonsspråk mellom lokale språk - det skal ikke ta over verden. Men på den annen side, orddelingen har jo sin humor - "Ekte Hånd Lagde Lefser", "Lamme lår" og "oppsett av telefonens ringe egenskaper", er vel eksempler på morsomme forvekslinger. www.amo.no Endret 5. januar 2004 av FreeBSD Lenke til kommentar
Gjelleren Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Orddelingsfeil er en av de vanligste feilene ungdommer har i stilene sine. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Tviler ikke, det er jo ekstremt mange som driver med orddeling, se bare her på forumet f.eks... Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Var på et kjøpesenter etter nyttår og da så jeg flere slike håndskrevne reklameplakater hvor det stod "Nyttårs tilbud". Fikk lyst til å spy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå