Gå til innhold

Studie: Menneskeskapte ting veier for første gang mer enn alt liv på jorden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1.1 terratonn, vil vel tilsi 10^12 tonn? Eller 1.1 x 10^15 kg, sagt på en annen måte.

Hele jordens masse er beregnet til 5.9736×10^24 kg påstår Wikipedia. 

Selvfølgelig blir 1.1 terratonn bare en brøkdel sammenlignet med jordens masse. Men jeg er overrasket over at forskjellen ikke er enda større!

Jordkloden er stor og tung, men vårt fotavtrykk begynner virkelig å bli betydelig! 😲

Lenke til kommentar

Lurer på om man tar med vannet i alle verdens vannmagasiner, all jorden som er snudd på et hvert jorde, alle myrene som er grøftet, all skiferen som er fracket i USA. Vil si disse inngrepene er på nivå med veibygging i forhold til miljøpåvirkning, hvis man først skal ta med alt som skaper mye masse med lav arbeidsinnsats, som eksempelvis veier.

Lenke til kommentar

Svarer like gjerne på mitt eget spørsmål: Nei:  1.1E12 tonn tilsvarer 2,15 kg per m2 overflate av planeten, eller en dybde på drøyt 2 mm om vi regner om massen til vann. Tilsvarende hvis vi kun fordeler 1.1E12 tonn på arealer tatt i bruk av mennesker, tilsvarer dette en vanndybde på 21 mm (52,5E6 km2). Typisk pløyer man ihvertfall 15-20 cm dypt. For å toppe det hele, hva med 3 mm havstigning hvert år?! Veldig konservative estimater spør du meg...

https://earth.org/human-activity-land-surface-changes/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...