Gå til innhold

Strømkabel til Tyskland gir prishopp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
dguzs skrev (Akkurat nå):

Jeg har enda til gode å få noen gode tall på at opex til industrien øker pga kablene.

4,2 milliarder i året i 40 år er ikke et godt tall, fordi du ikke godkjenner kilder du ikke liker fra NVE. Dermed er det bedre at du kaster inn kilder du liker, fremfor at du ber folk kaste bort tiden sin. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus said:

4,2 milliarder i året i 40 år er ikke et godt tall, fordi du ikke godkjenner kilder du ikke liker fra NVE. Dermed er det bedre at du kaster inn kilder du liker, fremfor at du ber folk kaste bort tiden sin. 

Kilde på REELLE kabler, takk!

Endret av dguzs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
dguzs skrev (8 minutter siden):

Forskjell mellom statens inntekter og industrien som ofte er privatiserte. Jeg har jo gjentatte ganger sagt at kablene er gode inntektskilder for krafthandel, så det er på tide at du hopper inn i temaet, fremfor å anta ting jeg aldri har sagt. Kablene i seg selv er ikke nødvendigvis dårlig, men de blir det om industrien merker forskjeller og er bekymret - for dem! Og det er industrien jeg har snakket om hele veien her. 

Capex og opex kostnader mellom utenlandskabler må også skilles mellom. Det vil være forskjeller mellom det å koble oss til Svenske spotpriser, og det å koble oss til UK og Tyske over havet. Altså legger jeg vekt på analyser som har sett på det å legge kabler over sjøen mot fortjeneste vi har hatt tidligere. Om det er feil, så må fokuset rettes mot analysene og du må vise feilene analysene har hatt. Det er jo derifra bekymringen kommer ifra angående uttalelser fra industrien. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
18 minutes ago, oophus said:

Forskjell mellom statens inntekter og industrien som ofte er privatiserte. Jeg har jo gjentatte ganger sagt at kablene er gode inntektskilder for krafthandel, så det er på tide at du hopper inn i temaet, fremfor å anta ting jeg aldri har sagt. Kablene i seg selv er ikke nødvendigvis dårlig, men de blir det om industrien merker forskjeller og er bekymret - for dem! Og det er industrien jeg har snakket om hele veien her. 

Industrien betaler nettleie som alle andre. Hvordan i all verden tjener staten på at industriens nettleie minker??

Så, jeg så på NVE sin vurdering av NorthConnect. https://www.nve.no/northconnect/?ref=mainmenu Har ikke funnet dette med 4,2 mrd noen sted - henvis meg gjerne til sidenr. i rapporten. Så er det 0,4 øre/kWh økning i nettleie fordi dette er IKKE en statlig kabel. Det er jo hele grunnen NorthConnect bør bygges og driftes av Statnett - slik at flaskehalsinntektene går til Statnett og nettbrukere til gode istedet for Vattenfall og Agder Energi osv. Jeg er for kablene eid av staten slik at nettbrukere er de som skummer kremen av fleksibiliteten i det norske kraftsystemet.

Endret av dguzs
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Industrien betaler nettleie som alle andre. Hvordan i all verden tjener staten på at industriens nettleie minker??

Hvem har sagt at staten tjener på at industriens nettleie minker? Du har feil fokus der du ser på inntekter for kabelen for X mens jeg snakker om Y, altså for industrien. Det er jo de som har vært bekymret for høyere nettleie, og den bekymringen må da komme fra et sted? 

Så, jeg så på NVE sin vurdering av NorthConnect. https://www.nve.no/northconnect/?ref=mainmenu Har ikke funnet dette med 4,2 mrd noen sted - henvis meg gjerne til sidenr. i rapporten. Så er det 0,4 øre/kWh økning i nettleie fordi dette er IKKE en statlig kabel. Det er jo hele grunnen NorthConnect bør bygges og driftes av Statnett - slik at flaskehalsinntektene går til Statnett og nettbrukere til gode istedet for Vattenfall og Agder Energi osv. Jeg er for kablene eid av staten slik at nettbrukere skummer kremen av fleksibiliteten i det norske kraftsystemet.

https://kraftnytt.no/2019/12/12/nve-tall-for-northconnect-kan-fa-4-milliarder-hoyere-stromregning-hvert-ar/
"NVE anslår en samfunnsmessig gevinst på 212 millioner kroner året hvis den omstridte utenlandskabelen NorthConnect bygges. Strømprisen kan gå opp med 4,2 milliarder kroner hvert år i 40 år."

Jeg er fullt ut enig med deg at kablene burde være eid av staten. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus said:

Hvem har sagt at staten tjener på at industriens nettleie minker? Du har feil fokus der du ser på inntekter for kabelen for X mens jeg snakker om Y, altså for industrien. Det er jo de som har vært bekymret for høyere nettleie, og den bekymringen må da komme fra et sted? 

https://kraftnytt.no/2019/12/12/nve-tall-for-northconnect-kan-fa-4-milliarder-hoyere-stromregning-hvert-ar/
"NVE anslår en samfunnsmessig gevinst på 212 millioner kroner året hvis den omstridte utenlandskabelen NorthConnect bygges. Strømprisen kan gå opp med 4,2 milliarder kroner hvert år i 40 år."

Ja, men herreGud, jeg vet ikke hvor deres bekymringer kommer fra. Dette er jo helt latterlig. Hør med dem og spør hvorfor de bekymrer seg.

Jeg har jo nettopp gitt deg fakta på at nettleien IKKE øker pga Statnett sine kabler! Den går ned!!! Kun hvis Northconnect blir bygget i tillegg vil nettleien gå opp med 0,4 øre. Altså kablene fram til nå har bare redusert nettleie!!! Så industrien idag tjener på at utenlandskablene er der.

Endret av dguzs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
dguzs skrev (2 minutter siden):

Ja, men herreGud, jeg har jo nettopp gitt deg fakta på at nettleien IKKE øker pga Statnett sine kabler! Den går ned!!! Kun hvis Northconnect blir bygget i tilleg vil nettleien gå opp med 0,4 øre. Altså kablene fram til nå har bare redusert nettleie!!!

Kabler som har vært mindre, og ofte over land. Som sagt vil det være forskjeller mellom ei kabel til Sverige og ei kabel hele veien til Tyskland over sjøen og topografien som er på bunnen der. Jeg har jo gjentatte ganger sagt at det er umulig å vite hvordan ståa vil være på ei kabel som åpnet idag. Det er derfor NVE's analyse er det eneste man har. Om du har problemer med NVE's analyse så må du jo sikte til feilene de har brukt. 

Alle kablene som vi har til nå har du ikke svaret på, siden en av dem ble åpnet nå! Hele premisset mitt omhandler et "hva/hvis/om". Jeg har aldri kommet med noe bombastisk da jeg uansett lener meg til hva NVE har sagt. Tar de feil, så er det jo greit, da er bekymringen borte og ute av verdenen! 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, oophus said:

Fra lenken:
NVEs tall innebærer at strømprisen til norsk næringsliv og husholdninger, inkludert økt nettleie, hvert år i 40 år vil øke med:

Så dette er de totale kostnadene for alle nettbrukere i 40 år, ikke bare industri. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, oophus said:

Kabler som har vært mindre, og ofte over land. Som sagt vil det være forskjeller mellom ei kabel til Sverige og ei kabel hele veien til Tyskland over sjøen og topografien som er på bunnen der. Jeg har jo gjentatte ganger sagt at det er umulig å vite hvordan ståa vil være på ei kabel som åpnet idag. Det er derfor NVE's analyse er det eneste man har. Om du har problemer med NVE's analyse så må du jo sikte til feilene de har brukt. 

Alle kablene som vi har til nå har du ikke svaret på, siden en av dem ble åpnet nå! Hele premisset mitt omhandler et "hva/hvis/om". Jeg har aldri kommet med noe bombastisk da jeg uansett lener meg til hva NVE har sagt. Tar de feil, så er det jo greit, da er bekymringen borte og ute av verdenen! 

Jo, det kan du vite - ved å sammenligne forwardprisene.

Ellers så orker jeg ikke mer, jeg serverer deg linker og fakta og får vrøvl tilbake.

Takk for meg.

Endret av dguzs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
dguzs skrev (4 minutter siden):

Fra lenken:
NVEs tall innebærer at strømprisen til norsk næringsliv og husholdninger, inkludert økt nettleie, hvert år i 40 år vil øke med:

Så dette er de totale kostnadene for alle nettbrukere i 40 år, ikke bare industri. 

Som sagt, det er ikke så farlig med oss vanlige nettbrukere. Det er industrien som merker potensielt store kostnader ved økte snittpriser. Om økte priser er feil mot industrien, så er alt i orden. Jeg har kun gjentatt det industrien selv har uttalt! Om det er feil, så må du vise hvor feilen ligger. 

Anbefaler å lese alt jeg har skrevet om igjen, om du fremdeles prater om fortjeneste på kabelen alene og skatt samt utbytte derifra. 

Lenke til kommentar

Nei til EU var morsomt...

Har ikke en fjatt å si annet enn litt toll..

Og vi må fortsatt betale fullt medlemskap og sponse Romania, litt fint det da, om alle i EU bidrar likt etter premisser.

Men Kraft fra vindmøller lokalt skal sef rett inn på kommunens budgett, og ikke til en feit Onkel Skrue i Tyskland.

Og om noen tyskere vil drive butikk, så gjelder hjemfallsretten..

Strømmen tilhører Ola og Kari akkurat som Oljen, om Tyskland vil kjøpe så er det ok. Men fortjenesten skal tilbake til kommunene.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, uname -l said:

Noen flere som synes det er gøy å betale for å få dyrere strøm?

Den setninga må du utdjupe.  Utanlandskablane tener lassevis med pengar.  75% går direkte til å redusere nettleiga.  Vi får altso betalt i form av lågare nettleige for større variasjon i straumprisen.

Hugs at straumprisen som regel er lågare i nabolanda enn i Noreg om vinteren, so det vert heller ikkje rett å seie at straumen vert dyrare.  Han vert dyrare av og til og billigare av og til.  I det store og heile går det i null.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, dguzs said:

Jo, et kan du vite - ved å sammenligne forwardprisene.

Ellers så orker jeg ikke mer, jeg serverer deg linker og fakta og får vrøvl tilbake.

Dersom vrøvl, meiningslaust svada og dikting presentert som fakta hadde ført til åtvaringar, hadde vedkommande du heltemodig prøver å skrive fornuft til vore utestengd på livstid..

• Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Woff said:

Vanvittig at den gjengse Ola eller Kari Nordmann skal betale for å transportere vår grønne energi til Tyskland sånn at DE kan fase ut sine forurensende kraftverk.

Det er so feil som det kan verte.  Vi får betalt (prisdifferansen) for å utveksle energi.  Berre 11,7% av kapasiteten kan brukast til eksport, men 100% kan brukast til import.  Tyskland har av og til negativ kraftpris pga stort overskot av vindkraft om vinteren.  Då får vi svært låg kraftpris i Noreg på ei tid då Noreg som regel har blant dei høgaste spotprisane på straum i Europa.

7 hours ago, Woff said:

Greit at Tyskland ØNSKER å fjerne atomkraftverk nå og i framtiden også kullkraftverk, men at VI skal betale for det er SURT!
Tyskland ønsker vel også kraft fra "sine" vindmøller her i landet, men det er neppe viktigst?

Som sagt får vi betalt for det.  Straum er ei handelsvare som alt anna.  Vi kunne nekta å handle med oljen vår òg, og dermed fått nesten gratis bensin og andre oljeprodukt, men eg ser ingen som ivrar for det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Woff said:

Du får sjekke hva jeg skrev da; "Tyskland ønsker vel også kraft fra "sine" vindmøller her i landet"

Det treng dei ikkje.

7 hours ago, Woff said:

Der skriver jeg at det er 'deres'.. Hvem som betaler for forurensningene er jo naturligvis de idiotene som godtar sånne vindmøller.. 
Anbefaler ALLE å støtte de kraftselskapene som er i mot vindkraft, skift strømleverandøren din til noen som tar hensyn til VÅR natur!!

Alternativet i Noreg er vasskraft, som er mange gonger verre enn vindkraft.

• Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, freddy85 said:

Norge er så forbanna vanstyrt noe som også gir utsalg på valutaen

Oljeprisen er jo nest 40 usd nå, noe som er midt på 3 og kan ikke forklare den lave kursen alene.

Stoltenberg-regjeringa instruerte Noregs Bank i 2001 at inflasjonsmålet skal vere 2,5%.  Fint for dei, for då kan dei bruke meir oljepengar utan at rentene vert for høge.  Alle våre handelspartnarar har 2% eller under 2% som mål.  Dermed skal den norske krona svekke seg med minst 0,5% i året dersom alle når måla sine nøyaktig.

Alle regjeringar både då og seinare har slite med å halde fingrane unna oljefondet, so krona har svekka seg meir enn det.  Oljeprisen er ikkje viktig lenger.  Oljefondet tener uansett meir på kursstigninga i Tesla-aksjen enn dei har av netto-inntekt frå olje.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (40 minutter siden):

Den setninga må du utdjupe.  Utanlandskablane tener lassevis med pengar.  75% går direkte til å redusere nettleiga.  Vi får altso betalt i form av lågare nettleige for større variasjon i straumprisen.

Det er nettleien som finansierer dette og i retur får man høyere kraftpriser. Ja, og et løfte om at inntjeningen skal tilfalle de utnyttede forbrukerne på en eller annen måte. Jeg kunne godt tenkt meg å fått det siste skriftlig.

Endret av uname -l
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Det er nettleien som finansierer dette og i retur får man høyere kraftpriser.

Nettleiga går NED på grunn av kablane.  75% av inntektene går til reduksjon av nettleiga.  Resten til staten.  Utan kablane hadde vi både hatt mykje høgare nettleige og høgare kraftpris.  @dguzs har allereie dokumentert den reduserte nettleiga.  Her er dokumentasjon frå NVE på redusert kraftpris:

https://www.nve.no/Media/7167/2018_08_16_notat-om-kraftpriser-uten-handelsmuligheter.pdf

1 hour ago, uname -l said:

Ja, og et løfte om at inntjeningen skal tilfalle de utnyttede forbrukerne på en eller annen måte. Jeg kunne godt tenkt meg å fått det siste skriftlig.

"Utnytta forbrukarar"?  Har du mareritt om at Statnett tek deg til fange om natta for å drive tvangsarbeid på kablane eller noko?

Statnett får handelsinntektene frå kabelen.  Regjeringa sette ned utbytet frå Statnett frå 50% til 25% av resultatet i 2018, slik at ein større del av inntektene går til å redusere nettleiga.  Resten går til staten, slik at staten kan redusere andre skattar og avgifter.

"Til tross for begrensninger i handelskapasitet mellom Norge og andre land, har store prisforskjeller mot utlandet ført til høye inntekter på mellomlandsforbindelsene.  Inntektene bidrar til å redusere nettleien for forbrukere og næringsliv."

https://www.statnett.no/om-statnett/nyheter-og-pressemeldinger/nyhetsarkiv-2020/solid-halvarsresultat-for-statnett/

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...