Gå til innhold

Strømkabel til Tyskland gir prishopp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanvittig at den gjengse Ola eller Kari Nordmann skal betale for å transportere vår grønne energi til Tyskland sånn at DE kan fase ut sine forurensende kraftverk. 
Greit at Tyskland ØNSKER å fjerne atomkraftverk nå og i framtiden også kullkraftverk, men at VI skal betale for det er SURT!
Tyskland ønsker vel også kraft fra "sine" vindmøller her i landet, men det er neppe viktigst?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Woff skrev (4 minutter siden):

Vanvittig at den gjengse Ola eller Kari Nordmann skal betale for å transportere vår grønne energi til Tyskland sånn at DE kan fase ut sine forurensende kraftverk. 
Greit at Tyskland ØNSKER å fjerne atomkraftverk nå og i framtiden også kullkraftverk, men at VI skal betale for det er SURT!
Tyskland ønsker vel også kraft fra "sine" vindmøller her i landet, men det er neppe viktigst?

De vindmøllene som har rasert norsk natur er er eid av tyskerne og delvis finansiert av nordmenn gjennom grønne sertifikater. Folk må snart innse at norske politikere både på venstre siden og "høyre" siden(finne ikke partier på tinget som er et høyre parti) ikke jobber for det norske folk men imot dem.

Endret av freddy85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (7 minutter siden):

De vindmøllene som har rasert norsk natur er er eid av tyskerne og delvis finansiert av nordmenn gjennom grønne sertifikater. Folk må snart innse at norske politikere både på venstre siden og "høyre" siden(finne ikke partier på tinget som er et høyre parti) ikke jobber for det norske folk men imot dem.

Du får sjekke hva jeg skrev da; "Tyskland ønsker vel også kraft fra "sine" vindmøller her i landet"
Der skriver jeg at det er 'deres'.. Hvem som betaler for forurensningene er jo naturligvis de idiotene som godtar sånne vindmøller.. 
Anbefaler ALLE å støtte de kraftselskapene som er i mot vindkraft, skift strømleverandøren din til noen som tar hensyn til VÅR natur!!

Lenke til kommentar

Hastigheten Tyskland får for å kutte egne utslipp ble nettopp forlenget. Mindre press mot produsenter av sol og vindkraft, når man kan kjøpe fra Norge istedenfor. Det betyr at man bremser prisfallet av sol og vindkraft, noe som vil merkes for resten av kloden om det blir mer av dette. 

Dette er energi vi skulle utnyttet selv for å bygge opp ny industri mens vi sliter med å erstatte O&G sektoren. Nå så sørger vi bare for at gammel og eventuell ny industri flagges ut av landet ettersom det blir umulig for dem å forbli konkurransedyktige om dette viser seg å ha en langvarig effekt. Man har fjernet 1 helt skift som ikke trenger dra på jobb med prisvariasjoner som dette. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Norge er så forbanna vanstyrt noe som også gir utsalg på valutaen

usd.png.c351c0ad71d4e3a4bba0b1c24404df6e.pngthb.png.a3e851673a6214fe3f1818bcee5144c9.pngnzd.png.f9731abff9d90c3029b05f9a2ce2d96a.pngkina.png.c101c0b2ff5f1065590cc3dcb6dec0dc.pngkanada.png.c8d9ce746d256f0b6ba308d18cfeba09.pngjpy.png.24d2fc920e06f6bb0b765e58e76df800.pngFranc.png.adcee85e6bbfec7585615b77427a6a97.pngaud.png.bb24c22af817f58ecab3f3d7be400d44.png

Oljeprisen er jo nest 40 usd nå, noe som er midt på 3 og kan ikke forklare den lave kursen alene.

Er rett å slett idioter av noen politikere, kast ut 1,3 million innvandrere, null formueskatt. La mange av de byråkratene og mellomlederne til å gjøre noe nevenyttig arbeid isteden og åpne arbeidsmarkedet for de med restarbeidsevne isteden for å la jobbene gå til østeuropeer så vil økonomien straks bedre seg.

Lenke til kommentar

Jeg vedder skjegget på at samtlige "sofaeksperter" her kommer til å sitte musestille den dagen når vinden blåser hardt i Tyskland, prisen går mot null der og vi importerer tilnærmet gratis vindkraft for full maskin. Da blir det nok lite å høre om "dyr strøm" og "vi blir flådd".

En kabel går BEGGE veier!!!

• Liker 9
Lenke til kommentar
26 minutes ago, freddy85 said:

Oljeprisen er jo nest 40 usd nå, noe som er midt på 3 og kan ikke forklare den lave kursen alene.

Er rett å slett idioter av noen politikere, kast ut 1,3 million innvandrere, null formueskatt. La mange av de byråkratene og mellomlederne til å gjøre noe nevenyttig arbeid isteden og åpne arbeidsmarkedet for de med restarbeidsevne isteden for å la jobbene gå til østeuropeer så vil økonomien straks bedre seg.

Den kommer til å gå til helvete.

Den oppskriften har blitt prøvd før, flere steder og ikke har ført til noe annet enn faenskap og elendighet. Jeg foreslår du leser litt historie.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, oophus said:

Selvfølgelig, men industrien burde få garantier på at de slipper å måtte kutte ut skift når det går den gale veien. Det er snakk om arbeidsplasser og mulig skalering fremover. 

Ja, men herreminhatt. Industrien lever neste utelukkende på langsiktige kontrakter, 10-15-20 år. De er ikke berørt av spotmarkedets volatilitet, så ikke arbeidsplassene heller.

Endret av dguzs
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Hvis vi baserer oss på serviettmatte eksporterer vi nå strøm for 50000-55000 euro i timen. (nesten 700 MW, prisdelta på ca 80 EUR/MWh) Selv om kabelen og drift av denne selvsagt har høye kostnader er dette ganske god business. At det i tillegg fungerer som en indirekte skatt på forbruk av strøm i Norge er ikke nødvendigvis positivt i seg selv, men føyer seg i alle fall veldig fint inn i øvrig norsk politikk.

Selv om det fokuseres veldig på de slemme vindparkene i Norge så er det ikke noen direkte sammenheng her, og den som tjener aller mest på dette er de som eier norsk kraftproduksjon, i all hovedsak det offentlige (og dermed oss alle).

• Liker 5
Lenke til kommentar
dguzs skrev (6 minutter siden):

Ja, men herreminhatt. Industrien lever neste utelukkende på langsiktige kontrakter, 10-15-20 år. De er ikke berørt av spotmarkedets volatilitet, ikke arbeidsplassene heller.

De som har langtidsavtaler som går ut nå, vil ikke nødvendigvis få samme avtale fremover, siden kablene også fordyrer snittprisen. Vi skal tross alt eksportere mer enn vi importerer. Samt det er stort sett tungindustrien som får de beste villkårene. Oppstartsbedrifter uten forbruket til de større ser ikke de samme avtalene og vil berøres mer av dette. 

Dette er en god business for krafthandel, men vi burde få igang litt vern for fremtidig industri vi vil være 100% avhengig av at ønsker å settes opp i landet når O&G skal fases ut. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus said:

De som har langtidsavtaler som går ut nå, vil ikke nødvendigvis få samme avtale fremover, siden kablene også fordyrer snittprisen. Vi skal tross alt eksportere mer enn vi importerer. Samt det er stort sett tungindustrien som får de beste villkårene. Oppstartsbedrifter uten forbruket til de større ser ikke de samme avtalene og vil berøres mer av dette. 

Så nå hopper vi fra HELE indistrien til BARE de som har utløpende avtaler. Jaja, så mye troverdighet var det i dine utsagn...

Da må du please dokumentere at forward prisen for si 10-års kontrakten eller forwardpriser generelt har gått opp pga kabelen. (Jeg kan dokumentere det motsatte). Tysklands kabelen er forventet å gå i netto ca. null. UK kabelen blir en ren eksportkabel.
Oppstartsbedrift vil uansett sikre seg mot prissvingningene og legge det inn i lønnsomhetskalkylene sine. Så dette vil ikke påvirke nyetableringer.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
dguzs skrev (10 minutter siden):

Så nå hopper vi fra HELE indistrien til BARE de som har utløpende avtaler. Jaja, så mye troverdighet var det i dine utsagn...

Nei, hele industrien vil merke et dyrere opex for produktene sine pga høyere strømpriser grunnet denne kabelen, det er du vel klar over? Men de som merker det mest, er de som ikke kan få de beste langvarige avtalene, som dermed også merker prisdifferansene i perioden der folk flest faktisk jobber. Altså 1 helt skift kan i periodevis være bortkastet - noe som kan gjøre oppstart vanskelig. Vi skal som sagt eksportere mer enn vi importerer, som betyr hva? Disse langvarige kontraktene omfatter ikke alltids 100% av energitilføreselen man trenger årlig. 

Da må du please dokumentere at forward prisen for si 10-års kontrakten eller forwardpriser generelt har gått opp pga kabelen.

Huh? Jeg startet med en påstand som inkluderer ordet "dersom". Altså er det jo litt usikkert hvordan ståa ser ut om fremtiden, og grunnen til at jeg håper man beskytter industrien om de blir berørt for mye av dette.  Fokuset burde ikke ligge så mye i kabelen når det egentlig er mulig å løse problemet selv med kablene. Effekten av kablene burde veies opp for så godt som mulig, hvis og dersom effektene blir negative i det lange løp for lokal industri. 

Oppstartsbedrift vil uansett sikre seg mot prissvingningene og legge det inn i lønnsomhetskalkylene sine. Så dette vil ikke påvirke nyetableringer.

Dyrere strøm og mulige store fluktuerende differanser midt i det første skiftet vil selvfølgelig kunne gjøre ting dyrere enn tidligere. Om det viser seg at disse kablene over tid fordyrer krafta vår, så hinter jeg altså til at vi burde løse dette for industrien. For oss, deg og meg så spiller det jo liten rolle at vi må betale noen kroner ekstra her og der, litt fordyrende pris tilsvarende ei kaffekopp kan jeg fint ofre. Det er altså verre for industrien i en tid der vi er avhengig av å la dem få bygge seg opp kjapt og godt mens O&G skal fases ut. Det er ekstremt mange arbeidsplasser vi må forskyve fra et segment til mange andre, så da burde vi sørge for at den overgangen er så lett og så bra som overhodet mulig. 

Vår "forsje" er nesten 100% fornybar strøm allerede i nettet våres. Det kunne vært ekstremt fordelaktig for fremtidig gods ut av landet at de kommer med så lite utslipp som overhode mulig mot konkurransen i utlandet, der mer og mer fokus settes på CO2 utslipp, og også import som EU diskuterer. Vi kan altså tjene godt i det lange løp på å gjøre ting så enkelt som mulig og så billig som mulig for dem slik at de får bygd seg opp nå i en kritisk fase. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus said:

Nei, hele industrien vil merke et dyrere opex for produktene sine pga høyere strømpriser grunnet denne kabelen, det er du vel klar over? Men de som merker det mest, er de som ikke kan få de beste langvarige avtalene, som dermed også merker prisdifferansene i perioden der folk flest faktisk jobber. Altså 1 helt skift kan i periodevis være bortkastet - noe som kan gjøre oppstart vanskelig. Vi skal som sagt eksportere mer enn vi importerer, som betyr hva? Disse langvarige kontraktene omfatter ikke alltids 100% av energitilføreselen man trenger årlig.  

Igjen, vær snill og dokumenter at forwardprisene som kontraktene til industrien baserer seg på øker pga denne kabelen. Uten slik dokumentasjon er påstandene dine om økte opex verdiløse.

"Huh? Jeg startet med en påstand som inkluderer ordet "dersom". Altså er det jo litt usikkert hvordan ståa ser ut om fremtiden, og grunnen til at jeg håper man beskytter industrien om de blir berørt for mye av dette. "

Ingen sted klarer jeg å finne ordet "dersom". Slutt å lyve.

"Dyrere strøm og mulige store fluktuerende differanser midt i det første skiftet vil selvfølgelig kunne gjøre ting dyrere enn tidligere. Om det viser seg at disse kablene over tid fordyrer krafta vår, så hinter jeg altså til at vi burde løse dette for industrien."

Nå sier du altså "OM DET VISER SEG". Altså alle dine påstander om at strømmen blir faktisk dyrere er grunnløse.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (1 time siden):

Norge er så forbanna vanstyrt noe som også gir utsalg på valutaen

Den norske kronen er i hovedsak ett resultat av oljepris, eller for å være mer nøyaktig, handelsbalanse.

oil-price.png.40c6b00fb1667fd4deb81cff1d4e0481.png

Oljeprisen nå er lavere enn den har vært de siste 10 årene, man må faktisk tilbake til 2005 før den over tid var på samme nivå. Man kan faktisk tenke seg at kronekursen vil gå opp ved stort salg av strøm ettersom handelsbalansen bedres.

Kronekursen er en side av saken, en annen er lønn/prisstigning. Om kronekursen hadde doblet seg i forhold til valutaer som du limte inn så hadde sansynligvis lønn måtte blitt kuttet vesentlig. 

Fint om man setter seg litt inn i økonomi før man skjeller ut alle andre enn seg selv 😉

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
dguzs skrev (15 minutter siden):

Igjen, vær snill og dokumenter at forwardprisene som kontraktene til industrien baserer seg på øker pga denne kabelen. Uten slik dokumentasjon er påstandene dine om økte opex verdiløse.

Bruk normal logikk. Det er umulig å vise til langvarige effetkter for en kabel som åpnet idag. Dog NVE har da gitt analyser for f.eks north-connect kabelen, der strømprisen kan gå opp med 4,2 milliarder kroner hvert år i 40 år, så slike kabler har jo sine effekter. Veldig bra for krafthandel, men ikke fullt så bra for industrien. Om du er uenig så del gjerne din logikk for hvorfor det ikke vil stemme. Industrien roper jo om hva som vil skje her, og de er ikke akkurat fornøyde. Industri Energi (16.04.2018) går mot utbygging av NorthConnect bl.a. på grunn av økt nettleie og økt kraftpris for industrien.

"Huh? Jeg startet med en påstand som inkluderer ordet "dersom". Altså er det jo litt usikkert hvordan ståa ser ut om fremtiden, og grunnen til at jeg håper man beskytter industrien om de blir berørt for mye av dette. "

Ingen sted klarer jeg å finne ordet "dersom". Slutt å lyve.

Husket feil fra et annet innlegg, så beklager men jeg kan ikke se at dette har en annen betydning:

oophus skrev (1 time siden):

Dette er energi vi skulle utnyttet selv for å bygge opp ny industri mens vi sliter med å erstatte O&G sektoren. Nå så sørger vi bare for at gammel og eventuell ny industri flagges ut av landet ettersom det blir umulig for dem å forbli konkurransedyktige om dette viser seg å ha en langvarig effekt. Man har fjernet 1 helt skift som ikke trenger dra på jobb med prisvariasjoner som dette. 

Ordet "dersom" er og skulle vært erstattet med "om dette viser seg å ha en langvarig effekt". Bedre? 

Dyrere strøm og mulige store fluktuerende differanser midt i det første skiftet vil selvfølgelig kunne gjøre ting dyrere enn tidligere. Om det viser seg at disse kablene over tid fordyrer krafta vår, så hinter jeg altså til at vi burde løse dette for industrien."

Nå sier du altså "OM DET VISER SEG". Altså alle dine påstander om at strømmen blir faktisk dyrere er grunnløse.

Vi vet jo ikke effektene av denne kabelen? Den er jo åpnet idag! Det er jo hele poenget med å diskutere dette nå! Dog du kan jo bruke analyser fra andre kabler, om man ikke har tilsvarende for denne og følge tilsvarende logikk derifra til denne. 

Du er ikke interessert i å diskutere sak, men kun finne "bevis" for noe det er umulig å finne bevis for, for ei kabel som åpnet for noen timer siden. Ei tåpelig og barnslig hersketeknikk. 

Formålet med mitt innlegg er å peke på et stort mulig konkurransefortrinn vi kaster fra oss i en tid der vi er avhengig av å erstatte O&G, om dette peker feil vei. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...