NTB - digi Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 SpaceX-høydetest avbrutt i siste øyeblikk Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 Neste forsøk blir kanskje i dag, om 2-9 timer, forhåpentligvis. 🙂 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 Syns også artikkelen kunne forklart litt nærmere hva denne testen går ut på, og hvorfor man skal bry seg. 1. Dette er første gang SpaceX flyr med 3 stk Raptor motorer. Raptor motorene er første "full flow staged combustion" rakettmotor som noensinne har fløyet, men de tre tidligere flygningene opp til 150 meter var bare med 1 stk. 2. Dette er første gang en rakett med slike styreflater skal fly. Tanken er at raketten skal fly til 12,5 km, så legge seg horisontalt, og styre ved å bevege styreflatene inn/ut. (Dette er litt som en fallskjermhopper som styrer ved å bevege armer og bein.) På denne måten har man maksimalt areal mot luftstrømmen, og bremser ned mest mulig. Men dette gjør også at når motorene skal tennes før landing, så peker de mot horisonten. Da må raketten benytte styreflatene og motorene til å få rotert raketten rundt, få bakenden pekende ned og bremse ned, og så perfekt treffe landingsplassen nøyaktig i det hastigheten er redusert til 0 km/t. Denne manøveren er ca den samme om man lander fra 12,5 km eller etter man har entret atmosfæren fra ytre rom, så det er svært viktig at SpaceX klarer å perfeksjonere metoden. Jeg tenker denne oppskytningen og landingen er en av de mest spennende noensinne. 5 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 31 minutter til SpaceX planlegger å begynner å sende. https://www.spacex.com/vehicles/starship/index.html 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden): 31 minutter til SpaceX planlegger å begynner å sende. https://www.spacex.com/vehicles/starship/index.html Tror jeg går opp på kinorommet og fyrer opp projektoren. Dette krever 110 tommer Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 Nå er det bare 5 minutter til launch. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 Ops. Det ble ganske dyrt. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 Kan tenke meg at de er veldig fornøyd: de behold tydeligvis kontrollen til få meter over bakken of da regner jeg med at de også har fått masse data. Og det var målet med forsøket. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 De fikk maskinen over i landemodus, orienterte den i loddrett posisjon og bremset godt ned. Ble bare litt hard landing. Om det var meningen at enkelte motorer ble slått av tror jeg ikke på - passer ikke sammen med brann i 'motorrom'. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 (endret) De slo helt klart av motorene med hensikt. Det er for å kontrollere akselerasjonen, ettersom raketten blir lettere og lettere ettersom den bruker drivstoff. Det at de tente to motorer på landingen er bevis nok. Om to av motorene hadde gitt seg under oppskytningen, så ville de maks klart å tent en motor. Det kunne ikke gått mye bedre, slik jeg ser på det. I mitt syn traff de nok omkring 95% av målsetningene med flygningen. Trolig hadde landingen gått fint om de hadde hatt litt mer drivstoff. Og det kunne de også hatt, om ikke de hadde forsøkt å få mest mulig flytid. Endret 9. desember 2020 av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 Nå får de rulle ut SN9 og gjøre det på nytt. Det blir sikkert like sinnsykt å se på. All honnør til SpaceX for å ha klart dette. 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 (endret) Jepp, dette gikk glimrende. Lav trykk fra header-tankene var problemet ved landing, sannsynligvis enkelt å fikse. En motor stoppet, og da var det ikke nok thrust igjen til å senke hastigheten nok. Motorene ble slått av sekvensvis oppover for å holde hastigheten subsonisk. Rett og slett imponerende første forsøk! At SN8 gikk i lufta spiller liten rolle, SN9 er mer eller mindre klar. Må kanskje få noen modifikasjoner på drivstoff-systemet SN10 er også godt underveis i produksjon og de er i gang med helt opp til SN15. Endret 9. desember 2020 av Jens Kr. Kirkebø 3 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 (endret) Endret 9. desember 2020 av trikola Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 Forberedelser til nyttårsfeiring! Aldri stol på fossil motorer! Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 10. desember 2020 Del Skrevet 10. desember 2020 Trestein skrev (6 timer siden): Forberedelser til nyttårsfeiring! Aldri stol på fossil motorer! Vet ikke om jeg vil kalle de "fossil motorer". De går på metan, ellers kjent som biogass. Metan kan utvinnes på flere måter: - Fossilt, fra LNG - Biogass, fra ting som råtner - Fornybart, fra Sabatier-prosessen (kombinerer CO2 med hydrogen) Det er det siste alternativet som skal benyttes på sikt, da det er slik man kan produsere metan på Mars. Vann spaltes til H og O, H kombineres med CO2 fra atmosfæren til CH4 mens O komprimeres og kjøles til LOX. Da har man alt man trenger av drivstoff. Input er kun strøm og vann i tillegg til atmosfæriske gasser. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 10. desember 2020 Del Skrevet 10. desember 2020 11 hours ago, Trestein said: Forberedelser til nyttårsfeiring! Aldri stol på fossil motorer! Trollstein fornekter seg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå