Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

eFuel vs disel\bensin og bidisel?


LMH1

Anbefalte innlegg

Er noen ekspert på drivstoff?

eFuel

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/12/08/195725351/nytt-drivstoff-kan-bli-redningen-for-mange-biler

hvis dette blir tatt i bruk før en tidlig vil være bra for miljøet men er fremdeles usikker på om folk skal angre seg på å kjøpe elbil eller om det kommer å falle i verdi hvis brukte biler kan brukes til lav kostnad?

Sitat

Syntetisk diesel

I utgangspunktet mener Porsche at prisen på det syntetiske drivstoffet, ikke skal bli mye høyere enn vanlig bensin. Det er imidlertid før avgifter.

Men hva med effektenheten? vil det gi mindre motorkraft etc? eller andre ulemper?

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/skal-produsere-baerekraftig-hydrogenbasert-flydrivstoff-i-norge?publisherId=17847384&releaseId=17886876

Virker slik kan brukes på båter og fly.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (7 minutter siden):

Alle som leser dette forumet har fått med seg at det er stor motstand mot hydrogen her, selv om det kan erstatte bensin og diesel
De har skylapper og tror at elbiler fikser alle problemer

Hvorfor det egentlig? kun fordi det oppsto en eksplosjon i sandvika for 1 år siden? Eller fordi det er vanskelig å få  tak i drivstoff?

Tror ofte det er størst problem, men usikker på hva de som kjøpte elbil om det er redningen eller de ikke tenkte på efuel men nå har vel regjeringen planer å skrote diselbiler og bensin så hva som som kommer først kan jo diskuteres et forbud eller om det kommer ny drivstoff før den tiden. Tror største problem er oljen tar slutt da må man ha nytt drivstoff men om man skal tidlig bytte eller vente til siste stund kan jo diskueres. for vi er jo bensin faller i pris på grunn av lite forbruk samme med strøm.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Grunnen er jo at en hydrogenbil i bunn og grunn er en elbil med en komplisert brenselcelle istedet for et batteri. Hvis du da legger til at det er store utfordringer rundt produksjon, effektiviteten som ligger på ~40% ved bruk av hydrogen som energibærer men opptil 90% ved bruk av strøm, og transport/lagring av drivstoffet så trenger man ikke være einstein for å se at det ikke gir mening i personbiler med dagens teknologi.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

e-fuel har egentlig ikke stor relevanse i forhold til hydrogen-biler, men det har sine egne utfordringer. Det produseres riktignok hydrogen, men så kombineres dette hydrogenet med CO2 for å lage hydrokarboner som ligner på vanlig bensin/diesel.

1. Hvor kommer CO2-et som benyttes i produksjonen fra? Hvis dette kommer fra f.eks et kullkraftverk, så er jo dette en kilde som bør elimineres innen noen år. Hvor skal man da få CO2et fra? I verste fall kan man oppleve at kullkraftverk holdes i live lengre, bare for å forsyne et produksjonsanlegg for e-fuel med CO2 (og strøm når det er vindstille). Da er ikke drivstoffet lengre klimanøytralt. Da er det bare grønnvasket kullkraft.

2. Virkningsgraden blir ganske lav. En elbil bruker kanskje 2 kWh/mil, en hydrogenbil kanskje 6 kWh/mil, og en fossilbil på e-diesel bruker kanskje 10 kWh/mil. Ved f.eks 50 øre/kWh blir det 1 kr/mil for elbilen, 3 kr/mil for hydrogenbilen, og 5 kr/mil for fossilbilen, i rene energikostnader. Selv om man antar kun elbilen har nettleie på ytterligere 50 øre/kWh, så er den fortsatt bare på 2 kr/mil.

3. e-fuel er stort sett like dårlig som andre hydrokarboner når det gjelder utslipp av f.eks NOx.

Noen av fordelene med e-fuel i forhold til hydrogen er at det er et veldig kompakt drivstoff som kan lagres ved vanlig trykk og romtemperatur. Og det kan ikke detonere sånn helt uten videre. Jeg tror det er et veldig aktuelt alternativ for f.eks flytrafikk, som man ikke enkelt kan elektrifisere. Men veitransport kan lett elektrifiseres 100%.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Men veitransport kan lett elektrifiseres 100%.

Si det til gravemaskiner er mulig å legge opp strøm til de eller andre bedrifter som trenger strøm men hvorfor gjør det ikke? kun for å spare penger, for er desverre mange som lar bilen gå på tunggang og kun bruker bilene og varebilene som LED lys, er egentlig ganske tåpelig. Større problem det gjøres lite.

Men er det egentlig å forstå Efuel er bare erstattning for disel og bensin ikke noe som gir lavere utslip og sunnere alternativ?

Lenke til kommentar
17 minutes ago, LMH1 said:

Si det til gravemaskiner er mulig å legge opp strøm til de eller andre bedrifter som trenger strøm men hvorfor gjør det ikke? kun for å spare penger, for er desverre mange som lar bilen gå på tunggang og kun bruker bilene og varebilene som LED lys, er egentlig ganske tåpelig. Større problem det gjøres lite.

Men er det egentlig å forstå Efuel er bare erstattning for disel og bensin ikke noe som gir lavere utslip og sunnere alternativ?

Det kan gi lavere utslipp av CO2 totalt sett, men utslippet akkurat ved forbrenning av drivstoffet er like stort som ved forbrenning av fossile drivstoff. Man kan egentlig se på e-fuel som en metode for å rense utslippet til store punktkilder til CO2. Altså om man tok alt CO2et fra et kullkraftverk og brukte det til å lage e-fuel, så ville kullkraftverket ha null CO2-utslipp, mens bilene vil ikke ha noe større CO2 utslipp enn de ellers ville gjort med fossile drivstoff.

(Så klart, om man kunne ta CO2 fra atmosfæren og benytte dette til å produsere e-fuel, så forsvinner mye av mine betenkeligheter mot e-fuel. Dette ville være tilnærmet 100% klimanøytralt. Men dette gjøres sjeldent, ettersom konsentrasjonen i atmosfæren er ikke veldig stor, og det krever stor innsats å separere CO2et fra luften med maskiner eller kjemiske prosesser. Det enkleste blir kanskje å brenne biodrivstoff som halm og trevirke og så bruke CO2en for å produsere e-fuel. Men biodrivstoff benyttes ikke i veldig stor skala - det meste er f.eks at folk fyrer opp i peisen hjemme, og det er helt mikroskopisk skala i forhold til å vurdere å samle opp CO2en.)

Når det gjelder gravemaskiner så vil jeg ikke egentlig regne disse som en del av veitransporten. Det er nærmere å være mobilt industrimaskineri. Men når det er sagt så vil det nok bli vanligere og vanligere med elektriske gravemaskiner. Om vi kommer oss helt til 100% er derimot tvilsomt. Her kan e-fuel og biodiesel kunne benyttes.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bare for å nevne det - en fasilitet med strømproduksjon fra biodrivstoff og påfølgende produksjon av e-fuel med strøm fra fornybar energi, kunne faktisk ha stor nytte av ett kuldebatteri:

Her kan man få god produksjon av rent oksygen som et biprodukt. Dette oksygenet kunne så tilføres i forbrenningen av biodrivstoff for å produsere CO2 + strøm. Fordelen med å benytte ren oksygen er at det blir enda enklere å separere ut CO2 fra avgassene til forbrenningen av biodrivstoff. Nå har jeg ikke sjekket de nøyaktige forholdstallene, men avgassene til et biodrivstoffanlegg kan normalt sett være kanskje 10% CO2 og 90% N2 (pluss H2O, men jeg ser bort i fra det her ettersom det er lett å separere ut). Men benytter man ren oksygen i forbrenningen i stedet for luft, så vil avgassene være mye nærmere 100% CO2. Det å slippe å separere ut N2 gir stor nytte.

Samtidig kan man benytte kuldebatteriet til å buffre den fornybare energien.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...