Gå til innhold

Med dette designet vil det lille skipsverftet revolusjonere isbryting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snedig og "utenfor boksen" løsning, bare en ikke hekter seg fast når en bakker ut av råka, eller får til å snu.

Eller snur bare båten, hekter fast, og sleper "knekkern" ut av råka...

Lurer på svingradiusen med denne...

Det var en "tettvokst plugg" av en slepebåt😋

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hav is er aldri homogen. Rygger, brash, konsolideringer, større og mindre sammenfrossede partier. En isbryter skal ha med seg et escortert, fartøy/konvoy som ofte må brytes løs, slepes på kontakt eller kort/lang wire. En må ikke sammenligne dette konseptet med en isbryter med 25 000 BHP, det blir helt feil. Slike baug former er blitt testet før med dårlig hell. Thyssen Waas baugen er på Kapt Sorokin og Mudyg. For skjærgårdsisbryting kan det jo fungere for å få en litt bredere renne, men husk skrogformen skal gjøre at rennen blir mest mulig ren for å holde best mulig fart på escorten. Tror et studie opphold på en isbryter kunne vært fordelaktig for prosjektledelse. Alfons Håkans har fått levert sin løs nese nå for Saimen sjøen i Finland, den har innebygd Propulsion og settes på eksisterende tug for å få bredere renne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnene har solid kompetanse på isbrytere, de

har bygget mye bra til russerne.

Tror det er vanskelig å komme utenom deres erfaring.

Det bruker solide malings/beleggingssystemer for å få glatthet på skrog, trykkluft rundt skrog, propeller på uvanlige steder, og sikkert en hel del annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...