Redaksjonen. Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 Kjemisk reaksjon kan fange og ta vare på spillvarme Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 Nesten som et faseforandringsmateriale, bare med to stoffer i stedet for ett. Sitat – Dette var første gang nøytronavbildning ble brukt til å studere slik varmelagring med ammoniakk. Prosessen var kjent, men den var ikke studert med nøytronavbildning slik at vi kunne se at reaksjonene faktisk pågikk. At reaksjonene skjer vet man jo fra å måle mengden reaksjonsprodukter. Det fremkommer ikke tydelig hva nøytronavbildninga bidro med. Sånn artikkelen er skrevet virker det mest som en fancy måte å slå inn åpne dører. Strontiumklorid høres hverken billig eller helt trygt ut, så da blir det store spørsmålet: Er det beregnet en potensiell lønnsomhet på et slikt energilager? Pengene rår - dersom man omsetter energi for 1 million i anleggets levetid og anlegget aldri ville kommet under 10 millioner i en masseproduksjon, så er det jo bare bortkastet tid og penger å forske på det. Pengene rår, det må ha utsikter til framtidig lønnsomhet, eller så er det bare å forlate skuta før den synker. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 6 hours ago, Simen1 said: Strontiumklorid høres hverken billig eller helt trygt ut, Strontium er ikke spesiellt farlig. Det reagerer voldsomt med oksygen i metallisk form i likhet med litium, natrium og kalsium som er i samme gruppe. Det er ikke regnet som giftig. Jeg gjetter du blander med radioaktivt strontium som kan være et produkt av kjernevåpen. Radioaktivt strontium er farlig fordi de kan ta plassen til kalsium i bein (i likehet med vanlig strontium, noe som ikke er noe videre problem), og skilles dermed ikke uten videre ut av kroppen. Det har få bruksområder, så det utvinnes neppe mye av det. Av bruksområder finner jeg kun bruk i katodestrålerør, noe som ikke lenger er noe videre volum over. Det er imidlertid ikke særlig uavnlig, omtrent som svovel eller barium i jordoverflaten. og kan utvinnes fra mineraler som celestine. Hva det vil koste og hvor mye man kan utvinne om man skalerer opp strontiumgruver er dermed vanskelig å si 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 12 hours ago, Simen1 said: Nesten som et faseforandringsmateriale, bare med to stoffer i stedet for ett. Med den klåre fordelen at du kan "slå det av". Komponentane kan stå ute i kulda i årevis, dei vil ikkje avgje varme før dei vert blanda med ammoniakk att. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 @sverreb Jeg har faktisk hatt en håndfull metallisk strontium (granuler) i hånda. Det skulle brukes som legeringselement i aluminium, men legeringa vi lagde var sjeldent i bruk på grunn av råvarekostnaden til strontium. Så jeg tenkte egentlig bare på pris når det gjaldt strontium. Men klorforbindelser har jo en tendens til å være giftige så det var egentlig både klorgass og klorforbindelsen jeg tenkte på når jeg raskt antok at det kunne være giftig. Ammoniakk er også giftig. Men jeg var nok litt kjapp på avtrekkeren om å anta at det kunne være et stort HMS-problem. @Sturle S Godt poeng. Det er en veldig god egenskap. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 1 hour ago, Simen1 said: Men klorforbindelser har jo en tendens til å være giftige Strontiumklorid vil jo da være et salt som sannsynligvis er nært beslektet med det mer kjente natriumklorid. Jeg vil ikke forvente at det er spesiellt farlig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå