Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål vedrørende gjeldsbrev

Gjest b349c...f8a

Anbefalte innlegg

Gjest b349c...f8a

Er nå i en prosess der jeg skal skrive under på et gjeldsbrev. Advokaten til den som kommer til å overta lånet forteller at " Dette er en minstesum som må betales hver måned, jeg vil også legge til at du forplikter deg til å betale inn mer dersom du ser du har anledning til dette."

Jeg er en aleneforelder, og de pengene jeg har til overs hver måned går til å spare til ferie for barna og meg selv. Menes det derfor at jeg ikke vil kunne gjøre dette lenger? Er det annet jeg bør være obs på? Vil den som overtar lånet feks kunne kreve innsikt i min økonomi? 

Fant så lite om dette på nettet og blir derfor takknemlig for svar. 

Anonymous poster hash: b349c...f8a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifra hva du skriver ser du ut til at du inngår et gjeldsbrev med en nedbetalingsplan. Jeg antar at det er en privat part du skal inngå denne avtalen med?

Med forbehold om hva dere har avtalt, så har ikke debitor (personen du skylder penger til) en generell adgang til "innsikt i din økonomi" noe mer enn det enhver måtte ha. Han har imidlertid flere ulike rettsmidler han kan benytte for å inndrive gjelden dersom du misligholder avtalen (f.eks ikke betaler.) En slik tilleggsklausul du nevner om betaling ved økt evne kan nok legitimere avtalebrudd dersom motparten kan sannsynliggjøre at du har evne til å betale mer enn det som var forutsetningen for avtaleinngåelsen. F.eks hvis du får en betydelig lønnsøkning e.l. Det vil si at så lenge du ikke har en økning i inntekt ser jeg ikke at det skulle være et avtalebrudd at du f.eks omprioriterer ressursene dine sånn at du kan spare til en ferie. Så lenge du holder deg innenfor gjeldsbrevet med tilhørende nedbetalingsplan. Jeg ønsker å presisere at jeg uttaler meg på generelt grunnlag her og har i utgangspunktet ingen anelse om hva dere har avtalt/snakket om, noe som kan gjøre at svaret her ikke er like relevant for deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b349c...f8a
Mohdaw skrev (12 timer siden):

Utifra hva du skriver ser du ut til at du inngår et gjeldsbrev med en nedbetalingsplan. Jeg antar at det er en privat part du skal inngå denne avtalen med?

Med forbehold om hva dere har avtalt, så har ikke debitor (personen du skylder penger til) en generell adgang til "innsikt i din økonomi" noe mer enn det enhver måtte ha. Han har imidlertid flere ulike rettsmidler han kan benytte for å inndrive gjelden dersom du misligholder avtalen (f.eks ikke betaler.) En slik tilleggsklausul du nevner om betaling ved økt evne kan nok legitimere avtalebrudd dersom motparten kan sannsynliggjøre at du har evne til å betale mer enn det som var forutsetningen for avtaleinngåelsen. F.eks hvis du får en betydelig lønnsøkning e.l. Det vil si at så lenge du ikke har en økning i inntekt ser jeg ikke at det skulle være et avtalebrudd at du f.eks omprioriterer ressursene dine sånn at du kan spare til en ferie. Så lenge du holder deg innenfor gjeldsbrevet med tilhørende nedbetalingsplan. Jeg ønsker å presisere at jeg uttaler meg på generelt grunnlag her og har i utgangspunktet ingen anelse om hva dere har avtalt/snakket om, noe som kan gjøre at svaret her ikke er like relevant for deg. 

Du traff spikeren på hodet. Jeg forventer en lønnsøkning etter endte studier (+ jobb) og vil derfor øke nedbetalingen når den tid kommer. Har vært redd for ikke å kunne reise på ferie med barna dersom jeg skulle skrive under på et slikt privat gjeldsbrevlån, men da ser det ut som jeg ikke trenger å bekymre meg. Dette er et lån jeg har betalt ned uten problemer de siste årene, så jeg er ikke redd for ikke å kunne fortsette å betalte det. 

Takk for et utfyllende svar. 

Anonymous poster hash: b349c...f8a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...