Gå til innhold

Søker gaming laptop, dårlig utvalg. 25-30k

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har i en tid sett etter en ny laptop for gaming og jeg finner så lite å velge mellom. Ja, det er fjorten tusen å velge mellom, men allerede etter å ha begrenset søket til 17.3 tommer og 144 Hz er det knapt noe å velge mellom.

Skjerm: 17.3 tommer. Full HD er nok, 4K er greit men unødvendig. Er det noe mellom FHD og 4K?

Skjermtype: IPS.

Skjerm, egenskaper: 144 Hz, rask respons (er 5ms realistisk?). Gode farger, høy lysstyrke, god kontrast. Antirefleks.

GPU: Nvidia RTX 2070 Super, som finns i både 80 og 90 Watt? Jeg ønsker da 90W.

CPU: Intel Core i7 10850 eller 10875. Eller en top-of-the-line i9 fordi jeg ofte må kjøre mange spill samtidig. (Bruker bare 1 stk skjerm så alle unntatt ett spill ligger i bakgrunnen og bruker lite CPU, men de trekker fortsatt en del kraft.)

RAM: 32 GB, 3200 MHz

SSD: M.2 PCIe, 2TB. -- Edit: kan oppgradere selv.

Jeg har ikke funnet en eneste laptop som møter disse kravene. Jeg så noen til 40-50k kroner, men de hadde RTX 2080 Super og 100% Adobe RGB skjerm som jeg ikke trenger. En av dem falt også fra fordi den hadde kun 60 Hz skjerm.

Lyd: Ønskelig med "god" lyd så jeg slipper å bruke eksterne høyttalere. Noen laptoper har en tredje basshøyttaler og det er flott.

Pris: ca 25 - 30k.

Jeg husker for noen år siden at jeg fant en nettside for å sammenligne priser. Der kunne jeg angi en lang rekke spesifikasjoner. Kunne dette vært prisjakt.no eller prisguiden.no ? Jeg har forsøkt begge disse nå og jeg får ikke lagt inn nok spesifikasjoner til å få relevante resultater.

Endret av Helm
Topic title edit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helm skrev (5 timer siden):

Kunne dette vært prisjakt.no eller prisguiden.no ?

Det var sannsynligvis gamle prisjakt.

https://classic.prisjakt.no/category.php?&m=s359627345

Du har urealistiske krav, spesielt 2TB ssd (du må regne med å oppgradere selv) og tildels lav pris.

Jeg vil ikke si at det er lurt å kjøpe gaminglaptop nå med rtx3*00 rundt hjørnet.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, mobile999 said:

Det var sannsynligvis gamle prisjakt.

https://classic.prisjakt.no/category.php?&m=s359627345

Det ser mer kjent ut, takk! De har altså fornyet seg og fjernet funksjonalitet...

23 hours ago, mobile999 said:

Du har urealistiske krav, spesielt 2TB ssd (du må regne med å oppgradere selv) og tildels lav pris.

Jeg vil ikke si at det er lurt å kjøpe gaminglaptop nå med rtx3*00 rundt hjørnet.

2TB SSD er ikke et "hardt" krav. Jeg kan godt oppgradere dette selv. En såpass stor laptop bør ha plass til tre disker. Jeg skulle kanskje ikke nevnt lagringsplass i det hele tatt.

RTX 3000-serien har vært "rundt hjørnet" så lenge at jeg nesten har sluttet å tro på det. 😛  Kommer til notebooks før 2022?

Lenke til kommentar

Takk.

Jeg kan vente 1-2 måneder for RTX 3000 men når vi snakker om et halvår eller et år, er det for lenge. Det er alltid noe nytt på vei, om ett år venter vi kanskje på RTX 4000. Eller noe anenet. :)

Av det lille jeg finner av high end gaming laptops, er det bare Asus og MSI. Alienware ser ut til å ha forsvunnet fra det norske markedet.

Angående budsjettet - det var optimistisk å håpe på 25-30k, men et sted rundt 35k tror jeg at jeg setter grensen. Jeg gidder i hvert fall ikke gå over 40k på noe som har såpass kort levetid.

Jeg fikk 5 treff på gamle Prisjakt: https://classic.prisjakt.no/product.php?j=5392899,5479656,5510769,5493593,5476572

Asus Zephyrus har for sær design og all den kraftige hardwaren er trykket inn i en tynn ramme. Ikke noe for meg.

Med 3 stk Zephyrus utelatt gjenstår to modeller: Asus Strix og MSI GT76 Titan.

Asus ROG Strix (proshop.no).  Pris 27k er billig? Men den har ikke G-sync.

MSI GT76 Titan (power.no). Svindyr, koster 40k. Den har en Core i9 (desktop variant) som drar opp prisen, men prisforskjellen fra i7 til i9 er oppgitt å være bare ca 50 USD (Wikipedia). Hva ellers drar opp prisen her? Bortsett fra CPU har de samme ytelse. Har ikke G-sync.

Jeg tror jeg må ha G-Sync.

Endret av Helm
Lenke til kommentar
13 hours ago, J!nx said:

Må det være laptop? Får ganske bra med snakcs for 25/30k i desktop

Tja.... Den står for det meste i ro. Men av og til tar jeg den med meg så det er fint å ha en PC som er lett flyttbar.

Jeg har tenkt å ha både laptop og tårn, men laptop kommer først fordi den kjøper jeg fiks ferdig. Tårnet blir et selvbygg og det blir til stadighet utsatt, kanskje inn i evigheten. Jeg vet jeg kan kjøpe en fiks ferdig stasjonær, men jeg har et langsiktig mål om å bygge en selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...