Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Om tilbaketrekning av oppholdstillatelse

Gjest 699f0...eb6

Anbefalte innlegg

Gjest 699f0...eb6

Hei forum-medlemmer.

Poster som anonym av hensyn til meg selv og den det gjelder, og jeg har dessverre så lite detaljer at jeg kanskje ikke vil kunne få noe godt svar. Kanskje jeg bare har behov for å lufte det.

Saken er at før sommeren traff jeg ei jente jeg startet å date og som jeg mer og mer kan se for meg et seriøst og skikkelig forhold med. Vi er sammen hver eneste dag og har det bra. Jeg er i starten av 30-årene og hun midt i 20 årene.

Jeg har lenge vist at hun har noen problemer hun ikke har klart å dele, men noe har åpenbart vært utrolig vanskelig.

I går kom det frem. Hun står i fare for å miste sitt opphold i Norge. Saken er ikke veldig ulik Mustafa-saken, det er nok derfor det kom frem nå. Hun har i stor grad mistet håpet hun hadde om varig opphold i Norge.

Hun har sammen med mor og søstre bodd i Norge med gyldig oppholdstillatelse siden starten av videregående, hun har siden jobbet og studert og er ikke langt unna å ta bachelorgrad i sitt fagfelt.

Nå fremkommer det at for noen år siden forsøkte et familiemedlem å søke om statsborgerskap, UDI har i den sammenheng rørt i saken og funnet ut at deres mor har kommet med noe mangelfull informasjon om fjern familie i andre land. Det foreligger lite dokumentasjon verken den ene eller den andre veien, men forklaringene fremstår som lite troverdige ift UDI som mener det ikke lenger foreligger gyldig grunn til opphold. Saken er derfor oversendt UNE for en endelig avgjørelse, og der står saken. 

Utrolig trist, og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre. Antakelig er det vel lite jeg kan gjøre i saken, men hva finnes det av juridiske metoder? Jenta er fullt kapabel til å forsørge seg selv med egen inntekt i Norge, men jeg har skjønt at så ikke er tilstrekkelig ettersom vedkommende ikke er EØS-borger.

Anonymous poster hash: 699f0...eb6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det dere kan gjøre er å få en advokat på saken. Dyrt blir det, men da kan dere ihvertfall hjelp på et juridisk plan. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Dersom ho ikkje lenger oppfyller vilkåra for opphold så må ho ut av landet. Det som er den mest naturlege vegen å gå er å sjå seg om etter anna grunnlag for å få gyldig oppholdstillatelse. Det kan være oppholdstillatelse for arbeid, studier, familieinnvandring eller asyl.
Denne søknaden må leverast frå heimlandet.

Det mest nærliggande å foreslå når dere er på veg til eit varig forhold er å gå vegen om ekteskap slik at ho kan søke om oppholdsløyve på det grunnlaget.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Guest 699f0...eb6 said:

Hei forum-medlemmer.

Poster som anonym av hensyn til meg selv og den det gjelder, og jeg har dessverre så lite detaljer at jeg kanskje ikke vil kunne få noe godt svar. Kanskje jeg bare har behov for å lufte det.

Saken er at før sommeren traff jeg ei jente jeg startet å date og som jeg mer og mer kan se for meg et seriøst og skikkelig forhold med. Vi er sammen hver eneste dag og har det bra. Jeg er i starten av 30-årene og hun midt i 20 årene.

Jeg har lenge vist at hun har noen problemer hun ikke har klart å dele, men noe har åpenbart vært utrolig vanskelig.

I går kom det frem. Hun står i fare for å miste sitt opphold i Norge. Saken er ikke veldig ulik Mustafa-saken, det er nok derfor det kom frem nå. Hun har i stor grad mistet håpet hun hadde om varig opphold i Norge.

Hun har sammen med mor og søstre bodd i Norge med gyldig oppholdstillatelse siden starten av videregående, hun har siden jobbet og studert og er ikke langt unna å ta bachelorgrad i sitt fagfelt.

Nå fremkommer det at for noen år siden forsøkte et familiemedlem å søke om statsborgerskap, UDI har i den sammenheng rørt i saken og funnet ut at deres mor har kommet med noe mangelfull informasjon om fjern familie i andre land. Det foreligger lite dokumentasjon verken den ene eller den andre veien, men forklaringene fremstår som lite troverdige ift UDI som mener det ikke lenger foreligger gyldig grunn til opphold. Saken er derfor oversendt UNE for en endelig avgjørelse, og der står saken. 

Utrolig trist, og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre. Antakelig er det vel lite jeg kan gjøre i saken, men hva finnes det av juridiske metoder? Jenta er fullt kapabel til å forsørge seg selv med egen inntekt i Norge, men jeg har skjønt at så ikke er tilstrekkelig ettersom vedkommende ikke er EØS-borger.

Veldig kjedelig å høre. Det er en rekke ting som må avklares og gjennomgås før man kan gi et godt råd til deg. Det er vanskelig å gjøre uten å kjenne mer detaljer i saken. Du sier at saken minner litt om Mustafa-saken og jeg antar derfor at det er snakk om at søker har kommet med feilaktige opplysninger som dannet grunnlaget for oppholdstillatelsen. I sånne saker blir det som regel også vedtatt en "utvisningssak med innreiseforbud." Innreiseforbudet kan være midlertidig eller varig. Det er derfor ikke alltid like lett å benytte seg av andre typer grunnlag for oppholdstillatelser (med mindre det er snakk om Asyl e.l)

På generelt grunnlag er det vanskelig for borgere utenfor EU/EØS å få oppholdstillatelse som danner grunnlag for varig oppholdstillatelse i Norge. Ekteskap er et av de beste mulighetene. 

Her er mitt beste råd - mtp det rettslige -  det er at du/vedkommende tar kontakt med en advokat. Vedkommende skal imidlertid ha ha fått opplysninger om at h*n har rett på bistand fra advokat, og at advokatutgiftene dekkes i en begrenset grad (utvisningsvedtak) (stykkpris.)

Lenke til kommentar
Gjest 699f0...eb6

Av åpenbare grunner ønsker jeg ikke gå i detaljer om saken da det nok er begrenset hvor mange slike som behandles hvert år, eller for tiden. Jeg har også manglende detaljkunnskap om den.

Utover dette har jeg to spørsmål til.

Hvordan kan en slik ekteskapsprosess gå, og kan dette iverksettes til tross for at en tilbaketrekking av oppsigelse er under behandling hos UNE? Vil isf et slikt ekteskap garantere, eller tilnærmet garantere for oppholdstillatelse? 

Hvis man avventer til endelig vedtak om tilbaketrekking av oppholdstillatelse, vil oppholdstillatelse opphøre umiddelbart og innreiseforbud antakelig tilkomme. Er da ekteskap for sent?  Jeg leser at et vilkår for ekteskap er en form for lovlig opphold.

- Trådstarter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...