Gå til innhold

Ipv6, noen som har fått det på NGT eller Homenet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
agvg skrev (På 8.12.2020 den 9.27):

Ser andelen Ipv6 øker raskt i de siste dagene i følge statistikken til Google, så hvem står for økningen? 

https://www.google.com/intl/en/ipv6/statistics.html#tab=per-country-ipv6-adoption

https://munin.fud.no/per_isp-day.html

Jeg synes personlig det ville vært fint om det var Homenet som nevnt i overskriften. Men kan ikke si at jeg har hørt noe fra dem om noe pilotprogram for IPv6, og ser umiddelbart ingen tegn til noe IPv6-tilbud på interfacet jeg har mot Homenets kantswitch her. Jeg får prøve et brev til nissen - tror det funker like bra som alle andre metoder. :) 

Lenke til kommentar

Tipper det her vil få fart på flere ISP'er:

Forskrift om endringer i forskrift 5. april 2013 nr. 959 om IT-standarder i offentlig forvaltning

Sitat

Ny § 11 skal lyde:

§ 11. Obligatoriske grunnleggende nettverksstandarder

Offentlige virksomheter skal sette krav til støtte av både IPv4 og IPv6 i alt nytt nettverksutstyr og all IP-avhengig programvare som anskaffes.

Offentlige virksomheter skal gjøre alle nye og eksisterende, eksternt publiserte tjenester tilgjengelig både på IPv4 og IPv6, med unntak av peer to peer kommunikasjon mellom offentlige virksomheter, der man kan legge om på best egnet tidspunkt.

Alle interne klienter i offentlige virksomheter skal ha tilsvarende tilgang til eksterne tjenester publisert på IPv4 og IPv6.

Nye interne nett og løsninger i offentlige virksomheter skal ha støtte for IPv6. Det er tillatt å støtte IPv4 i tillegg.

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (8 minutter siden):

Både og. I mitt tilfelle gjør det ikke det. :) Globalconnect støtter så vidt meg bekjent IPv6 hos bedriftskunder, mens Homenet (avdeling/brand for privatmarkedet)  gjør det ikke - en forskrift om leveranser til offentlig sektor påvirker jo heller ikke Homenet siden de ikke leverer til offentlig sektor. 

Men ISPer og andre som hverken støtter IPv6 for bedrift- eller privatmarkedet bør få litt fart på seg hvis de vil levere til offentlig sektor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har hatt IPv6 i mange år fra Telenor, og også fra Altibox etterhvert. Riktignok er det kun Telenor som har tilbudt native v6, Altibox har IPv6 i tunnel over IPv4, som ikke er skikkelig v6. Jeg har satt opp nettverket i flere boliger som har fått installert HomeNet, og de tilbyr ikke IPv6 i det hele tatt, ifølge deres chat-kundeservice.

Lenke til kommentar

Altibox har native Ipv6 hvis du kjører egen router.  BÅDE NGT og Homenet har i det siste snakket om at de var i startgropa for og rulle ut ipv6 i nærmeste fremtid, dette er noen uker siden så derfor lurer jeg på om framtiden er nå :)

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
On 12/11/2020 at 7:34 PM, agvg said:

Altibox har native Ipv6 hvis du kjører egen router.

Jeg har ikke hatt Altibox på et par år, og sist hadde de kun v6 over tunnel (6rd), som er den billige og kjipe måten å levere "v6" på. Fint de kommer etter. Nå har jeg Telenor, og det hadde jeg lenge før jeg fikk Altibox for 4-5 år siden, og hos Telenor har v6 native vært tilgjengelig lenge. HomeNet er for de som skal ha v4 billigst mulig per Mbps, sist jeg var på chat med kundeservice her skjønte jeg fort at v6 ikke var prioritet her.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...