Gå til innhold

Hjelp en gammel gamer med å bli oppdatert

Azidops

Anbefalte innlegg

Heisann.

Etter MANGE år borte fra PC gaming verden fikk jeg lyst til å kjøpe meg en god gaming pc. Nå som neste generasjons konsoll er kommet føler jeg at jeg har kommet til veis ende i konsoll-verden.  Synes spillene på konsoll går i repeat og det har vært lite nyvinning på den fronten. Etter 15 års fravær fra PC gaming (nesten) er det på tide å returnere. Siden den gang har gaming på PC virkelig endret seg så hjelp meg med å finne en PC og utstyr til 15-20.000 som virkelig smeller. Hva har jeg gått glipp av? Jeg har knapt brukt Steam for eks. og er det verdt det å ta steget inn i VR? Twitch er gresk for meg og social gaming er fremmed, men har lyst til å finne mer ut av slikt. E-sport høres spennende ut. Hvilket utstyr i tillegg til selve PCen bør jeg kjøpe (Skjerm, tastatur, mus etc)? Nå som jeg har blitt en gamlis på nesten 40 har jeg råd til å bruke noen kroner på utstyr. 

Kjør på og gi en 90-talls gamer en make over!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du forventer en stor forskjell på spillene du får tak i på PC vs konsoll kommer du nok til å bli en smule skuffet. Markedet på PC er jo større enn på konsoll, men det er *mye* mer shovelware på PC som du spares for på konsollene som har et bedre kvalitetsfilter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For 20 000 når du skal ha alt fra scratch så blir det mer kinaputt enn tnt smell. Hvor mye det er fornuftig å bruke kommer selvfølgelig an på hva du vil spille?

Du kan starte med å se på denne tråden når det gjelder selve maskinen, tråden oppdateres nok  om ikke så lenge:

Skjerm:

https://www.komplett.no/product/1158205/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/lg-34-curved-gamingskjerm-ultragear-34gn850-b

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Tror jeg ville prioritert skjerm og grafikk-kort over VR på et budsjett på noe sånt som 20k. VR kan man kjøpe senere.

Det var noen år der jeg ikke spilte mye PC spill, men jeg har kommet mer inn i det igjen i de siste årene. Utvalget på Steam og Epic er latterlig stort, som passer meg perfekt som er stort sett lei mer tradisjonelle spillsjangre. Det er ikke alt som er så bra, men man kan kjøpe helt greie spill for en hundrelapp og være underholdt i en uke eller to. Og Epic gir også bort gratis spill hver uke.

Lenke til kommentar

Velkommen tilbake, selv om jeg blir smått fornærmet når gæmlis er "nesten 40". ;)

Kan ihvertfall love deg, det var like gøy å bygge gaming-pc nå som for 20 år siden. Følg anbefalingene over her, pass på skjerm som takler minst 144/165 hz og tilsvarende skjermkort. 

Når du er ferdig er det bare å hive seg på Warzone-moro f.eks. Der er vi flere gæmlisser.

Lenke til kommentar

Her er et forslag til PC (ca 14000 kr i deler uten Windows)

Kabinett: Fractal Design Meshify C Dark TG
Hovedkort: Asus Prime Z490-P
Prosessor: Intel I5-10600KF
Skjermkort: Asus GeForce RTX 3060 Ti Dual 2xHDMI 3xDP 8GB
Minne: Corsair Vengeance LPX 3600MHz 16GB

SSD: Kingston A2000 NVMe M.2 1TB

Strømforsyning: Corsair RM V2 650W

Cpu kjøler: (ca 500 kr)

Alternativ er å bruke ryzen 5600x, og da med et hovedkort som passer til den.

For skjerm så er minst 144Hz 2560x1440 skjerm et godt valg, f.eks: Samsung C27G55 til ca 3500 kr.

Tastatur og mus (ca 600 kr).

Headset (ca 500 kr)

VR kjenner jeg ikke til og har ikke tatt hensyn til det når jeg satt opp forslaget over.

Endret av Svein M
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nwader skrev (På 8.12.2020 den 8.10):

For 20 000 når du skal ha alt fra scratch så blir det mer kinaputt enn tnt smell. Hvor mye det er fornuftig å bruke kommer selvfølgelig an på hva du vil spille?

LOL, som de under 35 sier. Her trodde jeg at jeg hadde et romslig budsjett og så skyter du meg ned på den måten. Hvor mye må man forvente å legge ut for en maskin som kicks ass and chews bubble gum? 

Og den skjermen, kan man se inn i framtiden med den? Hvorfor er den så dyr? Er det verdt det og vil man bli mer populær blant damene? 

Lenke til kommentar
Azidops skrev (11 timer siden):

LOL, som de under 35 sier. Her trodde jeg at jeg hadde et romslig budsjett og så skyter du meg ned på den måten. Hvor mye må man forvente å legge ut for en maskin som kicks ass and chews bubble gum? 

Og den skjermen, kan man se inn i framtiden med den? Hvorfor er den så dyr? Er det verdt det og vil man bli mer populær blant damene? 

LOL er fra slutten av 80-tallet så den må du langt ut på landet med :) Handler vel mer om hvilket miljø man har vært i 😛

30 til 40 000,- alt inkl. gir deg noe som passer til Duke Nukem sitatet, maskinene i linken jeg la ved over er gode builds.

Det som gjør den skjermen så bra er bildekvalitet, oppdateringsfrekvens og synsvinkel samt g-sync som enkelt fortalt synkroniserer skjermkortet med skjermen slik at man ikke får visuelle feil eller hakking.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...